Vi flyr fra Norge med Turkish Airlines. Mellomlanding og flybytte i Istanbul.
Nyhet Sol, strand, bad og natur i paradis
Drømmeferie til Mauritius
Mauritius er selve drømmereisen. Paradiset. Det indiske hav lokker med farger i blått, turkis og grønt - like klart og vakkert som safirer og smaragder. Strendene har silkemyk korallsand og roper ferie! Her er kvalitetsmat med krydder i eksotiske kombinasjoner, dansbare rytmer med røtter fra Afrika, India og Frankrike og et smilende, vennlig kreolsk folk som er stolte av sine mangfoldige aner. Mauritius sin gylne regel er at det ikke bygges høyere enn palmene og det overholdes.
Stranden lokker alltid, men Mauritius har mer å vise oss. Vi skal oppleve den på forskjellige utflukter som favner både natur, sukker, rom og fortidens slaveri. Naturen betyr alt og er overraskende variert. En fargerik flora, irrgrønne skoger, buldrende fossefall, ruvende fjell og vulkaner. Snorkling gir nytt perspektiv på et rikt liv også under vannflaten. Summen av alt dette gjør at vi virkelig kan kalle dette for en drømmereise. Velkommen med til paradis sammen med oss.
Hotell rett ved stranden, "adult only"
Multikulturell og frodig øy
Aktiviteter på land og i vann
Avreiser
- 17.06.202512 dagerLedige plasserFra kr 37.990,-
Fra: Oslo Lufthavn
Med: Marte Bjørkmann
- Flyreise med Turkish Airlines
- 17. juni 2025 18:45 - 17. juni 2025 23:40Oslo Lufthavn - Istanbul
- 18. juni 2025 01:40 - 18. juni 2025 12:35Istanbul - Mauritius
- 27. juni 2025 20:05 - 28. juni 2025 05:10Mauritius - Istanbul
- 28. juni 2025 08:00 - 28. juni 2025 10:50Istanbul - Oslo Lufthavn
- Flyreise med Turkish Airlines
Høydepunkter
Program
9 frokoster, 4 lunsjer og 9 middager inkludert
Middag
Vi ankommer flyplassen og får transfer til hotellet der vi skal bo gjennom hele oppholdet - Solana Beach Hotel. Vi er på den frodige østkysten av Mauritius.
Alle rom har balkong eller terrasse, og her er flere restauranter, barer og et godt aktivitetstilbud med vannsport. Hotellet er designet med trendy farger fra 60- og 70 tallet med en fin kombinasjon av naturlig skjønnhet og moderne design. I hagen er det flere grønne hjørner som innbyr til avslapning og stranden er bare noen meter unna. Om kvelden arrangeres diverse events for underholdning og felleskap. De har et velværesenter som man kan bestille ulike behandlinger. Her skal det være deilig å være mange dager!
Vi møtes til felles middag om kvelden. I morgen blir en rolig dag så vi får "landet".
Les mer om hotellet på deres egen nettside her
Mauritius’ strategiske posisjon, utenfor kysten av Afrika, gjorde øya til et knutepunkt for sjøfarere på vei mellom Europa og Asia før Suezkanalen åpnet. Øya ligger cirka 2000 kilometer fra det afrikanske kontinent og hovedstaden er Port Louis. De har cirka 1,3 millioner innbyggere med areal på omtrent 2000 kvadratkilometer. Offisielt språk er engelsk, men både kreolsk, fransk og flere indiske språk snakkes. Økonomi er blant annet basert på turisme, sukker og tekstiler.
Mauritius fikk sin uavhengighet i 1968 etter over 150 år som britisk koloni, men landet er også preget av de tidligere franske koloniherrene. Den kreolske befolkningen har bånd til forfedrene fra Madagaskar og det afrikanske fastlandet, mens store befolkningsgrupper stammer fra indiske plantasjearbeidere og kinesiske handelsmenn. De ulike kulturene har satt sitt preg på tradisjoner og kultur.
Landet er kjent for sitt stabile demokrati, og det har hatt en jevn økonomisk vekst siden uavhengigheten. Mauritius er ofte nevnt som en av de mest demokratiske og velstående nasjonene i Afrika.
