Vi flyr fra Oslo Lufthavn med avgang midt på dagen. Etter mellomlanding og flybytte, beregner vi å lande i Amman sent om kvelden. Vi kjøres til hotellet der vi tar kvelden og skal se mer av Amman neste dag.
Høydepunktene står i kø!
Rundreise i Jordan
Jordans mangfold gir herlige naturopplevelser og vi møter en gjestfri befolkning som er stolte av landet sitt. Gled deg til å være vektløs og flyte som en kork i det supersalte Dødehavet. Som motsats til det våte element, oppleves den mektige ørkenen Wadi Rum med et fargespill av en annen verden, omringet av høye sandsteinsfjell som glitrer og endrer farge ettersom solen flytter seg.
Hovedrollen i Jordan spilles allikevel av Petra. Den rød-rosa sandsteinsbyen er nabateernes ubestridte mesterverk. Med rike detaljer tryllet de frem denne kulturskatten av en by som plutselig åpenbarer seg etter en vandring gjennom den lange, smale fjellsprekken Al-Siq. Det storslåtte, ruvende, rosa skattekammeret er alltid en wow-faktor! At Petra regnes som et av verdens sju nye underverk er en selvfølge. Jordans eneste, lille kyststripe i form av badebyen Aqaba ligger ved Rødehavet og frister med koraller og fargerike fisker De siste dagene slapper vi av her.
Petra - et uforglemmelig underverk
Overnatting og opplevelser i ørkenen Wadi Rum
Dødehavet - et uvirkelig landskap mens du flyter vektløst
Avreiser
- 17.04.20259 dager
Ledige plasser
Fra kr 24.990,-Fra: Oslo Lufthavn
Med: Signe Eriksen
- Flyreise med Turkish Airlines
- 17. april 2025 11:50 - 17. april 2025 16:55Oslo Lufthavn - Istanbul
- 17. april 2025 21:15 - 17. april 2025 23:30Istanbul - Amman
- 25. april 2025 10:10 - 25. april 2025 12:45Amman - Istanbul
- 25. april 2025 15:00 - 25. april 2025 17:50Istanbul - Oslo Lufthavn
- Flyreise med Turkish Airlines
Høydepunkter
Program
8 frokoster, 3 lunsjer og 6 middager inkludert
Frokost, lunsj, middag
Etter frokost skal vi ut og ta en liten titt på Jordans moderne og historiske hovedstad – Amman. Selve byen er bygget på flere fjell, og som storbyer flest, er den delt. Den vestre siden er moderne, trendy og tilfredsstiller unge, velutdannede og velstående jordanere. Den østre siden viser en mindre vestlig side, med en stor palestinsk befolkning og et annet bybilde. Det har bodd folk i Amman-området i tusenvis av år. I sentrum av byen ser vi det romerske teateret som rommet 6000 personer. Vi ser også citadellet, festningen, herfra har vi en flott utsikt over byen.
Reisen fortsetter til Madaba, som ligger rundt 30 km. fra Ammam. Madaba er en historisk by som er nevnt i Bibelen, men er i dag mest kjent for den unike mosaikken som finnes her. Inne i den gresk-ortodoks basilikaen St. George, åpenbarer det seg et kart på gulvet datert fra 500-tallet e. Kr. Kartet forestiller Palestina med Jerusalem og Nil-deltaet. Det er meget detaljert og stort, opprinnelig var det 21 x 7 meter. Over to millioner fargerike biter ble brukt til kartet, hentet lokalt. Det er også andre flotte mosaikker i Madaba.
Vi fortsetter i historisk modus og kommer frem til Mount Nebo. Det var her Moses skal ha stått og skuet utover det forjettede land, dit han selv aldri kom. Det var det siste stedet Moses ble sett i live og derfor regnes Mount Nebo som det stedet han døde. Utsikten er upåklagelig, på en klar dag kan vi se Jerusalem, Betlehem og Jeriko. Dødehavet ser du også her oppe fra, i morgen skal vi få bade i det supersalte vannet.
Vi kjører til vårt flotte hotell for natten, beliggende ved Dødehavet. I kveld spiser vi middag på hotellet.
