Ofte stilte spørsmål
Finner du ikke svar på det du lurer på her, er du hjertelig velkommen til å sende oss en e-post til post@carpe-diem.no eller ringe oss på 22 46 48 48 (hverdager 10-14).
Om Carpe Diem og våre gjester
Carpe Diem er en turoperatør for deg som er singel eller reiser solo, og som ønsker å reise sammen med andre reiseglade på ferie.
Carpe Diem er en del av Escape Travel Group og deler kontorer med Escape Travel, Cruise.no, Escapeaway og Solfaktor på Helsfyr i Oslo. Du kan lese mer om oss her.
En singel- eller soloreise med Carpe Diem er en reise hvor få kjenner hverandre fra før. De aller fleste reiser helt alene og alle er innstilt på å være sosiale med de andre i gruppen. Å reise alene sammen med andre kan være skummelt første gangen, men det er lett å bli hekta!
En sosial og kunnskapsrik reiseleder fra Carpe Diem er med på hele reisen for å tilrettelegge og sørge for at du kan senke skuldrene og ta ferie. Vi inkluderer alltid godt reisefølge!
Våre gjester er voksne, reiseglade mennesker fra 30 - 70+. De aller fleste reiser alene, men ofte blir man gode venner underveis, og noen reiser kanskje på ny tur sammen etterpå. Det er viktig å understreke at vi ikke driver med sjekketurer, dette er reiser for deg som av ulike grunner ikke har noen å reise med og/eller som vil reise med andre i gruppe.
Mange av gjestene våre har reist med oss mange ganger (rekorden er over 50!). Vi setter stor pris på alle gjestene våre, både deg som er førstereis og deg som er erfaren soloreisende.
Nei - alle kan reise solo med oss, men par kan ikke være med på våre turer. De fleste av våre gjester er single, men vi har også gjester som reiser uten partner. Forskjellige interesser og jobbsituasjon er noen av årsakene til at også de i forhold velger Carpe Diem.
Snittalderen per tur varierer, ofte er den lavere på aktive turer enn på for eksempel elvecruise. Erfaringsmessig er det ikke alderen, men innstillingen som teller. Vi opplever at unge og eldre trives utmerket i hverandre selskap, men vi vet at alder er viktig for mange. Derfor har vi også U45-turer. Om du lurer på hvilken aldersgruppe som er påmeldt turen du kikker på, er du velkommen til å ta kontakt med oss.
Du må være over 18 år for å delta på tur.
Mange spør om deltakerlister, dette sender vi ikke ut grunnet personvern. Vi kan svare på generelle spørsmål om for eksempel alder og kjønn. Ta kontakt om du har spørsmål om en spesifikk tur.
Noen av våre turer er merket U45 og er skreddersydd for våre gjester som er single eller reiser solo og er under 45 år. Du kan være med på disse turene til og med året du fyller 45. Oversikten over U45-turene ser du her.
Om våre soloreiser
Vi skreddersyr alle reisene våre, og jobber nært og grundig med hver eneste avreise. Nettopp for å få det akkurat slik vi ønsker. Vi leter etter hoteller med sjel og sjarm, de lokale opplevelsene og inntrykk som varer. Vi er opptatt av at alle skal trives på tur og legger vekt på sosiale aktiviteter underveis.
Konseptet med singelreiser gir oss muligheten til å ha en stor miks av reisemål og varierte reisetyper. Enten om du ønsker aktiv ferie, elvecruise, en eksotisk rundreise eller en avslappende ferie, er vi sikre på at du finner noe spennende hos oss. Alle våre reisetyper kan du se her.
Gruppene våre har vanligvis mellom 15 og 25 gjester, i tillegg til reiseleder.
Vi har alltid med en norsk eller skandinavisktalende reiseleder på våre turer. Noen ganger vil reiseleder være med gruppen fra Oslo Lufthavn, andre ganger vil reiseleder møte gruppen ved ankomst reisemålet. Nærmere informasjon om dette samt reiseleders mobilnummer blir oppgitt i avreisedokumentene som sendes fra oss cirka to uker før avreise. Våre viktige og flotte reiseledere kan du bli kjent med her
Reisene våre er ikke de billigste, men det meste er inkludert i turprisen og vi har fokus på å levere kvalitet over lavest mulig pris. I tillegg til frokost er som oftest minst ett måltid inkludert daglig, varierte aktiviteter, inngangsbilletter, transport, trygge og kunnskapsrike reiseledere og lokale guider, i tillegg til godt reisefølge. Kort sagt alt som skal til for at du kan senke skuldene og bare bli med på en herlig ferie.
