Pittoreske landskap, spennende historie og viner i verdensklasse.

Publisert: 22. mai 2024

Douro - dronningen av alle elver!

Jeg var veldig spent på om elven skulle innfri mine skyhøye forventninger. DET gjorde den til gangs - jeg skal tilbake for å se og oppleve mer og det blir ikke lenge til :-)

Jeg har hørt det mange ganger; "Douro er den vakreste elven i Europa". Jeg har mange ganger lurt på hva det er som gjør at så mange synes det. Så fikk jeg muligheten til å være med på et chartret skip som hadde 2 ulike program; et aktivt program og et "klassisk" cruiseprogram. De aktive gjestene skulle vandre i Dourodalen og de som var med på det klassiske cruiset skulle følge det ordinære cruiseprogrammet med en standard utfluktspakke. 130 gjester og 5 reiseledere mønstret på MS Amalia Rodrigues i Porto og vi var alle like forventningsfulle og spente på turen og alt vi skulle oppleve.

Litt om elven Douro og historien rundt portvinen

Elven har sitt utspring nord i Spania, høyt oppe i fjellene i provinsen Castilla y Leòn. Den renner vestover og munner ut i byen Porto ved Atlanterhavet. Douro er ca 895 km lang, hvorav 570 km regnes som spansk, 112 km danner grense mellom Spania og Portugal og bare 213 km renner utelukkende i Portugal.

I Portugal renner Douroelven gjennom vindistrikter som er kjent for sin portvin. Områdene her er kjent for å være blant de første vinområdene i Europa som fikk tildelt egen appellasjon for å sikre vinens autensitet. I tillegg til å definere et geografisk område ble det satt strenge krav til hvilke druesorter som kunne brukes til produksjon av den edle portvinen. Terrassene ble etablert så langt tilbake som til 1700-talletog vinstokkene står i terrasserte skråninger hvor underlaget er skifer og granitt (som i Moseldalen).

Det finnes i dag rundt 3300 vingårder av ulik størrelse. Disse kalles Quintas. I gammel tid ble vinen transportert i spesielle båter ned til Porto og de store portvinshusene i Vila Nova de Gaia. Båtene (kalles rabelo) er bygget på en spesiell måte, er flatbunnet og har roret på høyre side. Formen minner om de gamle føniske fartøyene og i dag brukes de til regattaer og selvfølgelig til turisttransport.

På vår reise skal vi passere mange sluser, demninger og vakre broer med mye historie. Hele 6 broer binder sammen Porto og Vila Nova de Gaia som ligger på hver sin side av elven. I Porto er nok den mest kjente Maria Pia broen som er tegnet av selveste Gustav Eiffel. I Porto finner man også Luis I-broen som er en dobbeltdekker buebro bygget i stål med biler på nedre dekk og Metro do Porto-trikken på øvre dekk. Begge broene ble bygget på slutten av 1800-tallet. Det er mange bratte bakker i byen og det er derfor bygget en taubane fra havneområdet i Ribeira og opp til den øvre delen av byen. I Gaia er det bygget en gondolbane som frakter folk opp, eller ned.

Slusene langs Douroelven

Dagens slusesystem antas å ha blitt oppfunnet i Europa i middelalderen da man kom frem til at man måtte demme opp elvene for at de skulle bli dype nok til båtfart som var viktig for transport av varer. Båtene måtte heves eller senkes og man brukte ofte hester for å dra båtene gjennom slusene. Langs Douro elven er det flere sluser som i seg selv er ganske spektakulære:

Carrapatelo slusen ble bygget mellom 1964 og 1971 og er den første demningen som ble bygget. Slusen er ca 85 meter lang og 12 meter bred. Høydeforskjellen er på ca. 35 meter – noe som gjør denne slusen til den høyeste i Europa og en av de høyeste i verden. Den har en port som åpnes og lukkes som en guiljotine. Selve porten er 12 meter bred og 22 meter høy og den veier 150 tonn. Inne i slusen er det hele 8 fortøyningskroker

Bagaúste ble bygget mellom 1967 og 1973. Slusen er 85 meter lang, 12 meter bred og høydeforskjellen er ca. 27 meter. Porten åpnes og lukkes som en giljotine. Inne i slusen er det 3 fortøyningskroker.