Frokost, lunsj, middag
Saltsjøen, eller Dødehavet, er jordens lavest beliggende punkt, 400 meter under havoverflaten. Den kullsvarte leiren ved bredden sies å ha helende og forskjønnende egenskaper – det er bare å smøre på. Og hva er vel en tur hit uten et bad i det salte (over 30 %), mineralrike vannet? Og det er helt sant, du flyter som en kork! Ta gjerne med lesestoff, men pass på så du ikke får vann i munnen. Det er ikke å anbefale… I dag blir det morgenbad før (og kanskje etter?) frokost. Vi sjekker så ut og setter kursen videre.
Vi skal først til Jordans største naturreservat med stor variasjon i landskapet. Fra trekledte høyder til sanddyner, og fra steinete raviner til store sletter. Så ut på tur! Vi begir oss ut på en vandretur. Stien følger dalen og vi passerer grønne terrasser, før vi kommer til fjellet Rummana. En herlig vandring i et vakkert område, vi går en times tid. Her er også diverse håndverksboder som vi sjekker ut. Lokalt håndverk er alltid kjekt å se. Vi får lunsjbokser underveis.
Vi fortsetter deretter reisen og er snart i selveste Petra. Felles middag om kvelden og denne blir «the local way». Vi spiser hos en lokal familie i Wadi Musa. Både godt og hyggelig.
Frokost, middag
Etter frokost er det tid for et av de store høydepunktene på turen til Jordan. Petra. Nabateerne bygget Petra på 200-tallet og absolutt alt er hogget ut i det rød-rosa sandsteinsfjellet. Palass, templer, graver og lagringsrom ble til som et resultat av skikkelig håndverk og utsmykning. Petra var et viktig stopp på handelsrutene mellom Damaskus og Arabia og nabateerne var langt fremme når det gjaldt ingeniørkunst, jern- og kobberproduksjon og ikke minst arbeid med stein. Sandsteinen her inneholder mineraler som igjen gir bygningene og omgivelsene en regnbuefarget palett: Rødt, rosa, grønt, gult og grått. Sjatteringene er nydelige og varierende – det er bare moder natur som kan få til et slikt mesterverk – og nabateerne visste å utnytte det.
Vi ankommer Petra gjennom en 1200 meter lang såkalt siq, som er en revne eller sprekk i fjellet. Det føles nesten som å være en oppdagelsesreisende på disse kanter, nesten som Indiana Jones. Visste du at kulissene til åpningsscenen i filmen «Indiana Jones og det siste korstog» ble filmet her? Akkurat når du tror at det ikke er noen ende på siqen, som blir smalere og smalere – åpenbarer det seg noe rent ut spektakulært: skattekammeret. Og dette er bare begynnelsen. Videre fortsetter vi innover i Petra hvor det er hundrevis av bygninger hugget inn i fjellet. Husk gode sko i dag, det blir en del vandring på stein- og grusunderlag. Pass på at du har ladet mobil og kamera i dag. Minner for livet – det blir det i hvert fall, garantert.
Vi reiser tilbake til hotellet og det blir felles middag.
Frokost, lunsj, middag
I dag venter Wadi Rum. En wadi er en dal eller et tørt elveleie, og her i Wadi Rum er det nesten like stort fargespekter som i Petra. En ørken er ikke bare gul sand og endeløse dyner så langt øyet ser. Oppdageren T.E. Lawrence, Lawrence of Arabia, gjorde området kjent utenfor landets grenser. Selve filmen, med Peter O`Toole i hovedrollen ble faktisk spilt inn her, det samme ble blant annet en av Star Wars-filmene, The Martian od sist Dune fra 2021. Det er ikke så rart, for Wadi Rum føles litt utenomjordisk. Her er det både fargerikt, levende og øde på en gang. Alt dikteres av sollyset, fargene er utrolig foranderlige.
En ørken må oppdages og ikke bare ses. Vi skal derfor ut på en motorisert safari med pick-ups hvor vi sitter på tilpassede benker på lasteplanet, slik de gjør her. I førersetet er ørkenens voktere, beduinene, som er våre guider. Underveis får tar vi en lunsjrast.
Det blir en spennende natt, hvor vi overnatter i en beduinleir i Wadi Rum. Før det blir søvn skal det spises en ekte beduinmiddag, tilberedt av vårt beduinvertskap. Det å sitte rundt bålet under en stjerneklar himmel, prate med nye reisevenner og kikke utover ørkenen er en oppdagelsesreisende verdig og et spesielt minne å ta med seg.