Escape har også en 24 timers vakttelefon som benyttes ved behov.
Vi leter hele tiden etter hotell med det lille ekstra, og da snakker vi ikke butler på døren eller gullkraner på badet. Vi leter etter det hyggelige familiedrevne hotellet med høy sjarmfaktor – der du får skikkelig god frokost og hvor du føler deg som hjemme. Atmosfære og ekthet, service og sentral beliggenhet er stikkord vi har med oss på vår hotelljakt. Noen ganger finnes ikke de perfekte Carpe Diem-hotellene på de stedene vi drar til, men vi lover at vi gjør alt vi kan for at du skal bo godt. Våre hotell er vanligvis i kategorien 3 og 4-stjerner, men noen ganger finner vi også et 2 eller 5-stjerners hotell som er helt perfekt. For ikke å glemme opplevelsene med overnatting hjemme hos lokale familier eller i en beduinleir i ørkenen.
På noen av våre reiser har vi enkeltrom uten tillegg, de kan du se her.
På alle de andre turene er basisprisen basert på at man deler et dobbeltrom (med to separate senger) med en i reisefølget av samme kjønn. Vi vet at mange setter pris på denne muligheten og det har blitt mange gode reisevenner på denne måten! Vær oppmerksom på at hvis du er den siste som booker delt twin-rom på turen, og vi ikke finner noen du kan dele rom med, må du likevel betale enkeltromstillegg iht våre reisevilkår.
De aller fleste hotell og skip i verden baserer seg på to personer og priser deretter. Vi er helt enige i at dette er høyst urettferdig, og vi jobber med å «bearbeide» hotellene vi bruker for å få lavest mulig tillegg, og flest mulig enkeltrom. Noen hoteller har enkeltrom med en enkeltseng, men de fleste rom og lugarer er basert på at to deler. Carpe Diem jobber med de samme hotellene og skipene "alle" gjør, så det er ikke alltid enkelt å argumentere for en avtale om et stort antall enkeltrom til en lav pris.
Vi har venteliste på samtlige turer som du selv kan sette deg opp på fra nettsiden vår. Skulle det være ledige plasser, men ikke i ønsket romtype - ta kontakt med oss så setter vi deg opp manuelt. Får vi ledig plass til deg, hører du fra oss. Det er uforpliktende å stå på venteliste, men vi er takknemlige om du gir oss beskjed dersom dine planer endres og du ikke lenger vil stå på listen.
Reise- og avbestillingsforsikring er ikke inkludert når du kjøper en reise hos oss. Folketrygden dekker ikke alle helsetjenester ved turistopphold i utlandet. Reiseforsikring er derfor obligatorisk. Det beste er å kjøpe en heldekkende reiseforsikring fra Europeiske eller et tilsvarende forsikringsselskap. Har du helårs reiseforsikring, forsikring gjennom kreditt/bankkort eller reiseforsikring gjennom jobben, er dette vanligvis tilstrekkelig. For reiser i Europa - husk Europeisk helsetrygdkort.
Om noe skjer med deg selv eller dine nærmeste mens du er borte, får du tilbake godkjente utlegg av forsikringsselskapet. Det er lurt å alltid ha med en passkopi samt en kopi av reiseforsikringspolisen på reise - i tillegg til pass og polise.
Om flyreisen
Det kommer an på hvilket flyselskap vi bruker på reisen din. Flyselskapene har blitt restriktive, eller helt avvisende med å forhåndsbestille seteplassering på gruppebillettene vi har. Vi har derfor meget liten påvirkningskraft på det å ønske en spesiell plassering eller et sete.
Hos noen selskap kan du med ditt eticketnummer/billettnummer logge inn online på flyselskapet sine nettsider og bestille/betale selv. Ditt billettnummer er klart fra ca 7-10 dager før avreise og blir tilgjengelig på side 2 i dokumentet Reiserute/flybillett på din min side.
Den sendes ut sammen med avreiseinformasjon cirka to uker før avreise. Det er ikke lenger billetter slik det var før, men du får en reiserute med referansen for flyreisen din. Dette er alt du trenger for å sjekke inn på flyplassen, samt passet ditt.
Ja, det kan de. Det er ofte lang tid til avreise fra vi publiserer en tur, og flyselskapene kan endre på flytidene før avreise. Avreisetider er ikke endelige før billetter er utstedt 1-2 uker før avreise. SIste oppdaterte reiserute sender vi ut med avreisedokumentene ca 2 uker før avreise, skulle det komme endringer etter dette vil vi ta kontakt.
