Middag
Flyreise fra Oslo Lufthavn (flybytte i München) til Palermo .
Vi busser til hotellet vårt og begynner ferien vår med felles middag. I morgen skal vi ut å se mer av den, for det er en sammensatt sjarmør av en by dette.
Nyhet Med Palermo og Agrigento
Sicilia er en oppskrift som roper deilig ferie. En temperamentsfull tøffing med mange myke innslag – en kruttsterk, men sukret espresso. Settingen og summen av alt denne øya har å by på blir perfekt. Samtidig er Sicilia et gedigent puslespill av spennende stilarter, med historiske spor fra alt fra fønikere til grekere og arabere. En skikkelig eklektisk og variert miks. Palasser, kirker, kunstverk og arkeologiske mesterverk av ypperste klasse. Uansett hvor du er, snubler du over noe spennende fra fortiden. Men her lever man absolutt i nåtid og begrepet "dolce vita" stemmer på en prikk.
Både naturen, arkitekturen, historien, maten, vinen og iskremen får oss til å finne frem superlativene igjen og igjen. Vi innleder med en smakebit, bokstavelig talt - street food, av nydelige og litt røffe Palermo før vi flytter oss til Agrigento. Her frister både strand og templer - Valle dei Templi er fremragende! Sicilia har så mange lag og det er bare å omfavne denne tøffe sjarmøren først som sist!
Overnatting i både Palermo og ved stranden utenfor Agrigento
Lad batteriene med sol og bad
Sicilia er alltid krydret med historie, kultur og natur
Det er for tiden ingen avganger på denne reisen som er tilgjengelig for bestilling. Turen kan være under planlegging, eller dette kan være en tur som har gått tidligere. Klikk på knappen under og fyll ut skjemaet for å være blant de første som får beskjed når en ny avreise er klar.
7 frokoster, 1 lunsj og 7 middager inkludert
Middag
Flyreise fra Oslo Lufthavn (flybytte i München) til Palermo .
Vi busser til hotellet vårt og begynner ferien vår med felles middag. I morgen skal vi ut å se mer av den, for det er en sammensatt sjarmør av en by dette.
Frokost, middag
Vi spiser frokost sammen og planlegger dagen. Det er fortsatt varmt på Sicilia i oktober, så vi tar det litt "piano". Reiseleder tar deg med på en liten runde i byen der vi sikkert også finner et sted å spise lunsj. Palermo er forresten stedet for gatemat, som vi snart skal oppleve og smake. Kanskje det blir en liten smak allerede i lunsjen?
Litt kort om byen vi skal ut å se nærmere på om ettermiddagen. Nydelige piazzaer, kirker, katedraler og fontener - bare å glede seg:
Alle svermer til Palazzo dei Normanni og Cappella Palatina. Dette er normannernes domene og storstue. På 1000 og 1100-tallet kom de fra Normandie. Med stor kunnskap om mosaikk, ornamenter og marmor konstruerte de også et helt utrolig tak laget av tre (muqarna, hentet fra arabisk design og byggestil). Igjen viser alt dette blandingen som Palermo innehar og hever seg sånn på. Du finner alt fra den ypperste kunst fra mange stilarter til kaos og leven.
Quattro Conti, er inngangsporten til gamlebyen og litt av et veiskille, er ganske så spesielt. I typisk Palermo-ånd dukker det opp noe flott ut av intet. Midt i krysset ligger Fontana Pretoria som er et oppkomme i flere nivåer av nymfer, guder og tritoner.
Et syn i bybildet er også kirken La Martorana med sine rosa kupler. Med en broket historie av tilhørighet, fra tenkt moske til 1400-tallets nonner fra benediktinerordenen, ble det til sist de gresk-ortodokse som fikk den tilbake i 1935 fra Mussolini. Nydelig innvendig også. Også Piazza Bellini med Teatro Bellini er et sånt sted man bare må stoppe opp å trekke pusten.
Etter kultur, historie og sightseeing venter middag, smak og gateliv kombinert i en street food-tur på 2-3 timer. Vi rusler gjennom markeder og noen utvalgte bydeler mens vi smaker og blir kjent med panelle, arancini, sfincioni og cannoli.
Vel tilbake på hotellet venter en natt til i Palermo.