Den store dodoen levde i fred og fordragelighet her på øyen. Den spiste stort sett frukt og hadde ingen fiender før de første menneskene kom. En dodo kunne bli opptil 23 kilo og hadde stort hode og stort nebb, gråblå fjær og små, ubrukelige vinger. Den kunne ikke fly og dermed var den et lett bytte og lett å fange. Sjømenn fra Nederland var de første som kom i land på øyen på slutten av 1500-tallet og de hadde med seg både rotter, katter, griser og aper som alle var en trussel for dodo'en. Den ble utryddet etter hvert men er i dag et symbol på øyas biologiske mangfold og naturarv. Du får vite mer om dodoen på denne turen og det er ikke uvanlig at man har en liten dodo i en eller annen form med hjem.
Frokost, middag
Du spiser frokost når det passer deg for nå har du ferie. Så er det tid for å bli kjent med strand og bading og ta livet med ro etter reisen. De dagene det ikke er utflukt eller oppsatt program, vil reiseleder eller hotellet kunne bidra med forslag og tilrettelegging av aktiviteter man kan bli med på!
Vi møtes til felles middag om kvelden.
Frokost, middag
I dag er det bare å glede seg til å se og lære mer om Mauritius. Vi skal ut på eventyr til nordsiden av øya. Underveis venter mange flotte opplevelser og interessante temaer for å forstå øya og folket her. Vi skal til Pamplemousses, Chateau Labourdonnais, Sugar World og hovedstaden Port Louis byr påbåde kulturelle og religiøse steder.
Vi begynner med et besøk til Aapravasi Ghat – et sted beskyttet av UNESCO. Det var her de første kontraktsarbeiderne (les: slavene) først ankom Mauritius. De måtte jobbe i et visst antall år for lav eller ingen lønn for å betale tilbake gjeld.
Chateau Labourdonnais er en historisk plass der selve slottet ble bygget i 1856 og bebodd av en lokal familie i 150 år. Nå er det restaurert og området har blitt et sted for både kultur, lokal historie og dyrking av matvarer.
Pamplemousses botaniske hage, formelt Sir Seewoosagur Botanical Garden, er en av de mest besøkte attraksjonene på Mauritius med gode grunner. Hagen ligger i nærheten av Port Louis, i distriktet Pamplemousses, og er hjem til en utrolig variasjon av tropiske planter – mange av dem er helt unike for øya!
Den tidligere Beau Plan sukkerfabrikken, nå kalt Sugar World, huser et av de beste museene på Mauritius. Museet forteller ikke bare historien om sukkerproduksjon i detalj, men dekker også mye av Mauritius' historie, slaveriet, romhandel og mye, mye mer. Sukkerrørindustrien har vært en sentral pilar i den mauritiske økonomien i to århundrer, og er i dag synonymt med ny innovasjon.
Lunsj nyter vi her i restaurant Frangourin.
Vel tilbake på hotellet blir det felles middag om kvelden.
Frokost, lunsj, middag
Etter frokost skal vi ut på tur igjen - og noe helt annet venter. Vi begynner ved Trou aux Cerfs, en sovende vulkan med et digert krater i omkrets og en kratersjø langt, langt der nede. Deretter går turen til Grand Bassin, en hellig innsjø for hinduene. Utsikt er topp, vi stopper ved utsiktspunktet over Black River Gorges, der grønn og tett vegetasjon omkranser naturlig skjønnhet med fosser og vann.
På tide med noe styrkende? Et besøk på Rhumerie de Chamarel gir oss mulighet til å besøke destilleriet og smake på ulike typer rom. En tradisjonell mauritisk lunsj står også på programmet.
En utflukt med naturtema må også gå til Ebony Forest som i tillegg til å være naturskjønn, fokuserer på bærekraft og bevaring.Så fortsetter vi til Chamarel-fossen med et unikt geologisk fenomen. Chamarel viser virkelig mangfoldet i naturen her. Meget spesielt og iøyenfallende er alle syv fargene som viser seg i den vulkanske steinen. Fargene veksler mellom rød, brun, fiolett, lilla, grønn, blå og gul.
Vi spiser lunsj underveis på utflukten og middag venter om kvelden når vi er tilbake på hotellet.
Frokost, middag
Nyt dagen på stranden! Reiseleder organiserer gjerne noe om du ønsker det.