Frokost, middag
Etter frokost setter vi kursen mot Jordans eneste kyststripe som finnes ved badebyen Aqaba. Vi sjekker inn på hotellet. Her skal vi slappe av og fordøye inntrykkene etter reisen. Siden Aqaba ligger ved Rødehavet som er fullt av undervannsliv – koraller og massevis av fargerike fisker, sier det seg selv at snorkling (og dykking) er tingen.
Hotellet har selvsagt superbe basseng og strand, så her er det bare å få av seg turtøyet, hoppe i badebukse eller bikini og slappe av. Det er mulig å bli med på valgfrie utflukter, blant annet en båttur ut til et fargesprakende korallrev med mye liv og røre under vann. Dette bestilles og organiseres på plass og er ikke inkludert i programmet.
Reiseleder vil også hjelpe til med å legge til rette for ønskede aktiviteter for deg. Uansett hva du velger å gjøre disse dagene – kos deg og nyt Aqaba og Rødehavet! Felles middag på hotellet om kvelden.
Frokost, middag
Vi nyter enda en fridag på stranden i dag, vi sjekker ut midt på dagen, men hotellet tar vare på bagasjen. Så skal vi tilbake til Amman. Bussturen tar ca 4 timer, ikke medregnet pauser. Vel fremme spiser vi middag på hotellet.
Frokost
Frokost på hotellet før vi setter kurs mot flyplassen. Turkish har avgang om formiddagen. Etter flybytte og mellomlanding i Istanbul, beregner vi landing på Oslo Lufthavn om ettermiddagen.
Praktisk informasjon og reisevilkår
Dette er inkludert
- Fly Oslo-Amman t/r med Turkish Airlines
- 6 netter på mellomklassehoteller med frokost
- 1 natt i beduinleir (telt med gode fasiliteter)
- Måltider i henhold til program
- Gruppevisum til Jordan ved ankomst (vi trenger passkopi fra deg etter bestilling)
- Alle utflukter og entreer iht. program
- All transport ifølge program
- Lokale guider
- Reiseleder fra Carpe Diem
Dette er ikke inkludert
- Valgfrie utflukter i Aqaba
- Reise- og avbestillingsforsikring
- Drikkevarer til måltidene
- Tips
Vi trenger din passkopi for å sikre gruppevisum til Jordan. Vennligst send oss et bilde av foto-siden i passet ditt til post@carpe-diem.no etter bestilling.
HOTELLER
Vi benytter følgende overnattingssteder på denne turen (med forbehold om bytte til tilsvarende hoteller ved endringer utenfor Carpe Diems kontroll):
Amman: Amman Paradise Hotel
Ved Dødehavet: Holiday Inn Resort Dead Sea
Petra: Petra Canyon Hotel
Wadi Rum: Rahayeb Desert Camp
Aqaba: Hyatt Regency Aqaba Resort
Nedenfor følger generelle reisevilkår Carpe Diem, som er en avdeling i Escape Travel AS (heretter kalt ET). Disse vilkår gjelder for alle våre reiser med mindre det foreligger særskilte reisevilkår for den aktuelle turen. På reiser med særskilte vilkår vil dette fremkomme av turpresentasjonen eller i egen kontrakt. Der reisevilkårene fraviker Alminnelige vilkår for pakkereiser går ET sine reisevilkår foran da de Alminnelige vilkår er en bransjenorm som kan fravikes i visse tilfeller.
1. Påmelding
Påmelding kan skje elektronisk via vår nettside, på e-post eller pr. telefon. Angreretten som ellers er til stede ved fjernsalg gjelder ikke ved kjøp av reisetjenester. Avtalen mellom partene anses inngått ved bekreftet bestilling og innebærer aksept av turens reisevilkår. Bestillingsbekreftelsen må kontrolleres grundig straks den mottas. Vennligst påse at navn på alle reisende stemmer overens med passet. Eventuelle feil skal rettes før betaling av depositum finner sted. Senere endring vil kunne medføre gebyr.