Frokost, lunsj, middag
Etter frokost sjekker vi ut og forlater hotellet og Palermo. Vi skal forflytte oss til neste sted, men først venter et perfekt sommersyssel: båttur med bading. Husk badetøyet med andre ord...
Vi skal med båt fra Castellammare der vi skal se Sicilias flotte kyst fra et annet perspektiv. Vi får servert en enkel lunsj om bord med lokale retter mens vi koser oss i solen og den sikkert lette sommerbrisen. Stopp inkluderer naturreservatet Zingaro og Scopello Faraglioni. Zingaro er et av øyas aller mest populære perler og er perfekt for både vandring og bading. Scopello Faraglioni er nok et naturskjønt område der noen unike klipper stiger opp av havet og gir en ekstra dimensjon til hav, himmel og kystlinjen. Disse timene byr rett og slett på en deilig båttur i vakre omgivelser.
Når vi vel stiger i land, venter transfer til neste sted og neste hotell, Hotel Costazzurra Museum & Spa, som ligger i byen San Leone - en koselig by med gamle smug og over 2000 års historie. Hotellet har svømmebasseng, et spa-senter og et eget museum. Med kort vei til strand og badeliv legger føringen for deilige dager med "batterilading" med sol og salt hav.
Når vi har sjekket inn, tar vi omgivelsene nærmere i øyesyn med reiseleder og spiser middag sammen.
Frokost, middag
I dag har du dagen for deg selv. Stranden, havet eller bassenget venter sikkert - eller så organiserer reiseleder noe for deg som vil.
Om kvelden møtes alle til avtalt tid for middag ute på lokal restaurant.
Frokost, middag
Vi spiser frokost og i dag venter en halvdagsutflukt. Det vil si at det blir tid til sol og bad om ettermiddagen når vi er tilbake. Men vi kan ikke være på Sicilia uten å få med oss områdets fortrinn.
Se på bildene under - hit skal vi: Scala dei Turchi. Ikke så rart at dette området kalles "Costa Bianca", eller De hvite strendenes kyst. Selve navnet betyr "tyrkernes trapp" og peker tilbake på alle historier om pirater. Klippene var perfekte skjulesteder for de som hadde til hensikt å angripe.... Disse hvite kalksteinsklippene skaper en slående kontrast mot det turkise Middelhavet. Klippene er formet av erosjon over tid og fargen levner ingen tvil om navnet er fra. Pluss for at Scala dei Turchi er den naturlige "trappen" som er dannet av klippene. Besøkende kan klatre forsiktig opp og utforske klippene mens de nyter utsikten over havet og kystlinjen.
Vi fortsetter så til Sciacca for å finne noen av denne lille byens mange koselige hjørner og torg. Lunsjen (ikke inkl.) finner vi et passende sted til, men desserten finner oss fort: granite (slush/sorbet) er en iskald forfriskende smak av Sicilia. Vi vil også besøke en lokal workshop der de jobber med koraller.
Etter en variert dag, reiser vi tilbake til hotellet og vi spiser felles middag.
Frokost, middag
Vi har dagen til egen disposisjon frem til sen ettermiddag. Nå venter en av Sicilias store og viktige severdigheter: Valle dei Templi. Vi skal få et par timers omvisning på noen av de best bevarte templene i hele den greske verdenen - og det sier ikke så lite. I Tempeldalen bygget bystaten Akragas i løpet av vel 150 år intet mindre enn sju templer i skarp konkurranse med nabobystaten Selinunte, blant annet et av de aller største templer som grekerne noen gang forsøkte seg på. Området er selvsagt trygt plassert på UNESCO sin liste for verdensarv.
Blant de mest bemerkelsesverdige templene i dalen er Tempio della Concordia, Templo de Juno, Tempio di Ercole, og Tempio di Giove Olimpico (Zeus-tempelet).
Tempio delle Concordia er en av de best bevarte doriske templene i verden og regnes som et av de fremste eksemplene på gresk arkitektur. Dalen er ikke begrenset til templer; den inkluderer også gravkamre, murer og andre strukturer fra forskjellige tidsperioder.