Ønsker du avreise fra annen flyplass i Norge, så kan vi ofte hjelpe deg med tilslutningsbillett slik at du har gjennomgående billett fra avreiseby til reisemålet. Ikke alle flyselskap tilbyr dette, men de fleste gjør. Vi kan da hjelpe til med å "henge" på en billett sammen med gruppebilletten som gjelder til og fra Oslo Lufthavn. Det kommer også an på avreisetidspunkt.
Det er alltid en fordel å ha alt på ett dokument, da plikter flyselskapene å booke deg om for å få deg helt frem i tilfelle kanselleringer og forsinkelser. I tillegg merkes og sjekkes bagasjen hele veien. Man betaler ekstra for den tryggheten. Pris på tilslutning får vi i hvert enkelt tilfelle når det bookes, merk at vi aldri får de billige tilbudsprisene på nett for denne typen. Du får heller ikke benyttet evt. bonuspoeng.
Det er viktig å merke seg at selv om du har tilslutningsbilletter gjennom oss, må bagasjen din i mange tilfeller hentes ut i Oslo på hjemreisen og sjekkes inn på nytt på grunn av tollreglene i Norge. Dette kommer an på flyselskap og destinasjon. Her kan du lese om domestic transfer (lenke til Avinor).
Vær også oppmerksom på det som gjelder for slike billetter i reisevilkår under "Endret/avvikende flyreise". Ta kontakt med oss i god tid før avreise dersom du ønsker gjennomgående tilslutningsbillett.
Det kan du. Vi anbefaler på det sterkeste at du booker endringsbare billetter dersom du reiser fra en annen by og møter gruppen på Oslo Lufthavn, i tilfelle endringer og kanselleringer i vår oppsatte reiserute. Har du selv booket billetter som ikke kan endres, må du dekke utgiftene i forbindelse med å kjøpe nye billetter, om avreisetiden fra Oslo skulle endre seg. Reiseforsikring spiller også inn her, så sjekk gjerne hvor godt du selv er dekket. Har du egen billett må du også hente ut bagasje og sende på nytt, det er viktig å beregne god tid mellom flyvningene.
Om du ønsker å ordne dine egne flybilletter kan det være mulig i noen tilfeller. Bestiller du i god tid, kan vi ofte tilby et fradrag for gruppebillettene vi har forhåndsbooket. Flyavgangen du bestiller må ankomme i god tid før gruppen lander, og hjemreisen må være etter gruppens avgang, eller på de samme flyene.
OBS: Kjøper du en reise uten transport til/fra startstedet, er det den reisendes ansvar å møte på avtalt sted og til avtalt tid for videre transport/program med gruppen. Eventuelle forsinkelser eller uteblivelse fra kundens side gir ikke rett til prisavslag eller erstatning for tapt arrangement, det være seg for hele eller deler av programmet. Det samme gjelder om det blir endringer i gruppens reise eller flytider som eventuelt påvirker kundens egne bestillinger og reservasjoner.
Alle våre gruppereiser med fly har inkludert innsjekket bagasje og ett kolli med håndbagasje. Hvor mye bagasje du kan ta med, avhenger av hvilket flyselskap vi benytter på turen du skal på. Noen ganger vil det avvike dersom vi benytter innenriksfly med andre regler enn de vi flyr tur/retur med. Dette vil det informeres om i avreiseinformasjonen. Mange spør om hva som er best å pakke i - vi anbefaler en trillekoffert. Det er lurt å ha med en mindre ryggsekk eller tilsvarende, til det du trenger for hånden. Husk at du aldri må pakke mer bagasje enn du kan håndtere selv.
Dersom kofferten din ikke kommer ved ankomst reisemål eller kommer frem skadet, må du melde dette til flyselskapets representant i ankomsthallen der og da. Flyselskapet etterlyser da bagasjen, evt. registrerer skaden, slik at du har dokumentasjon i forsikringsøyemed og for krav om erstatning. En såkalt PIR-rapport utarbeides av flyselskapet i slike tilfeller.
Både flyselskapene og Carpe Diem anbefaler at du møter opp på flyplassen i god tid, minst to timer før flyavgang.
Ca 7-10 dager før avreise, avhengig av flyselskap, kan du finne ditt eticketnummer/billettnummer på side 2 på reiseruten din på min side. Avhengig av flyselskap kan du bruke dette til å sjekke inn på nett og bestille sete. I de fleste tilfeller sjekker du ellers inn på automat og leverer bagasje på bagdrop. Hos noen flyselskaper må man sjekke inn manuelt ved egne skranker. Der reiseleder er med fra Oslo får du assistanse ved behov, ellers ta kontakt med representanter fra flyselskapet som benyttes eller Avinors utplasserte personell på flyplassen.