2. Depositum og sluttbetaling
Etter bestilling av reisen vil den reisende få tilsendt en reisebekreftelse/ faktura. Depositumet må innbetales innen syv dager. Manglende betaling av depositum medfører ikke at avtalen bortfaller. For reiser innen Norge og Europa er depositumsbeløpet kr 2.500 pr. person. For reiser utenfor Europa er depositumsbeløpet kr 4.000 pr. person. Depositumet regnes som delbetaling av reisens pris. Sluttbeløpet forfaller til betaling 65 dager før avreise. Er det under 65 dager til avreise ved bestilling, sendes faktura på hele beløpet med kort betalingsfrist. Ved manglende betaling 2 dager etter forfall, står ET fritt til å annullere bestillingen. Reisedokumentene sendes på e-post cirka 2 uker før avreise.
Vilkår i dette punkt avviker fra normalen slik beskrevet i Alminnelige vilkår for pakkereiser. Dette som følge av garantier og forpliktelser til underleverandører.
3. Endringer og avvik ved reisen
Ved tilleggsbestilling av flybilletter, det vil si bestilling av flyreiser utenom våre gruppe- og tilslutningsbilletter, skal disse betales innen 7 dager. Beløpet er ikke refunderbart. Ved bestilling av flybilletter utenom våre gruppebilletter og/eller ved kjøp av en reise uten transport til/fra startstedet, er det den reisendes ansvar å møte på avtalt sted og til avtalt tid for videre transport/program med gruppen. Eventuelle forsinkelser eller uteblivelse fra den reisendes side gir ikke rett til prisavslag eller erstatning for tapt arrangement, det være seg for hele eller deler av programmet.
ET har ikke ansvar for tap som følge av at den reisendes egne bestillinger av transport eller andre reisetjenester, ikke kan benyttes på grunn av oppståtte endringer i de programfestede tidspunktene for gruppens reise- eller flytider når endringene skyldes forhold arrangøren ikke kan lastes for. ET gjør oppmerksom på at de fleste flyselskaper kansellerer hjemreisen dersom utreisen ikke benyttes.
Enkelte endringer kan være mulig å gjøre etter at bestillingen er bekreftet, mot et gebyr. Dersom ET har mulighet til å etterkomme de nye ønsker, belastes dette med et endringsgebyr på kr. 500,- per person. I tillegg kommer eventuelle gebyrer som kreves av flyselskaper og/eller andre underleverandører. Vær oppmerksom på at når man reiser med rutefly, har de ulike flyselskapene en varierende siste frist for endringer.
Endring av en bekreftet reise til annet reisemål eller annen avreisedato er å regne som en avbestilling og gebyr gjeldende på avbestillingstidspunktet kommer til anvendelse, se punkt 4.
4. Avbestilling mot gebyr
Avbestilling skal skje skriftlig. Manglende innbetaling av depositum gjelder ikke som avbestilling. Ved avbestilling eller uteblivelse av betaling gjelder følgende gebyrer:
- Inntil 105 dager før avreise: kr 750 pr. person
- Fra og med 105 til 65 dager før avreise: depositumsbeløpet
- Fra og med 65 til 36 dager før avreise: 50% av reisens pris
- Fra og med 36 dager før avreisedato og ved manglende fremmøte avreisedagen: Ingen refusjon
Vilkår i dette punkt avviker fra normalen slik beskrevet i Alminnelige vilkår for pakkereiser. Dette som følge av garantier og forpliktelser til underleverandører.
5. Avbestilling / kansellering ved ekstraordinære omstendigheter
Reisebransjen og ET følger Utenriksdepartementets reiseråd. Den reisende har som hovedregel rett til å avbestille sin reise dersom det på reisemålet eller i umiddelbar nærhet av dette de siste 14 dager eller kortere før reisen tar til, konstateres krigshandlinger, naturkatastrofer, farlige smittsomme sykdommer eller andre begivenheter som kan likestilles, og det er rimelig grunn til å anta at disse forhold også vil være på avreisedagen. Ved avbestilling av foran nevnte årsaker, refunderes tilgodebeløpet. Reisen kan imidlertid ikke avbestilles av foran nevnte årsaker hvis begivenheten som legges til grunn for avbestillingen var eller burde vært kjent ved bestilling.