Det er flere strandbarer på hotellet og i Ylang Spa er det mulig å bestille behandlinger om du ønsker det. Reiseleder bidrar gjerne med forslag og tilrettelegging av aktiviteter man kan bli med på!
Felles middag om kvelden.
Frokost, lunsj, middag
Vi vet nå at Mauritius og mat er en perfekt match. Alt med kreolsk touch smaker skikkelig godt! I dag skal vi fordype oss mer i mat, kultur og kunst. Med læring som mål og det å nyte selvlaget og vellaget mat.
Fra gatekjøkken til Port Louis' sentralmarked og veggmalerier designet av lokale kunstnere, vil dagen i dag hjelpe oss å dykke ned i de forskjellige kulturene Mauritius har å tilby. Det vil også være et besøk til Caudan Waterfront, hvor vi besøker andre lokale markeder basert på håndverk.
Deretter forlater vi Port Louis og drar til Maison D'Eureka for et fargerikt og lærerikt matlagingskurs. De har satt opp bord og parasoller til oss og vi får en briefing på hva dagen bringer. Vi blir først delt inn i lag, og hvert lag vil få tildelt en spesifikk rett de skal lage. Så vil vi få handlelister for vi skal på det lokale markedet og handle det vi trenger. Kyndig veiledning får vi underveis, slik at lunsjen vi skal spise sammen etterpå kanskje blir den beste vi har spist under oppholdet?
Etter endt lunsj går turen tilbake til hotellet - felles middag også i kveld.
Frokost, lunsj, middag
Mauritius og båttur hører sammen. I dag skal vi ut å få et nytt perspektiv på øyas fortrinn over og under vann - akkompagnert av flora og fauna.
Først seiler vi ut i den rolige, turkise lagunen fra Pointe Jerome til Ile-aux-Cerfs. Underveis snorkler vi blant tropiske fisk og koraller, eller du kan bare svømme i det krystallklare, grunne vannet. Et kort besøk til Grande Rivière Sud Est-fossen gir oss mulighet til å oppdage noen arter av den endemiske faunaen på Mauritius. Kanskje ser vi aper, flaggermus, paille-en-queue (en tropisk fugl) eller noe annet spennende? Vi ser også mer av den ville floraen som finnes her.
En deilig lunsj om bord med drikke til blir servert oss. Etterpå kan vi besøke Ile-Aux-Cerfs der vi kan svømme, nyte solen eller bare slappe av. Katamaranen seiler tilbake til Pointe Jerome på ettermiddagen.
Felles middag om kvelden. Den siste kvelden sammen må vi virkelig passe på å spise ekstra god mat, skravle ekstra mye om deilige Mauritius og bare nyte at vi er her!
Frokost, lunsj
Vi har store deler av dagen til eget velbefinnende før vi må tenke på returen til flyplassen. Før det spiser vi felles lunsj.
Flyavgang om kvelden.
Etter mellomlanding og flybytte ankommer vi Oslo Lufthavn om formiddagen.
Praktisk informasjon og reisevilkår
Dette er inkludert
- Fly Oslo–Mauritius t/r
- 9 hotellovernattinger
- Måltider iht. til program - halvpensjon på hotellet (frokost og middag)
- Alle utflukter og entreer iht. programmet.
- All transport i følge programmet.
- Lokale guider
Dette er ikke inkludert
- Reise- og avbestillingsforsikring
- Drikkevarer
- Tips
Nedenfor følger generelle reisevilkår Carpe Diem, som er en avdeling i Escape Travel AS (heretter kalt ET). Disse vilkår gjelder for alle våre reiser med mindre det foreligger særskilte reisevilkår for den aktuelle turen. På reiser med særskilte vilkår vil dette fremkomme av turpresentasjonen eller i egen kontrakt. Der reisevilkårene fraviker Alminnelige vilkår for pakkereiser går ET sine reisevilkår foran da de Alminnelige vilkår er en bransjenorm som kan fravikes i visse tilfeller.
1. Påmelding
Påmelding kan skje elektronisk via vår nettside, på e-post eller pr. telefon. Angreretten som ellers er til stede ved fjernsalg gjelder ikke ved kjøp av reisetjenester. Avtalen mellom partene anses inngått ved bekreftet bestilling og innebærer aksept av turens reisevilkår. Bestillingsbekreftelsen må kontrolleres grundig straks den mottas. Vennligst påse at navn på alle reisende stemmer overens med passet. Eventuelle feil skal rettes før betaling av depositum finner sted. Senere endring vil kunne medføre gebyr.