Valeira demningen er den tredje som ble bygget – mellom 1971 og 1976. Slusen er 85 meter lang, 23 meter bred og høydeforskjellen er ca. 32 meter. Porten åpnes og lukkes som en guillotine. Inne i slusen er det 8 fortøyningskroker.

Pocinho slusen er 90 meter lang og 12,1 meter bred og hever båtene ca. 20 meter. Porten åpnes og lukkes som en bok. Inne i slusen er det tre fortøyningskroker i begge veggene av slusen, krokene følger båtene når de heves eller senkes. Slusen ble påbegynt i 1978 og stod ferdig i 1983. Dette var den 4. demningen som ble bygget langs elven.

Crestuma er den siste demningen som ble bygget på Duoro. Mellom 1978 og 1985. Med denne slusen kunne endelig skip manøvrere helt fra Porto til Barca d’Alva ved den spanske grensen. Slusen er 90 meter lang og 12 meter bred. Høydeforskjellen er på ca. 14 meter. Portene åpner og stenger som en bok. Inne i slusen er det 4 fortøyningskroker.

De aktive utfluktene

Vi har vandret gjennom frodige kulturlandskap hvor det produseres vin, oliven, honning, urter og krydder. Noen satser på økologisk avling, mens andre velger mer tradisjonelle metoder og har litt annet fokus. Vi har vandret gjennom små, lokale landsbyer hvor hverdagslivet går sin gang. Bakeren baker og vi er heldige og får smake dagens bakst. Vi har smakt lokale, ureiste produkter langs ruten og fått mye kunnskap om portvin underveis.

Regua loop og Provesende;

Turen starter med en slående vakker busstur fra Régua til en av de eldste landsbyene i Portugal, Provesende. Her starter vandringen gjennom de vakre portvinsområdene som Dourodalen er så kjent for. Det er utrolig vakkert. Dette er en middels krevende tur, med et par stigninger i starten og deretter gikk vi langs elven. Områdene her er av kulturell og utsiktsmessig interesse – det er her den deilige portvinen produseres. Vinstokkene står i terrasserte skråninger av skifer og granitt med opp til ca. 60° helling. Terrassene som fortsatt dominerer i landskapet, ble stort sett bygget på 1700-tallet. Etter hvert, når man begynte å ta i bruk de høyereliggende delene av skråningene, skjønte man at her fikk man de beste vinene siden det ble brukt en høyere andel av skifer i terrassene og temperaturen er noe kjøligere om nettene. Her har det vært dyrket vindruer i over 2000 år - og her er vi og vandrer. Hele området er unikt og er å finne på Unescos verdensarvliste siden 2001. Skipet har seilt fra Régua til Pinhão hvor vi "mønstrer" på.

Douro nasjonalpark;

Dagens vandring er i Douro nasjonal park, et vakkert område med mange sjeldne plante- og dyrearter. Portugal og Spania har her gått sammen for å beskytte den unike og sårbare naturen i området. Vandringen foregår i vilt fjellandskap med panoramautsikt over Douro og vi kan se over til Spania. De som hadde med kikkert kunne se både ørn, gribb og glente. Vi så også den truede gribben Britango og det var det ikke alle som fikk for den er sky og ikke lett å få øye på. Underveis spiste vi pikniklunsj. Vi busser tilbake til skipet som nå befinner seg i Barca d'Alva, den siste portugisiske landsbyen langs Douro som ligger kun 2 km fra den spanske grensen.