En reise kan kanselleres/endres uten erstatningsplikt* av ET dersom:
5.1 Det ikke er påmeldt et tilstrekkelig antall deltakere på turen, se punkt 8. ET skal gi den reisende beskjed om eventuell kansellering av turen senest 20 dager før avreise.
5.2 Det inntreffer uunngåelige og ekstraordinære omstendigheter utenfor ETs kontroll. Eksempler kan være: Fare for krig, naturkatastrofer, farlige smittsomme sykdommer, arbeidskonflikter eller lignende.
5.3 Forhold på reisemålet/langs reiseruten som gjør det risikabelt eller urimelig å gjennomføre turen, og som ET med rimelighet ikke kunne forutse. For pkt. 5.2 og 5.3 vektlegges ved vurdering blant annet Utenriksdepartementets reiseråd og lokale myndigheters uttalelser.
Om ET kansellerer en reise og fristen for betaling av sluttbeløpet er forfalt, er manglende sluttbetaling på kanselleringstidspunktet å anse som avbestilling fra kundens side, og gebyrer som ved en ordinær avbestilling vil gjelde.
*Erstatningsplikt må ikke forveksles med kundens rett til refusjon av sitt tilgodehavende om ET kansellerer en reise.
6. Reise- og avbestillingsforsikring
ET anbefaler alle reisende å ha gyldig reiseforsikring som også bør dekke eventuell hjemtransport, samt Europeisk Helsetrygdekort ved reiser i Europa. ET anbefaler å tegne en avbestillingsforsikring dersom dette ikke er inkludert i reiseforsikringen. Den reisende er selv ansvarlig for å tegne de nødvendige forsikringer. ET har ikke ansvar i situasjoner og forhold den reisende kunne ha forsikret seg mot og som ikke skyldes arrangøren eller noen han har ansvar for.
7. Pass og visum
Det er den reisendes ansvar å ved avreise kunne fremvise gyldig legitimasjon og eventuelt visum som er nødvendig på reisen, både for seg selv og den/de man bestiller for. Utenfor fastlands-Norge anbefaler ET pass som gyldig legitimasjon. Enkelte av våre samarbeidspartnere anser pass som den eneste gyldige formen for legitimasjon, også i Europa. Vær oppmerksom på at det i en del tilfeller kreves at passet er gyldig i minst 6 måneder etter hjemreisedato. Dette kan også gjelde for reiser i Europa. Visumkrav til aktuelle reisemål er oppgitt i turens program på vår nettside. ET forholder seg til visumregler for norske statsborgere. Hvis den reisende ikke reiser med norsk pass, må man selv sjekke visumregler for sitt statsborgerskap til det aktuelle reisemålet.
8. Forbehold
Hvis ikke annet er oppgitt i programmet, er en gruppereise basert på minimum 20 betalende deltakere. Ved færre deltakere kan ET kansellere reisen eller øke prisen. Dette skal meddeles den reisende senest 20 dager før avreise.
Det tas forbehold om endring av pris grunnet forhold utenfor ETs kontroll. Slike forhold er valutaendringer, endringer i transportpriser og økning i offentlige skatter og avgifter. ET forbeholder seg retten til å fakturere et pristillegg som følge av eventuelle endringer. Dette forhold går begge veier, og den reisende har rett til prisreduksjon dersom kostnadene reduseres. Eventuelle tillegg tar utgangspunkt i beregningstidspunktet for reisens pris, et tidspunkt som normalt sammenfaller med når en reise legges ut for salg. Et eventuelt pristillegg vil bli varslet senest 20 dager før avreise. Utgjør tillegget mer enn 8 prosent av reisens pris, har den reisende anledning til å heve avtalen.
Reisende som har bestilt dobbeltrom eller del i twin-rom må betale enkeltromstillegg dersom den andre part frafaller eller det ikke melder seg en ytterligere person av samme kjønn å dele rommet med. Om dette er aktuelt, kontaktes den reisende og tilleggsfaktura sendes i forkant av reisen. Dette er ingen gyldig grunn til å trekke seg fra reisen.
Informasjon om flytider og flyselskap er foreløpige inntil flybilletten er utstedt. Det tas forbehold om mulige trykkfeil i programmet eller på nettsiden. Vesentlige endringer som skjer etter bestilling skal meddeles den reisende skriftlig.