2. Depositum og sluttbetaling
Etter bestilling av reisen vil den reisende få tilsendt en reisebekreftelse/ faktura. Depositumet må innbetales innen syv dager. Manglende betaling av depositum medfører ikke at avtalen bortfaller. For reiser innen Norge og Europa er depositumsbeløpet kr 2.500 pr. person. For reiser utenfor Europa er depositumsbeløpet kr 4.000 pr. person. Depositumet regnes som delbetaling av reisens pris. Sluttbeløpet forfaller til betaling 65 dager før avreise. Er det under 65 dager til avreise ved bestilling, sendes faktura på hele beløpet med kort betalingsfrist. Ved manglende betaling 2 dager etter forfall, står ET fritt til å annullere bestillingen. Reisedokumentene sendes på e-post cirka 2 uker før avreise.
Vilkår i dette punkt avviker fra normalen slik beskrevet i Alminnelige vilkår for pakkereiser. Dette som følge av garantier og forpliktelser til underleverandører.
3. Endringer og avvik ved reisen
Ved tilleggsbestilling av flybilletter, det vil si bestilling av flyreiser utenom våre gruppe- og tilslutningsbilletter, skal disse betales innen 7 dager. Beløpet er ikke refunderbart. Ved bestilling av flybilletter utenom våre gruppebilletter og/eller ved kjøp av en reise uten transport til/fra startstedet, er det den reisendes ansvar å møte på avtalt sted og til avtalt tid for videre transport/program med gruppen. Eventuelle forsinkelser eller uteblivelse fra den reisendes side gir ikke rett til prisavslag eller erstatning for tapt arrangement, det være seg for hele eller deler av programmet.
ET har ikke ansvar for tap som følge av at den reisendes egne bestillinger av transport eller andre reisetjenester, ikke kan benyttes på grunn av oppståtte endringer i de programfestede tidspunktene for gruppens reise- eller flytider når endringene skyldes forhold arrangøren ikke kan lastes for. ET gjør oppmerksom på at de fleste flyselskaper kansellerer hjemreisen dersom utreisen ikke benyttes.
Enkelte endringer kan være mulig å gjøre etter at bestillingen er bekreftet, mot et gebyr. Dersom ET har mulighet til å etterkomme de nye ønsker, belastes dette med et endringsgebyr på kr. 500,- per person. I tillegg kommer eventuelle gebyrer som kreves av flyselskaper og/eller andre underleverandører. Vær oppmerksom på at når man reiser med rutefly, har de ulike flyselskapene en varierende siste frist for endringer.
Endring av en bekreftet reise til annet reisemål eller annen avreisedato er å regne som en avbestilling og gebyr gjeldende på avbestillingstidspunktet kommer til anvendelse, se punkt 4.
4. Avbestilling mot gebyr
Avbestilling skal skje skriftlig. Manglende innbetaling av depositum gjelder ikke som avbestilling. Ved avbestilling eller uteblivelse av betaling gjelder følgende gebyrer:
- Inntil 105 dager før avreise: kr 750 pr. person
- Fra og med 105 til 65 dager før avreise: depositumsbeløpet
- Fra og med 65 til 36 dager før avreise: 50% av reisens pris
- Fra og med 36 dager før avreisedato og ved manglende fremmøte avreisedagen: Ingen refusjon
Vilkår i dette punkt avviker fra normalen slik beskrevet i Alminnelige vilkår for pakkereiser. Dette som følge av garantier og forpliktelser til underleverandører.
5. Avbestilling / kansellering ved ekstraordinære omstendigheter
Reisebransjen og ET følger Utenriksdepartementets reiseråd. Den reisende har som hovedregel rett til å avbestille sin reise dersom det på reisemålet eller i umiddelbar nærhet av dette de siste 14 dager eller kortere før reisen tar til, konstateres krigshandlinger, naturkatastrofer, farlige smittsomme sykdommer eller andre begivenheter som kan likestilles, og det er rimelig grunn til å anta at disse forhold også vil være på avreisedagen. Ved avbestilling av foran nevnte årsaker, refunderes tilgodebeløpet. Reisen kan imidlertid ikke avbestilles av foran nevnte årsaker hvis begivenheten som legges til grunn for avbestillingen var eller burde vært kjent ved bestilling.