Trenger du overnatting der, er det mange muligheter. Du velger selv etter behov, i forhold til beliggenhet og pris, bestiller og betaler direkte til hotellet. Et tips er å se på bookingsider som f.eks Hotels eller Booking. Det er to hotell som er i gangavstand fra terminalen - dette er Radisson RED og Radisson BLU. Øvrige har shuttlebuss som kanskje ikke går hele døgnet - verdt å ta med i betraktning når du velger. Vi har ingen avtaler med hotellene ved OSL og kan dessverre ikke bistå med reservasjon av hotell.
Ved bestilling
Ved bestilling trenger vi fødselsdato. Pass på at du skriver ditt fulle navn slik som det står i passet slik at flybillett og pass er likt. På noen reiser trenger vi ytterligere informasjon som kopi av passet ditt. Noen ganger trenger vi høyde og annet - det er gjerne sykkelturer og der det er spesielle aktiviteter som må tilpasses. Akkurat hva vi trenger står i programmet for hver tur, og noen ganger kan vi sende ut e-post før avreise og be om spesifikk informasjon fra alle deltakere.
Det er veldig viktig at allergier oppgis på et tidlig tidspunkt, helst allerede ved bestilling, noter dette i kommentarfeltet i bestillingsskjemaet på nett. Vi informerer til våre samarbeidspartnere, men kan ikke gi garantier om at spesielle ønsker etterkommes. Følger du en spesiell diett, må du ta ansvar for dette selv. Spesialmat kan ofte bestilles på flyet, si fra i god tid. Vi videreformidler dette til flyselskapet. Ta med noe back up i tilfelle svikt. Det hender dessverre noen ganger at feil oppstår.
Når du bestiller vil du få en bestillingsbekreftelse fra oss med faktura etter rundt 15-20 minutter. Husk å sjekke søppelpostkassen om du ikke har fått den. Du har også tilgang til din egen Min Side - link direkte inn får du i e-posten av oss etter bestilling.
Cirka to uker før avreise får du din reiserute med oppdaterte avreisetider, samt avreiseinformasjon som blant annet inneholder reiseleders navn og telefonnummer, informasjon om hva som kreves ved innreise, pakketips, valuta og annen nyttig informasjon.
Snart klar for avreise
Vi sender ut forslag til pakkeliste og tips om hva som bør tas med ca to uker før avreise. Sjekk ellers vår sjekkliste for reisen.
Programmet for turen på våre nettsider vil svare på dette. Les informasjonen på tursiden nøye, her står det om det kreves og hvordan du gjør det. Du bør tenke på å søke i god tid, men også at visumet er gyldig under hele reisen. Derfor kan man heller ikke søke for tidlig. Om det kommer nye innreiseregler etter at du har bestilt en reise, vil vi oppdatere de påmeldte. Informasjon om innreiseregler kommer også i avreiseinformasjonen ca to uker før avreise.
Det er den reisendes ansvar å sørge for at passet og visumet er gyldig på reisen. Carpe Diem er ikke erstatningspliktig for passasjerer som ikke har dette i orden. Om du trenger hjelp med å søke visum, ta kontakt med Visumservice.
Det skjer at endringer kommer underveis. Noen av reisene våre går til land og steder med en helt annen infrastruktur. Reis med godt humør, ha et åpent sinn og vær nysgjerrig. Du vil ofte se at det er de dagene der alt ikke går som planlagt, som blir de aller mest minneverdige. Det er det som er så berikende med å reise!
På alle reisene våre er flyskatt og avgifter inkludert. Flyskatter kan bli høyere underveis grunnet valutakurser og endring av oljepris. En eventuell differanse vil bli tilleggsfakturert. Vi tar også forbehold om endring av pris ved endrede valutakurser. Les mer om dette i våre reisevilkår.
Vær og klima er alle opptatt av, ta gjerne en titt på f.eks yr for å orientere deg.
Forsinkelser kan forekomme. Ta vare på evt. kvitteringer og utgifter du har og ta dette opp med ditt forsikringsselskap.
Skader kan skje i løpet av en reise. Det er viktig å ha med reiseforsikringsspolisen og gjerne også en kopi. Glem ikke ditt Europeiske helsetrygdkort for reiser i Europa. Carpe Diems reiseleder, lokale representanter samt vi på kontoret vil selvsagt bistå etter behov når uhellet er ute.