Reisen kan bli påvirket av forhold utenfor vår kontroll som for eksempel vær, fremkommelighet, seilingsforhold, arbeidskonflikter og lignende. Dersom slike forhold skaper hindringer for gjennomføring av det oppsatte programmet, vil ET foreta nødvendige justeringer i eksempelvis reiserute og innhold, bytte av transportmiddel og overnattingssted. ET vil bestrebe seg på å erstatte de deler av reiseinnholdet som blir påvirket av endringen med likeverdige alternativer.
9. Den reisendes plikter
Den reisende må kunne håndtere sin egen bagasje og kunne reise uten assistanse. Spesielle behov på flyreisen og underveis på turen må det opplyses om ved påmelding. Vi gjør oppmerksom på at reiseleder ikke kan yte særskilt assistanse til noen av deltakerne under reisen.
Det er deltakers ansvar å være i god nok form, fysisk og psykisk, og ha en god nok helse til å kunne delta på reisen. Det er deltakers ansvar å sjekke med sin lege dersom man er usikker på om man kan delta. For enkelte reiser kan ET kreve at den reisende før avreise, fremlegger bekreftelse fra lege om at man er helsemessig skikket til å gjennomføre reisen. Dette vil i så fall framkomme av reisens program. Om deltaker ikke får slik bekreftelse fra lege og dermed ikke kan delta på reisen, gjelder samme gebyrer som ved en ordinær avbestilling, se punkt 4.
Den reisende plikter å rette seg etter de regler som er gitt av offentlige myndigheter og ETs representanter, og må ikke opptre til sjenanse for medreisende eller andre. Dersom den reisende grovt tilsidesetter sine plikter, kan han nektes å delta eller utelukkes fra resten av reisen, uten at han kan kreve erstatning eller prisavslag fra arrangøren. Ved utelukkelse etter at reisen er påbegynt, kan den reisende pålegges selv å bære omkostningene ved endret hjemreise.
Den reisende kan gjøres erstatningsansvarlig hvis han med vilje eller uaktsomhet påfører arrangøren tap blant annet ved ikke å overholde de bestemmelser som er nevnt ovenfor.
10. Den reisendes reklamasjonsplikt ved mangler
Den reisende plikter å gi beskjed uten ugrunnet opphold dersom hun/han oppdager en mangel ved reisen. Oppdages mangelen etter at reisen har startet, må den reisende reklamere på stedet til ETs reiseleder eller til ETs kontor i Oslo, slik at disse blir gitt en mulighet til å rette opp mangelen. Hvis et problem ikke kan løses tilfredsstillende på stedet, kan det klages skriftlig til ET senest to uker etter hjemkomst. Hvis klagen ikke løses tilfredsstillende for den reisende eller ET, kan saken henvises til Reklamasjonsnemnda for pakkereiser.
11. Generelle vilkår
Det vises til Pakkereiseloven av 15.06.2018, samt Alminnelige vilkår for pakkereiser av 01.07.2018 og særskilt deres formuleringer om at «Opplysninger som er gitt i kataloger eller brosjyrer eller annet informasjonsmateriell som arrangøren har utarbeidet eller viser til, regnes som en del av avtalen».
12. Medlem av Reisegarantifondet – din trygghet
ET er medlem av det norske Reisegarantifondet og har stilt den til enhver tid nødvendige garanti.
ALMINNELIGE VILKÅR FOR PAKKEREISER - klikk her
Reisevilkår oppdatert 19. juni 2024
Bestilling og betaling
Etter bestilling av reisen vil du motta en reisebekreftelse og depositumsfaktura. Depositumet må være innbetalt innen en uke. Sluttbeløpet forfaller til betaling 65 dager før avreise. Er det under 65 dager til avreise ved bestilling, sendes faktura på hele beløpet med kort betalingsfrist. Reisedokumentene sendes ca to uker før avreise på e-post. Du vil samtidig finne disse på Min Side.
Innsjekket bagasje og seteplassering på fly
Alle våre gruppereiser med fly inkluderer innsjekket bagasje og ett kolli håndbagasje. Hva som gjelder for din reise og flyselskap, får du beskjed om i avreisedokumentene som sendes cirka 14 dager før avreisen. Flyselskapene har blitt restriktive, eller helt avvisende med å forhåndsbestille seteplassering på gruppebillettene vi har. Vi har derfor meget liten påvirkningskraft på det å ønske en spesiell plassering eller et sete.