Ervedosa do Douro;

Dagens vandring starter etter lunch. Vi tar buss opp til Ervedosa do Douro hvor vandringen starter. Vi går gjennom nok et vindistrikt, denne gangen på sørbredden av elven. Vi går på en sti og passerer oliventrær, mandeltrær og vinranker. Dette er et jordbruksområde hvor gamle tradisjoner opprettholdes.
Guiden tar oss med til familiegården hvor hans svigermor har bakt nydelig brød, hans kone har satt frem honning og olivenolje - og vi skal selvfølgelig smake portvin. Familiens røde og hvite portvin skal serveres til oss og vi tapper selv fra tønnene. Kan det bli mer lokalt og bærekraftig? Vi går videre med mot elven hvor en rabelo-båt venter på oss. Det er stor stas å seile nedover elven på denne tradisjonsrike måten ned til Pinhão. Her venter bussen som kjører oss siste etappe til skipet som venter på oss i Regua.

Vandring langs Douroelven;

Vi kjører buss til bydelen Afurada i Vila Nova de Gaia hvor vi møter den lokale guiden. Akkurat her er sentrum for portvinsindustrien og det er ikke langt mellom vinkjellere hvor de tilbyr omvisninger og smaksprøver. Bydelen er også kjent for sandstrender som Praia da Madalena og den naturskjønne veien Cais de Gaia, med kafeer og panoramautsikt over Douro. Det serveres grillet fisk og nydelig sjømat i de små restaurantene i fiskerlandsbyen Afurada, der pittoreske, flisbelagte hus omkranser smale gater. I Afurada stoppet vi også opp for å se de gamle vaskeriene som utrolig nok fortsatt er i bruk. Vi vandret fra Atlanterhavet og tilbake til skipet som ventet på oss i Quebrantoes. En spennende dag med mye historie og til og med tid til litt shopping.

Vandretur langs vinmarkene

I små grupper vandret vi langs terrasserte vinmarker med et grønt og frodig bakteppe.

De klassiske utfluktene

De klassiske utfluktene på dette cruiset er flotte og veldig varierte. Til sammen gir de et innblikk i portvinens tradisjoner og lange historie samt elvens betydning for transport av varer og ikke minst vin. På en av utfluktene besøker man Salamanca i Spania.

Byrundtur i Porto med besøk i portvinshus;

Avreise med buss for å bli bedre kjent med Porto. Fra bussen har vi panoramautsikt og første stopp er for å se Placia da Bolso (Børspalassset), som ble bygget i 1834. Selve bygget er en arkitektonisk perle både innvendig og utvendig. Vi fikk omvisning inne i palasset og det ble en skikkelig historietime. Neste stopp var den gotiske San Fransisco katedralen. Innvendig er katedralen rikt utsmykket i barokk stil. Så avsluttet vi med besøk i et av portvinshusene i Vila Nova de Gaia, hvor vi fikk omvisning først og deretter var det smaking av rød og hvit portvin. Så var det retur til skipet og lunch ombord mens skipet startet seilingen oppover Douro-elven.

Vila Real og Mateuspalasset:

Buss fra skipet til Vila Real som ble etablert i 1269. Byen har flere kirker og har alltid vært et kjærkomment tilholdssted for medlemmer av kongefamilien. Vi gjør bare et kort stopp her og fortsetter til Solar de Mateus palasset som er udødeliggjort på etikettene til vinen Mateus. Flere i gruppen kjenner igjen vinen og de fine flaskene som ble brukt som lysestaker når innholdet var fortært. Det hvite palasset fra 1700-tallet er bygget i barokkstil og er en av de vakreste og best bevarte i Portugal. Palasset ble brukt som bakteppe for politiske og kulturelle toppmøter og i 1911 ble det fredet. Hagene er vakre og det er tidlig vår, men blomstringen er allerede i gang. En utrolig flott utflukt som virkelig anbefales å få med seg.