En reise kan kanselleres/endres uten erstatningsplikt* av ET dersom:
5.1 Det ikke er påmeldt et tilstrekkelig antall deltakere på turen, se punkt 8. ET skal gi den reisende beskjed om eventuell kansellering av turen senest 20 dager før avreise.
5.2 Det inntreffer uunngåelige og ekstraordinære omstendigheter utenfor ETs kontroll. Eksempler kan være: Fare for krig, naturkatastrofer, farlige smittsomme sykdommer, arbeidskonflikter eller lignende.
5.3 Forhold på reisemålet/langs reiseruten som gjør det risikabelt eller urimelig å gjennomføre turen, og som ET med rimelighet ikke kunne forutse. For pkt. 5.2 og 5.3 vektlegges ved vurdering blant annet Utenriksdepartementets reiseråd og lokale myndigheters uttalelser.
Om ET kansellerer en reise og fristen for betaling av sluttbeløpet er forfalt, er manglende sluttbetaling på kanselleringstidspunktet å anse som avbestilling fra kundens side, og gebyrer som ved en ordinær avbestilling vil gjelde.
*Erstatningsplikt må ikke forveksles med kundens rett til refusjon av sitt tilgodehavende om ET kansellerer en reise.
6. Reise- og avbestillingsforsikring
ET anbefaler alle reisende å ha gyldig reiseforsikring som også bør dekke eventuell hjemtransport, samt Europeisk Helsetrygdekort ved reiser i Europa. ET anbefaler å tegne en avbestillingsforsikring dersom dette ikke er inkludert i reiseforsikringen. Den reisende er selv ansvarlig for å tegne de nødvendige forsikringer. ET har ikke ansvar i situasjoner og forhold den reisende kunne ha forsikret seg mot og som ikke skyldes arrangøren eller noen han har ansvar for.
7. Pass og visum
Det er den reisendes ansvar å ved avreise kunne fremvise gyldig legitimasjon og eventuelt visum som er nødvendig på reisen, både for seg selv og den/de man bestiller for. Utenfor fastlands-Norge anbefaler ET pass som gyldig legitimasjon. Enkelte av våre samarbeidspartnere anser pass som den eneste gyldige formen for legitimasjon, også i Europa. Vær oppmerksom på at det i en del tilfeller kreves at passet er gyldig i minst 6 måneder etter hjemreisedato. Dette kan også gjelde for reiser i Europa. Visumkrav til aktuelle reisemål er oppgitt i turens program på vår nettside. ET forholder seg til visumregler for norske statsborgere. Hvis den reisende ikke reiser med norsk pass, må man selv sjekke visumregler for sitt statsborgerskap til det aktuelle reisemålet.
8. Forbehold
Hvis ikke annet er oppgitt i programmet, er en gruppereise basert på minimum 20 betalende deltakere. Ved færre deltakere kan ET kansellere reisen eller øke prisen. Dette skal meddeles den reisende senest 20 dager før avreise.
Det tas forbehold om endring av pris grunnet forhold utenfor ETs kontroll. Slike forhold er valutaendringer, endringer i transportpriser og økning i offentlige skatter og avgifter. ET forbeholder seg retten til å fakturere et pristillegg som følge av eventuelle endringer. Dette forhold går begge veier, og den reisende har rett til prisreduksjon dersom kostnadene reduseres. Eventuelle tillegg tar utgangspunkt i beregningstidspunktet for reisens pris, et tidspunkt som normalt sammenfaller med når en reise legges ut for salg. Et eventuelt pristillegg vil bli varslet senest 20 dager før avreise. Utgjør tillegget mer enn 8 prosent av reisens pris, har den reisende anledning til å heve avtalen.
Reisende som har bestilt dobbeltrom eller del i twin-rom må betale enkeltromstillegg dersom den andre part frafaller eller det ikke melder seg en ytterligere person av samme kjønn å dele rommet med. Om dette er aktuelt, kontaktes den reisende og tilleggsfaktura sendes i forkant av reisen. Dette er ingen gyldig grunn til å trekke seg fra reisen.