Tips
På reise kommer du i kontakt med hverdagsliv og kulturer i andre land. Mange av disse har en tipskultur som skiller seg fra Norge. I mange land forventes det at for eksempel lokalguider, sjåfører og besetning på f. eks et elvecruiseskip, får tips i tillegg til det å spise ute på restaurant. Vi inkluderer vanligvis ikke tips i reisens pris, siden det er både individuelt og avhengig av land. Å vite hva som er normen er ikke lett, din reiseleder vil ta opp dette underveis på turen. Tips vil alltid være frivillig, men vi anbefaler å følge og respektere skikken i landet du er i.
Forbehold om endringer i oppsatt dagsprogram
Noen ganger hender det at våre samarbeidspartnere må endre noe i programmet, enten like før avreise eller underveis. Det kan f.eks være at rekkefølgen på dagene blir byttet om, eller at det tilbys en alternativ rute/utflukt enn beskrevet.
Endring av bestilt reise
Ta kontakt med oss, så ser vi an hvert enkelt tilfelle for løsning. Generelt gjelder: Dersom du har bestilt en reise og på et senere tidspunkt ønsker å endre til en annen innen rimelig tid (tre mnd før avreise) - tilkommer et endringsgebyr som i de fleste tilfellene er kr 750. Et lite forbehold om at ikke alle reiser kan endres, samt at endring nærmere enn tre måneder før avreise kommer under ordinære avbestillingsvilkår.
Venteliste på turer
Ikke gi helt opp dersom en tur er full eller om det ikke er flere enkeltrom igjen! Vi har venteliste på samtlige turer og du kan selv sette deg enkelt opp via tursiden på nettsiden vår. Er det utsolgt i en romkategori, uten at turen er full, ta kontakt med oss så ordner vi dette manuelt. Får vi ledig plass, hører du fra oss. Det er uforpliktende å stå på liste, men vi ber deg gi et hint dersom det er uaktuelt og planer endres. Slik holder vi listene oppdaterte og aktuelle.
Lurer du på noe mer?
Se om du finner svar på ditt spørsmål her: Ofte stilte spørsmål
Pass og visum
Vi gjør oppmerksom på at evt. oppdateringer vil sendes i avreiseinformasjonen som kommer cirka 14 dager før avreisen.
Norske borgere trenger visum til Jordan. Et gruppevisum ved ankomst organiseres av Carpe Diem, gjennom vår samarbeidspartner i Jordan. Merk at passet må være gyldig minst seks måneder etter utreise. Det er den reisendes ansvar å sørge for at passet er gyldig og Carpe Diem er ikke erstatningsansvarlige om det ikke er i orden.
Er du ikke norsk borger, sjekk med konsulat/ambassade for hvordan du skal forholde deg for denne reisen. Carpe Diem behøver din passkopi for å ordne visum. Send kopien så fort som mulig etter bestilling til post@carpe-diem.no
Vaksine på reise
Vi henviser her alltid til autorisert helsepersonell, som vaksineklinikk og henvisning fra fastlege. De er oppdatert på hva som gjelder verden over, det har ikke vi som turoperatør mulighet til å være. Det er også gode nettsider som f.eks folkehelseinstituttet. De anbefaler en grunnvaksinasjon for samtlige reiser.
Vaksine på reise kan deles inn i både må ha, bør ha og kan ha. Så det blir ofte en vurdering av deg selv og av helsepersonell. Begynn forberedelser minst seks uker før avreise.
Allergier / intoleranser på reise
Meld fra om evt. allergier og intoleranser snarest etter bestilling slik at vi får gitt beskjed videre. Vi informerer, men kan ikke gi garantier om at spesielle ønsker etterkommes. Følger du en spesiell diett, må du ta ansvar for dette selv.
Mistet bagasje eller skade på koffert
Dersom kofferten din ikke kommer ved ankomst reisemål, må du melde dette til flyselskapets representant i ankomsthallen der og da. Det samme gjelder dersom kofferten din har blitt skadet under transporten. Flyselskapet etterlyser da bagasjen, evt. registrerer skaden, slik at du har dokumentasjon i forsikringsøyemed og for krav om erstatning. En såkalt PIR-rapport utarbeides av flyselskapet i slike tilfeller.