Om kvelden er området vakkert opplyst og den perfekte setting for vår siste felles middag her på Sicilia. Restauranten har utsikt over dalen og kroner den historiske opplevelsen vi har hatt her i dag. Temaet blir unektelig gresk og med guder og gudinner nesten til overflaten:)
Frokost
Vi spiser frokost og sjekker ut fra hotellet. En fin høsttur har sin ende... Takk for oss, Sicilia!
Vi busser til flyplassen utenfor Palermo der vi snart vender kursen nordover mot Norge. Mellomlanding og flybytte.
HOTELLER
Vi benytter følgende overnattingssteder på denne turen (med forbehold om bytte til tilsvarende hoteller ved endringer utenfor Carpe Diems kontroll):
Palermo: Hotel Principe di Villafranca
Provinsen Agrigento: Hotel Costazzurra
Nedenfor følger generelle reisevilkår Carpe Diem, som er en avdeling i Escape Travel AS (heretter kalt ET). Disse vilkår gjelder for alle våre reiser med mindre det foreligger særskilte reisevilkår for den aktuelle turen. På reiser med særskilte vilkår vil dette fremkomme av turpresentasjonen eller i egen kontrakt. Der reisevilkårene fraviker Alminnelige vilkår for pakkereiser går ET sine reisevilkår foran da de Alminnelige vilkår er en bransjenorm som kan fravikes i visse tilfeller.
Påmelding kan skje elektronisk via vår nettside, på e-post eller pr. telefon. Angreretten som ellers er til stede ved fjernsalg gjelder ikke ved kjøp av reisetjenester. Avtalen mellom partene anses inngått ved bekreftet bestilling og innebærer aksept av turens reisevilkår. Bestillingsbekreftelsen må kontrolleres grundig straks den mottas. Vennligst påse at navn på alle reisende stemmer overens med passet. Eventuelle feil skal rettes før betaling av depositum finner sted. Senere endring vil kunne medføre gebyr.
Etter bestilling av reisen vil den reisende få tilsendt en reisebekreftelse/ faktura. Depositumet må innbetales innen syv dager. Manglende betaling av depositum medfører ikke at avtalen bortfaller. For reiser innen Norge og Europa er depositumsbeløpet kr 2.500 pr. person. For reiser utenfor Europa er depositumsbeløpet kr 4.000 pr. person. Depositumet regnes som delbetaling av reisens pris. Sluttbeløpet forfaller til betaling 65 dager før avreise. Er det under 65 dager til avreise ved bestilling, sendes faktura på hele beløpet med kort betalingsfrist. Ved manglende betaling 2 dager etter forfall, står ET fritt til å annullere bestillingen. Reisedokumentene sendes på e-post cirka 2 uker før avreise.
Vilkår i dette punkt avviker fra normalen slik beskrevet i Alminnelige vilkår for pakkereiser. Dette som følge av garantier og forpliktelser til underleverandører.
Ved tilleggsbestilling av flybilletter, det vil si bestilling av flyreiser utenom våre gruppe- og tilslutningsbilletter, skal disse betales innen 7 dager. Beløpet er ikke refunderbart. Ved bestilling av flybilletter utenom våre gruppebilletter og/eller ved kjøp av en reise uten transport til/fra startstedet, er det den reisendes ansvar å møte på avtalt sted og til avtalt tid for videre transport/program med gruppen. Eventuelle forsinkelser eller uteblivelse fra den reisendes side gir ikke rett til prisavslag eller erstatning for tapt arrangement, det være seg for hele eller deler av programmet.
ET har ikke ansvar for tap som følge av at den reisendes egne bestillinger av transport eller andre reisetjenester, ikke kan benyttes på grunn av oppståtte endringer i de programfestede tidspunktene for gruppens reise- eller flytider når endringene skyldes forhold arrangøren ikke kan lastes for. ET gjør oppmerksom på at de fleste flyselskaper kansellerer hjemreisen dersom utreisen ikke benyttes.
Enkelte endringer kan være mulig å gjøre etter at bestillingen er bekreftet, mot et gebyr. Dersom ET har mulighet til å etterkomme de nye ønsker, belastes dette med et endringsgebyr på kr. 500,- per person. I tillegg kommer eventuelle gebyrer som kreves av flyselskaper og/eller andre underleverandører. Vær oppmerksom på at når man reiser med rutefly, har de ulike flyselskapene en varierende siste frist for endringer.