Informasjon om flytider og flyselskap er foreløpige inntil flybilletten er utstedt. Det tas forbehold om mulige trykkfeil i programmet eller på nettsiden. Vesentlige endringer som skjer etter bestilling skal meddeles den reisende skriftlig.
Reisen kan bli påvirket av forhold utenfor vår kontroll som for eksempel vær, fremkommelighet, seilingsforhold, arbeidskonflikter og lignende. Dersom slike forhold skaper hindringer for gjennomføring av det oppsatte programmet, vil ET foreta nødvendige justeringer i eksempelvis reiserute og innhold, bytte av transportmiddel og overnattingssted. ET vil bestrebe seg på å erstatte de deler av reiseinnholdet som blir påvirket av endringen med likeverdige alternativer.
9. Den reisendes plikter
Den reisende må kunne håndtere sin egen bagasje og kunne reise uten assistanse. Spesielle behov på flyreisen og underveis på turen må det opplyses om ved påmelding. Vi gjør oppmerksom på at reiseleder ikke kan yte særskilt assistanse til noen av deltakerne under reisen.
Det er deltakers ansvar å være i god nok form, fysisk og psykisk, og ha en god nok helse til å kunne delta på reisen. Det er deltakers ansvar å sjekke med sin lege dersom man er usikker på om man kan delta. For enkelte reiser kan ET kreve at den reisende før avreise, fremlegger bekreftelse fra lege om at man er helsemessig skikket til å gjennomføre reisen. Dette vil i så fall framkomme av reisens program. Om deltaker ikke får slik bekreftelse fra lege og dermed ikke kan delta på reisen, gjelder samme gebyrer som ved en ordinær avbestilling, se punkt 4.
Den reisende plikter å rette seg etter de regler som er gitt av offentlige myndigheter og ETs representanter, og må ikke opptre til sjenanse for medreisende eller andre. Dersom den reisende grovt tilsidesetter sine plikter, kan han nektes å delta eller utelukkes fra resten av reisen, uten at han kan kreve erstatning eller prisavslag fra arrangøren. Ved utelukkelse etter at reisen er påbegynt, kan den reisende pålegges selv å bære omkostningene ved endret hjemreise.
Den reisende kan gjøres erstatningsansvarlig hvis han med vilje eller uaktsomhet påfører arrangøren tap blant annet ved ikke å overholde de bestemmelser som er nevnt ovenfor.
10. Den reisendes reklamasjonsplikt ved mangler
Den reisende plikter å gi beskjed uten ugrunnet opphold dersom hun/han oppdager en mangel ved reisen. Oppdages mangelen etter at reisen har startet, må den reisende reklamere på stedet til ETs reiseleder eller til ETs kontor i Oslo, slik at disse blir gitt en mulighet til å rette opp mangelen. Hvis et problem ikke kan løses tilfredsstillende på stedet, kan det klages skriftlig til ET senest to uker etter hjemkomst. Hvis klagen ikke løses tilfredsstillende for den reisende eller ET, kan saken henvises til Reklamasjonsnemnda for pakkereiser.
11. Generelle vilkår
Det vises til Pakkereiseloven av 15.06.2018, samt Alminnelige vilkår for pakkereiser av 01.07.2018 og særskilt deres formuleringer om at «Opplysninger som er gitt i kataloger eller brosjyrer eller annet informasjonsmateriell som arrangøren har utarbeidet eller viser til, regnes som en del av avtalen».
12. Medlem av Reisegarantifondet – din trygghet
ET er medlem av det norske Reisegarantifondet og har stilt den til enhver tid nødvendige garanti.
ALMINNELIGE VILKÅR FOR PAKKEREISER - klikk her
Reisevilkår oppdatert 19. juni 2024
Bestilling og betaling
Etter bestilling av reisen vil du motta en reisebekreftelse og depositumsfaktura. Depositumet må være innbetalt innen en uke. Sluttbeløpet forfaller til betaling 65 dager før avreise. Er det under 65 dager til avreise ved bestilling, sendes faktura på hele beløpet med kort betalingsfrist. Reisedokumentene sendes ca to uker før avreise på e-post. Du vil samtidig finne disse på Min Side.