Det er mange ting man må tenke på i forkant av en reise. På denne siden har vi laget en oversikt med linker til relevante nettsider så du lett kan holde oversikt over gjeldende regler. Det er den reisendes ansvar å holde seg oppdatert på de til enhver tid gjeldende innreiseregler for landet du skal til.
De viktigste tingene å tenke på når du skal ut på reise:
✔️Pass og visum
Sjekk at passet ditt er gyldig, og bestill nytt i god tid dersom du trenger det. Vi minner om at mange land krever at pass er gyldig i 6 måneder etter hjemkomst, spesielt utenfor Schengen. Husk også å sjekke om du trenger visum for reisen.
✔️Reiseforsikring
Ta kontakt med forsikringsselskapet ditt i god tid før avreise for å sjekke at du har gyldig forsikring og hva den dekker. Gyldig reiseforsikring er helt avgjørende hvis du blir syk, utsatt for en ulykke eller noe annet uventet – både i forkant av og under reisen. Ta med ditt forsikringsbevis på reisen, og Europeisk Helsetrygdkort på reiser i Europa.
✔️Helserelatert reiseinformasjon
Sjekk Helsenorge.no for oversikt over gjeldende råd og regler. Ta kontakt med fastlege eller nærmeste vaksinekontor for informasjon om hvilke vaksiner som eventuelt kreves for reisen. Deltaker er selv ansvarlig for at de nødvendige vaksiner er tatt. Husk å medbringe gulfebersertifikat til land som krever dette.
✔️Reglene dit du skal - bruk appen Reiseklar
Vi anbefaler alle våre gjester å laste ned appen Reiseklar (du finner den på App Store eller Google Play). Her finner du reiseinformasjon til alle land Norge har utenriksstasjoner i. Du kan også ta en titt på UD sin nettside for reiseinformasjon.
✔️Reiseregistrering
Vi oppfordrer alle som skal på reise til å registrere seg på www.reiseregistrering.no.
Denne siden er oppdatert 28. mai 2024
Gjennomgående tilslutningsbilletter bestilt gjennom Carpe Diem
Ønsker du avreise fra annen flyplass i Norge, kan vi ofte hjelpe deg med tilslutningsbillett slik at du har gjennomgående billett fra avreiseby til reisemålet. Ikke alle flyselskap tilbyr dette, men mange gjør. Gjennom flyselskapet vi benytter på turen kan vi hjelpe til med å koble på en billett sammen med gruppebilletten som gjelder til og fra Oslo Lufthavn, om det ikke er vilkår hos flyselskapet som skulle tilsi noe annet.
Ved tilslutningsbillett har du hele reisen i én bestilling. På utreisen sjekkes bagasjen inn og merkes helt fram til reisemålet. Ved eventuell kansellering eller forsinkelse, plikter flyselskapet å booke deg om for å få deg fram til reisemålet. Man betaler ekstra for den tryggheten. Pris på tilslutning får vi i hvert enkelt tilfelle når det bestilles, merk at vi aldri får de billige tilbudsprisene på nett for denne type billetter.
Om du selv bestiller billetter tur/retur Oslo Lufthavn vil reisene være to separate bestillinger og flyselskapet har ikke det samme ansvar som ved tilslutningsbilletter. Bagasjen må også hentes ut ved mellomlanding og sjekkes inn på nytt. Dersom du bestiller billetter på egen hånd, og det skulle oppstå forsinkelser slik at du mister flyet videre med gruppen, må du selv bekoste ny billett. Vær oppmerksom på at mange flyselskap automatisk kansellerer returbilletten dersom utreisebilletten ikke benyttes. Vi anbefaler alltid å sjekke gjeldende regler for dette gjennom din reiseforsikring, slik at du vet hva som gjelder om noe uforutsett skulle oppstå.
Ved bestilling av egne billetter anbefaler vi at du beregner ankomst Oslo lufthavn (eventuell annen transferflyplass i Europa) med svært god tidsmargin. Vær ellers oppmerksom våre reisevilkår punkt 3 om "Endringer og avvik ved reisen".