Endring av en bekreftet reise til annet reisemål eller annen avreisedato er å regne som en avbestilling og gebyr gjeldende på avbestillingstidspunktet kommer til anvendelse, se punkt 4.
Avbestilling skal skje skriftlig. Manglende innbetaling av depositum gjelder ikke som avbestilling. Ved avbestilling eller uteblivelse av betaling gjelder følgende gebyrer:
Vilkår i dette punkt avviker fra normalen slik beskrevet i Alminnelige vilkår for pakkereiser. Dette som følge av garantier og forpliktelser til underleverandører.
Reisebransjen og ET følger Utenriksdepartementets reiseråd. Den reisende har som hovedregel rett til å avbestille sin reise dersom det på reisemålet eller i umiddelbar nærhet av dette de siste 14 dager eller kortere før reisen tar til, konstateres krigshandlinger, naturkatastrofer, farlige smittsomme sykdommer eller andre begivenheter som kan likestilles, og det er rimelig grunn til å anta at disse forhold også vil være på avreisedagen. Ved avbestilling av foran nevnte årsaker, refunderes tilgodebeløpet. Reisen kan imidlertid ikke avbestilles av foran nevnte årsaker hvis begivenheten som legges til grunn for avbestillingen var eller burde vært kjent ved bestilling.
En reise kan kanselleres/endres uten erstatningsplikt* av ET dersom:
5.1 Det ikke er påmeldt et tilstrekkelig antall deltakere på turen, se punkt 8. ET skal gi den reisende beskjed om eventuell kansellering av turen senest 20 dager før avreise.
5.2 Det inntreffer uunngåelige og ekstraordinære omstendigheter utenfor ETs kontroll. Eksempler kan være: Fare for krig, naturkatastrofer, farlige smittsomme sykdommer, arbeidskonflikter eller lignende.
5.3 Forhold på reisemålet/langs reiseruten som gjør det risikabelt eller urimelig å gjennomføre turen, og som ET med rimelighet ikke kunne forutse. For pkt. 5.2 og 5.3 vektlegges ved vurdering blant annet Utenriksdepartementets reiseråd og lokale myndigheters uttalelser.
Om ET kansellerer en reise og fristen for betaling av sluttbeløpet er forfalt, er manglende sluttbetaling på kanselleringstidspunktet å anse som avbestilling fra kundens side, og gebyrer som ved en ordinær avbestilling vil gjelde.
*Erstatningsplikt må ikke forveksles med kundens rett til refusjon av sitt tilgodehavende om ET kansellerer en reise.
ET anbefaler alle reisende å ha gyldig reiseforsikring som også bør dekke eventuell hjemtransport, samt Europeisk Helsetrygdekort ved reiser i Europa. ET anbefaler å tegne en avbestillingsforsikring dersom dette ikke er inkludert i reiseforsikringen. Den reisende er selv ansvarlig for å tegne de nødvendige forsikringer. ET har ikke ansvar i situasjoner og forhold den reisende kunne ha forsikret seg mot og som ikke skyldes arrangøren eller noen han har ansvar for.
Det er den reisendes ansvar å ved avreise kunne fremvise gyldig legitimasjon og eventuelt visum som er nødvendig på reisen, både for seg selv og den/de man bestiller for. Utenfor fastlands-Norge anbefaler ET pass som gyldig legitimasjon. Enkelte av våre samarbeidspartnere anser pass som den eneste gyldige formen for legitimasjon, også i Europa. Vær oppmerksom på at det i en del tilfeller kreves at passet er gyldig i minst 6 måneder etter hjemreisedato. Dette kan også gjelde for reiser i Europa. Visumkrav til aktuelle reisemål er oppgitt i turens program på vår nettside. ET forholder seg til visumregler for norske statsborgere. Hvis den reisende ikke reiser med norsk pass, må man selv sjekke visumregler for sitt statsborgerskap til det aktuelle reisemålet.
Hvis ikke annet er oppgitt i programmet, er en gruppereise basert på minimum 20 betalende deltakere. Ved færre deltakere kan ET kansellere reisen eller øke prisen. Dette skal meddeles den reisende senest 20 dager før avreise.