Innsjekket bagasje og seteplassering på fly
Alle våre gruppereiser med fly inkluderer innsjekket bagasje og ett kolli håndbagasje. Hva som gjelder for din reise og flyselskap, får du beskjed om i avreisedokumentene som sendes cirka 14 dager før avreisen. Flyselskapene har blitt restriktive, eller helt avvisende med å forhåndsbestille seteplassering på gruppebillettene vi har. Vi har derfor meget liten påvirkningskraft på det å ønske en spesiell plassering eller et sete.
Tips
På reise kommer du i kontakt med hverdagsliv og kulturer i andre land. Mange av disse har en tipskultur som skiller seg fra Norge. I mange land forventes det at for eksempel lokalguider, sjåfører og besetning på f. eks et elvecruiseskip, får tips i tillegg til det å spise ute på restaurant. Vi inkluderer vanligvis ikke tips i reisens pris, siden det er både individuelt og avhengig av land. Å vite hva som er normen er ikke lett, din reiseleder vil ta opp dette underveis på turen. Tips vil alltid være frivillig, men vi anbefaler å følge og respektere skikken i landet du er i.
Forbehold om endringer i oppsatt dagsprogram
Noen ganger hender det at våre samarbeidspartnere må endre noe i programmet, enten like før avreise eller underveis. Det kan f.eks være at rekkefølgen på dagene blir byttet om, eller at det tilbys en alternativ rute/utflukt enn beskrevet.
Endring av bestilt reise
Ta kontakt med oss, så ser vi an hvert enkelt tilfelle for løsning. Generelt gjelder: Dersom du har bestilt en reise og på et senere tidspunkt ønsker å endre til en annen innen rimelig tid (tre mnd før avreise) - tilkommer et endringsgebyr som i de fleste tilfellene er kr 750. Et lite forbehold om at ikke alle reiser kan endres, samt at endring nærmere enn tre måneder før avreise kommer under ordinære avbestillingsvilkår.
Venteliste på turer
Ikke gi helt opp dersom en tur er full eller om det ikke er flere enkeltrom igjen! Vi har venteliste på samtlige turer og du kan selv sette deg enkelt opp via tursiden på nettsiden vår. Er det utsolgt i en romkategori, uten at turen er full, ta kontakt med oss så ordner vi dette manuelt. Får vi ledig plass, hører du fra oss. Det er uforpliktende å stå på liste, men vi ber deg gi et hint dersom det er uaktuelt og planer endres. Slik holder vi listene oppdaterte og aktuelle.
Lurer du på noe mer?
Se om du finner svar på ditt spørsmål her: Ofte stilte spørsmål
Det er mange ting man må tenke på i forkant av en reise. På denne siden har vi laget en oversikt med linker til relevante nettsider så du lett kan holde oversikt over gjeldende regler. Det er den reisendes ansvar å holde seg oppdatert på de til enhver tid gjeldende innreiseregler for landet du skal til.
De viktigste tingene å tenke på når du skal ut på reise:
✔️Pass og visum
Sjekk at passet ditt er gyldig, og bestill nytt i god tid dersom du trenger det. Vi minner om at mange land krever at pass er gyldig i 6 måneder etter hjemkomst, spesielt utenfor Schengen. Husk også å sjekke om du trenger visum for reisen.
✔️Reiseforsikring
Ta kontakt med forsikringsselskapet ditt i god tid før avreise for å sjekke at du har gyldig forsikring og hva den dekker. Gyldig reiseforsikring er helt avgjørende hvis du blir syk, utsatt for en ulykke eller noe annet uventet – både i forkant av og under reisen. Ta med ditt forsikringsbevis på reisen, og Europeisk Helsetrygdkort på reiser i Europa.
✔️Helserelatert reiseinformasjon
Sjekk Helsenorge.no for oversikt over gjeldende råd og regler. Ta kontakt med fastlege eller nærmeste vaksinekontor for informasjon om hvilke vaksiner som eventuelt kreves for reisen. Deltaker er selv ansvarlig for at de nødvendige vaksiner er tatt. Husk å medbringe gulfebersertifikat til land som krever dette.
✔️Reglene dit du skal - bruk appen Reiseklar
Vi anbefaler alle våre gjester å laste ned appen Reiseklar (du finner den på App Store eller Google Play). Her finner du reiseinformasjon til alle land Norge har utenriksstasjoner i. Du kan også ta en titt på UD sin nettside for reiseinformasjon.