Salamanca i Spania;

Det er ca 2 timers kjøretur med buss over den iberiske høyslette for å komme til Salamanca. Byen kalles ofte for "Den gyldne byen" for når solen skinner blir det en helt spesiell glød i sandsteinen i bygningene. Her er det historisk arkitekur fra romersk, arabisk og kristen tid. Vi møter guiden vår som stolt viser frem byen sin; gamle, historiske bygninger, kirker og katedraler, palasser og store, åpne plasser. Vi tar en kaffe på Plaza Major før vi tar turen til hovedattraksjonen som er universitetet i Salamanca, et av de eldste universiteter i Europa. Her møttes lærde fra arabiske, kristne og jødiske kulturer for å utveksle kunnskap og forskning, mens det andre steder i Europa var religionsforfølgelse. Her er litteratur og skrifter som kan dateres tilbake til 1200-tallet.
Men, så er det en ting vi ikke må glemme - den dyrebare Jamon Iberico som er vidunderlig på smak. Den er ubeskrivelig og her får du den i alle varianter og til alle måltider. Vi fikk smake både Bellota og Pata Negra og måtte selvfølgelig kjøpe med oss hjem.

Vinruten og besøk på vingård;

Vi kjører på småveier langs de terrasserte vinmarkene og stopper underveis for å beundre den storslåtte utsikten over dalen og elven. Vingårdene ligger ikke langt fra hverandre og vinstokkene er sirlig plantet på terrasser av stein og med en teknikk som har vært brukt i århundrer for å utnytte det bratte terrenget.

I den lille byen São Joâo de Pesqueira gjør vi et stopp og går en tur gjennom de smale gatene og ser på de sjarmerende husene i landsbyen. Så kjører vi ned mot elven igjen, og stopper på en lokal quinta (vingård) hvor vi får omvisning for å lære om produksjonen av portvin og vi får selvfølgelig smake på produktene; rød og hvit portvin, bordvin, olivenolje og honning.

Guimarães;

Dette er en utflukt til en historisk by, grunnlagt på 800-tallet med navnet Vimaranes. Byen hadde en viktig rolle i dannelsen av staten Portugal, og var også landets første hovedstad. Gamlebyen er en labyrint av trange gater og flotte bygninger fra 1300-tallet, og den står på UNESCO’s verdensarvliste. Vi får litt tid på egen hånd til å vandre rundt og ta bilder. Så går ture videre til det imponerende middelalderpalasset Dukes of Braganza hvor vi får historien rundt den portugisiske kronen og tittelen hertug av Braganza.

Livet ombord

Det serveres frokost i restauranten fra kl 07:00-09:00 Nydelig frokostbuffet med alt man trenger for å få en fin start på dagen. Fra kl 13:00-14:30 serveres det 3-retters lunch med en meny som frister de fleste ganer.. Kl 19:30 serveres det 3 eller 4-retters middag. Menyene er varierte og det serveres mat som er forankret i områdene rundt. Det portugisiske kjøkken er både spennende og smakfult.

Om kvelden er det underholdning i baren og på denne turen var det fado-sang, flemenco-dans og folkloredans. I tillegg var det musikk i baren om kveldene for de som ville danse.

På soldekket er det et lite basseng og solsenger hvor man kan slappe av med en bok. Innimellom arrangeres det quiz, litt trening eller konkurranser.

Hver kveld er det "port-talk" hvor neste dags program blir gjennomgått og det blir opplyst om eventuelle endringer i programmet.

Når skipet ligger til kai over natten er det mulig å gå i land om kvelden etter middag. Se på det lokale livet og kanskje nyte en portvin på en lokal bar.

Takk for turen Amalia Rodrigues

Dette ble en reise i et fantastisk landskap. Den majestetiske elven slynger seg gjennom regionen og på hver side av elven er det bratte terrasser med vinmarker og grønne, frodige åser. Det produseres vin i verdensklasse og vi har smakt og lært mye om vinproduksjonens kunst. Med vinen er det også en spennende historie som strekker seg helt tilbake til romertiden. Den kulturelle arven tar de godt vare på og den knyttes gjerne opp til lange tradisjoner og gammel visdom. Vi har hatt kortreiste opplevelser og smakt ureiste produkter som honning, olivenolje og bakst. Portugisere er varme og vennlige folk som gjerne byr på sitt vertskap. Jeg er sjarmert og nesten litt forelsket i dronningen av alle elver - Douro :-)