Det tas forbehold om endring av pris grunnet forhold utenfor ETs kontroll. Slike forhold er valutaendringer, endringer i transportpriser og økning i offentlige skatter og avgifter. ET forbeholder seg retten til å fakturere et pristillegg som følge av eventuelle endringer. Dette forhold går begge veier, og den reisende har rett til prisreduksjon dersom kostnadene reduseres. Eventuelle tillegg tar utgangspunkt i beregningstidspunktet for reisens pris, et tidspunkt som normalt sammenfaller med når en reise legges ut for salg. Et eventuelt pristillegg vil bli varslet senest 20 dager før avreise. Utgjør tillegget mer enn 8 prosent av reisens pris, har den reisende anledning til å heve avtalen.
Reisende som har bestilt dobbeltrom eller del i twin-rom må betale enkeltromstillegg dersom den andre part frafaller eller det ikke melder seg en ytterligere person av samme kjønn å dele rommet med. Om dette er aktuelt, kontaktes den reisende og tilleggsfaktura sendes i forkant av reisen. Dette er ingen gyldig grunn til å trekke seg fra reisen.
Informasjon om flytider og flyselskap er foreløpige inntil flybilletten er utstedt. Det tas forbehold om mulige trykkfeil i programmet eller på nettsiden. Vesentlige endringer som skjer etter bestilling skal meddeles den reisende skriftlig.
Reisen kan bli påvirket av forhold utenfor vår kontroll som for eksempel vær, fremkommelighet, seilingsforhold, arbeidskonflikter og lignende. Dersom slike forhold skaper hindringer for gjennomføring av det oppsatte programmet, vil ET foreta nødvendige justeringer i eksempelvis reiserute og innhold, bytte av transportmiddel og overnattingssted. ET vil bestrebe seg på å erstatte de deler av reiseinnholdet som blir påvirket av endringen med likeverdige alternativer.
Den reisende må kunne håndtere sin egen bagasje og kunne reise uten assistanse. Spesielle behov på flyreisen og underveis på turen må det opplyses om ved påmelding. Vi gjør oppmerksom på at reiseleder ikke kan yte særskilt assistanse til noen av deltakerne under reisen.
Det er deltakers ansvar å være i god nok form, fysisk og psykisk, og ha en god nok helse til å kunne delta på reisen. Det er deltakers ansvar å sjekke med sin lege dersom man er usikker på om man kan delta. For enkelte reiser kan ET kreve at den reisende før avreise, fremlegger bekreftelse fra lege om at man er helsemessig skikket til å gjennomføre reisen. Dette vil i så fall framkomme av reisens program. Om deltaker ikke får slik bekreftelse fra lege og dermed ikke kan delta på reisen, gjelder samme gebyrer som ved en ordinær avbestilling, se punkt 4.
Den reisende plikter å rette seg etter de regler som er gitt av offentlige myndigheter og ETs representanter, og må ikke opptre til sjenanse for medreisende eller andre. Dersom den reisende grovt tilsidesetter sine plikter, kan han nektes å delta eller utelukkes fra resten av reisen, uten at han kan kreve erstatning eller prisavslag fra arrangøren. Ved utelukkelse etter at reisen er påbegynt, kan den reisende pålegges selv å bære omkostningene ved endret hjemreise.
Den reisende kan gjøres erstatningsansvarlig hvis han med vilje eller uaktsomhet påfører arrangøren tap blant annet ved ikke å overholde de bestemmelser som er nevnt ovenfor.
Den reisende plikter å gi beskjed uten ugrunnet opphold dersom hun/han oppdager en mangel ved reisen. Oppdages mangelen etter at reisen har startet, må den reisende reklamere på stedet til ETs reiseleder eller til ETs kontor i Oslo, slik at disse blir gitt en mulighet til å rette opp mangelen. Hvis et problem ikke kan løses tilfredsstillende på stedet, kan det klages skriftlig til ET senest to uker etter hjemkomst. Hvis klagen ikke løses tilfredsstillende for den reisende eller ET, kan saken henvises til Reklamasjonsnemnda for pakkereiser.
Det vises til Pakkereiseloven av 15.06.2018, samt Alminnelige vilkår for pakkereiser av 01.07.2018 og særskilt deres formuleringer om at «Opplysninger som er gitt i kataloger eller brosjyrer eller annet informasjonsmateriell som arrangøren har utarbeidet eller viser til, regnes som en del av avtalen».