✔️Reiseregistrering
Vi oppfordrer alle som skal på reise til å registrere seg på www.reiseregistrering.no.
Denne siden er oppdatert 28. mai 2024
Pass og visum
Evt. oppdaterte innreiseregler vil sendes i avreiseinformasjonen som kommer cirka 14 dager før avreisen.
Norske borgere trenger ikke visum. Pass medbringes på reisen. Passet må være gyldig minst seks måneder etter utreise. Det er den reisendes ansvar å sørge for at passet er gyldig og Carpe Diem er ikke erstatningsansvarlige om det ikke er i orden.
Er du ikke norsk borger, sjekk med konsulat/ambassade for hvordan du skal forholde deg for denne reisen.
Vaksiner
Vi henviser her alltid til autorisert helsepersonell, som vaksineklinikk og henvisning fra fastlege. De er oppdatert på hva som gjelder verden over, det har ikke vi som turoperatør mulighet til å være. Det er også gode nettsider som f.eks folkehelseinstituttet. De anbefaler en grunnvaksinasjon for samtlige reiser. Vaksine på reise kan deles inn i både må ha, bør ha og kan ha. Så det blir ofte en vurdering av deg selv og av helsepersonell. Begynn forberedelser minst seks uker før avreise.
Allergier / intoleranser
Meld fra om evt. allergier og intoleranser snarest etter bestilling slik at vi får gitt beskjed videre.
På reise må man i siste instans være påpasselig selv ved ulike allergier eller intoleranser. Vi informerer, men kan ikke gi garantier om at spesielle ønsker etterkommes. Følger du en spesiell diett, må du ta ansvar for dette selv.
Mistet bagasje eller skade på koffert
Dersom kofferten din ikke kommer ved ankomst reisemål, må du melde dette til flyselskapets representant i ankomsthallen der og da. Det samme gjelder dersom kofferten din har blitt skadet under transporten. Flyselskapet etterlyser da bagasjen, evt. registrerer skaden, slik at du har dokumentasjon i forsikringsøyemed og for krav om erstatning. En såkalt PIR-rapport utarbeides av flyselskapet i slike tilfeller.
Gjennomgående tilslutningsbilletter bestilt gjennom Carpe Diem
Ønsker du avreise fra annen flyplass i Norge, kan vi ofte hjelpe deg med tilslutningsbillett slik at du har gjennomgående billett fra avreiseby til reisemålet. Ikke alle flyselskap tilbyr dette, men mange gjør. Gjennom flyselskapet vi benytter på turen kan vi hjelpe til med å koble på en billett sammen med gruppebilletten som gjelder til og fra Oslo Lufthavn, om det ikke er vilkår hos flyselskapet som skulle tilsi noe annet.
Ved tilslutningsbillett har du hele reisen i én bestilling. På utreisen sjekkes bagasjen inn og merkes helt fram til reisemålet. Ved eventuell kansellering eller forsinkelse, plikter flyselskapet å booke deg om for å få deg fram til reisemålet. Man betaler ekstra for den tryggheten. Pris på tilslutning får vi i hvert enkelt tilfelle når det bestilles, merk at vi aldri får de billige tilbudsprisene på nett for denne type billetter.
Om du selv bestiller billetter tur/retur Oslo Lufthavn vil reisene være to separate bestillinger og flyselskapet har ikke det samme ansvar som ved tilslutningsbilletter. Bagasjen må også hentes ut ved mellomlanding og sjekkes inn på nytt. Dersom du bestiller billetter på egen hånd, og det skulle oppstå forsinkelser slik at du mister flyet videre med gruppen, må du selv bekoste ny billett. Vær oppmerksom på at mange flyselskap automatisk kansellerer returbilletten dersom utreisebilletten ikke benyttes. Vi anbefaler alltid å sjekke gjeldende regler for dette gjennom din reiseforsikring, slik at du vet hva som gjelder om noe uforutsett skulle oppstå.
Ved bestilling av egne billetter anbefaler vi at du beregner ankomst Oslo lufthavn (eventuell annen transferflyplass i Europa) med svært god tidsmargin. Vær ellers oppmerksom våre reisevilkår punkt 3 om "Endringer og avvik ved reisen".