ET er medlem av det norske Reisegarantifondet og har stilt den til enhver tid nødvendige garanti.
ALMINNELIGE VILKÅR FOR PAKKEREISER - klikk her
Reisevilkår oppdatert 19. juni 2024
Bestilling og betaling
Etter bestilling av reisen vil du motta en reisebekreftelse og depositumsfaktura. Depositumet må være innbetalt innen en uke. Sluttbeløpet forfaller til betaling 65 dager før avreise. Er det under 65 dager til avreise ved bestilling, sendes faktura på hele beløpet med kort betalingsfrist. Reisedokumentene sendes ca to uker før avreise på e-post. Du vil samtidig finne disse på Min Side.
Innsjekket bagasje og seteplassering på fly
Alle våre gruppereiser med fly inkluderer innsjekket bagasje og ett kolli håndbagasje. Hva som gjelder for din reise og flyselskap, får du beskjed om i avreisedokumentene som sendes cirka 14 dager før avreisen. Flyselskapene har blitt restriktive, eller helt avvisende med å forhåndsbestille seteplassering på gruppebillettene vi har. Vi har derfor meget liten påvirkningskraft på det å ønske en spesiell plassering eller et sete.
Tips
På reise kommer du i kontakt med hverdagsliv og kulturer i andre land. Mange av disse har en tipskultur som skiller seg fra Norge. I mange land forventes det at for eksempel lokalguider, sjåfører og besetning på f. eks et elvecruiseskip, får tips i tillegg til det å spise ute på restaurant. Vi inkluderer vanligvis ikke tips i reisens pris, siden det er både individuelt og avhengig av land. Å vite hva som er normen er ikke lett, din reiseleder vil ta opp dette underveis på turen. Tips vil alltid være frivillig, men vi anbefaler å følge og respektere skikken i landet du er i.
Forbehold om endringer i oppsatt dagsprogram
Noen ganger hender det at våre samarbeidspartnere må endre noe i programmet, enten like før avreise eller underveis. Det kan f.eks være at rekkefølgen på dagene blir byttet om, eller at det tilbys en alternativ rute/utflukt enn beskrevet.
Endring av bestilt reise
Ta kontakt med oss, så ser vi an hvert enkelt tilfelle for løsning. Generelt gjelder: Dersom du har bestilt en reise og på et senere tidspunkt ønsker å endre til en annen innen rimelig tid (tre mnd før avreise) - tilkommer et endringsgebyr som i de fleste tilfellene er kr 750. Et lite forbehold om at ikke alle reiser kan endres, samt at endring nærmere enn tre måneder før avreise kommer under ordinære avbestillingsvilkår.
Venteliste på turer
Ikke gi helt opp dersom en tur er full eller om det ikke er flere enkeltrom igjen! Vi har venteliste på samtlige turer og du kan selv sette deg enkelt opp via tursiden på nettsiden vår. Er det utsolgt i en romkategori, uten at turen er full, ta kontakt med oss så ordner vi dette manuelt. Får vi ledig plass, hører du fra oss. Det er uforpliktende å stå på liste, men vi ber deg gi et hint dersom det er uaktuelt og planer endres. Slik holder vi listene oppdaterte og aktuelle.
Lurer du på noe mer?
Se om du finner svar på ditt spørsmål her: Ofte stilte spørsmål
Pass og visum
Pass medbringes på reisen. Det anbefales at passet er gyldig minst seks måneder etter hjemkomst uansett på reise. Det er den reisendes ansvar å sørge for at passet er gyldig og Carpe Diem er ikke erstatningsansvarlige om det ikke er i orden.
Er du ikke norsk borger, sjekk med konsulat/ambassade for hvordan du skal forholde deg for denne reisen.
Allergier / intoleranser på reise
Meld fra om evt. allergier og intoleranser snarest etter bestilling slik at vi får gitt beskjed videre. Hvor enkelt dette er få til, avhenger av reisemålet du skal til.
På reise må man i siste instans være påpasselig selv ved ulike allergier eller intoleranser. Vi informerer, men kan ikke gi garantier om at spesielle ønsker etterkommes. Følger du en spesiell diett, må du ta ansvar for dette selv.
Mistet bagasje eller skade på koffert
Dersom kofferten din ikke kommer ved ankomst reisemål, må du melde dette til flyselskapets representant i ankomsthallen der og da. Det samme gjelder dersom kofferten din har blitt skadet under transporten. Flyselskapet etterlyser da bagasjen, evt. registrerer skaden, slik at du har dokumentasjon i forsikringsøyemed og for krav om erstatning. En såkalt PIR-rapport utarbeides av flyselskapet i slike tilfeller.
Det er mange ting man må tenke på i forkant av en reise. På denne siden har vi laget en oversikt med linker til relevante nettsider så du lett kan holde oversikt over gjeldende regler. Det er den reisendes ansvar å holde seg oppdatert på de til enhver tid gjeldende innreiseregler for landet du skal til.
✔️Pass og visum
Sjekk at passet ditt er gyldig, og bestill nytt i god tid dersom du trenger det. Vi minner om at mange land krever at pass er gyldig i 6 måneder etter hjemkomst, spesielt utenfor Schengen. Husk også å sjekke om du trenger visum for reisen.
✔️Reiseforsikring
Ta kontakt med forsikringsselskapet ditt i god tid før avreise for å sjekke at du har gyldig forsikring og hva den dekker. Gyldig reiseforsikring er helt avgjørende hvis du blir syk, utsatt for en ulykke eller noe annet uventet – både i forkant av og under reisen. Ta med ditt forsikringsbevis på reisen, og Europeisk Helsetrygdkort på reiser i Europa.
✔️Helserelatert reiseinformasjon
Sjekk Helsenorge.no for oversikt over gjeldende råd og regler. Ta kontakt med fastlege eller nærmeste vaksinekontor for informasjon om hvilke vaksiner som eventuelt kreves for reisen. Deltaker er selv ansvarlig for at de nødvendige vaksiner er tatt. Husk å medbringe gulfebersertifikat til land som krever dette.
✔️Reglene dit du skal - bruk appen Reiseklar
Vi anbefaler alle våre gjester å laste ned appen Reiseklar (du finner den på App Store eller Google Play). Her finner du reiseinformasjon til alle land Norge har utenriksstasjoner i. Du kan også ta en titt på UD sin nettside for reiseinformasjon.
✔️Reiseregistrering
Vi oppfordrer alle som skal på reise til å registrere seg på www.reiseregistrering.no.
Denne siden er oppdatert 28. mai 2024
Ønsker du avreise fra annen flyplass i Norge, kan vi ofte hjelpe deg med tilslutningsbillett slik at du har gjennomgående billett fra avreiseby til reisemålet. Ikke alle flyselskap tilbyr dette, men mange gjør. Gjennom flyselskapet vi benytter på turen kan vi hjelpe til med å koble på en billett sammen med gruppebilletten som gjelder til og fra Oslo Lufthavn, om det ikke er vilkår hos flyselskapet som skulle tilsi noe annet.
Ved tilslutningsbillett har du hele reisen i én bestilling. På utreisen sjekkes bagasjen inn og merkes helt fram til reisemålet. Ved eventuell kansellering eller forsinkelse, plikter flyselskapet å booke deg om for å få deg fram til reisemålet. Man betaler ekstra for den tryggheten. Pris på tilslutning får vi i hvert enkelt tilfelle når det bestilles, merk at vi aldri får de billige tilbudsprisene på nett for denne type billetter.
Om du selv bestiller billetter tur/retur Oslo Lufthavn vil reisene være to separate bestillinger og flyselskapet har ikke det samme ansvar som ved tilslutningsbilletter. Bagasjen må også hentes ut ved mellomlanding og sjekkes inn på nytt. Dersom du bestiller billetter på egen hånd, og det skulle oppstå forsinkelser slik at du mister flyet videre med gruppen, må du selv bekoste ny billett. Vær oppmerksom på at mange flyselskap automatisk kansellerer returbilletten dersom utreisebilletten ikke benyttes. Vi anbefaler alltid å sjekke gjeldende regler for dette gjennom din reiseforsikring, slik at du vet hva som gjelder om noe uforutsett skulle oppstå.
Ved bestilling av egne billetter anbefaler vi at du beregner ankomst Oslo lufthavn (eventuell annen transferflyplass i Europa) med svært god tidsmargin. Vær ellers oppmerksom våre reisevilkår punkt 3 om "Endringer og avvik ved reisen".