Vi flyr med Turkish Airlines med avreise fra Oslo Lufthavn om kvelden. Etter mellomlanding og flybytte i Istanbul, lander vi i Georgias hovedstad Tbilisi tidlig neste morgen.
Med vintradisjon og ortodoks påske
Rundreise i Georgia
Georgia, i hjertet av Kaukasus, har fantastisk natur, eldgammel historie og særegne tradisjoner. Beliggenheten på Silkeveien der øst møter vest – og der det lokale kjøkken og mange tusen år gammel vintradisjon sørger for de beste smaker. Her er det en rivende utvikling med nye, spennende vinprodusenter, vi møter et levende vinland med dype røtter.
Her har de sunget flerstemt polyfon sang i mer enn 2000 år, produsert vin i over 8000 år, og her levde Homo Georgicus allerede for 1,8 millioner år siden. I Georgias myteomspunnede kultur og historie er kirken, folkesang og folkedans, poesi, vintradisjon og en enestående gjestfrihet dypt forankret i folkesjelen.
På denne turen kommer du ekstra tett på det lokale livet gjennom vår lokale reiseleder Svend og lokalguide Sergi. I tillegg blir det en ekstra dimensjon når vi får med oss deler av den utrolige påskefeiringen her.
Lokal, norsk reiseleder
Ortodoks påskefeiring
Lær om vin, bordtradisjon og kultur
Avreiser
- 15.04.20259 dager
Ledige plasser
Fra kr 24.990,-Fra: Oslo Lufthavn
Med: Svend Waage
- Flyreise med Turkish Airlines
- 15. april 2025 18:45 - 15. april 2025 23:40Oslo Lufthavn - Istanbul
- 16. april 2025 02:20 - 16. april 2025 05:45Istanbul - Tbilisi
- 23. april 2025 10:40 - 23. april 2025 12:15Tbilisi - Istanbul
- 23. april 2025 15:00 - 23. april 2025 17:50Istanbul - Oslo Lufthavn
- Flyreise med Turkish Airlines
Høydepunkter
- Spennende Tbilisi
- Nydelige, lokale matopplevelser
- Koselige Sighnagi, med Kaukasus som bakteppe
- Lunsj og vinsmaking på vingården til Pheasant’s Tears
- Mtskheta - tidligere historisk hovedstad
- Opplev ortodoks påskefeiring
- Mineralvannsbyen Borjomi
- Reiseleder Svend Waage kan alt du ikke visste du ville vite om Georgia
Program
7 frokoster, 5 lunsjer og 4 middager inkludert
Lunsj, middag
Vi er i Georgia og begynner rett på etter at reiseleder Svend har tatt oss vel i mot.
Vi kjører mot det storslåtte Kakhetilandskapet, en av Georgias viktigste vinregioner som står for ca. 70% av Georgia sin vinproduksjon. Dette skal vi lære mer om! Først møter vi den nydelige lille kulturbyen Sighnaghi med panoramautsikt over Alazanisletten og Kaukasusfjellene som reiser seg på motsatt side. Den som vil kan slappe av litt, sove et par timer eller få med seg morgenstemningen i stille smågater.
Vi spiser felles lunsj først, før vi setter kursen ned mot Alazanisletten til Pheasant's Tears vinranker hvor de produserer vin etter den gamle tradisjonelle metoden som er så unik for Georgia: Det er dokumentert at man har kultivert vin i Georgia i ca. 8000 år. Det spesielle med tradisjonen er en ubrutt linje hvor den opprinnelige og helt særegne måten å produsere vin på er blitt ivaretatt og fortsatt holdes i hevd den dag i dag. Store leirkrukker, qvevri, graves ned i bakken, kun med åpningen synlig i bakkenivå. Gjennom en spesiell prosess gjæres og modnes vinen i qvevrien uten noen form for tilsetningsstoffer. Det blir omvisning hos Pheasant's Tears hvor vi lærer produksjonsmåten.
Vi spiser en tidlig middag og har vinsmaking hos Pheasant’s Tears i Sighnaghi. Vi blir introdusert til det smakfulle georgiske kjøkkenet og den georgiske bord- og skåltradisjonen. Det blir mye god mat og hyggelig samvær i dagene som kommer - i dag blir det nok tidlig kvelden på de fleste.
Frokost, middag
Som overskriften viser, blir det en variert dag:
Vi er på et vakkert sted og tar en byvandring i Sighnaghis bortgjemte gater og på muren som omgir deler av byen. Lunsj på egen hånd, reiseleder foreslår. Neste stopp er både historisk og har vakker beliggenhet: Bodbe Monastery. Dette er et av Georgias mest velholdte og tradisjonsrike klostre, og har også historie som akademi og kroningssted for kongene i Kakheti. St. Nino, som kristnet Georgia på 300-tallet, er begravet inne i kirken. Dette er med på å gjøre Bodbe til et av de mest hellige steder for georgiere flest. Naturen og utsikten herfra er bonus!
Fra Bodbe vandrer vi opp gjennom et skogholt til det idylliske, rolige The Lost Ridge, med sitt eget mikrobryggeri for øl. De produserer også frukt og grønnsaker, så alt er kortreist og lokalt produsert. Vi har ølsmaking av fire ulike ølsorter og deretter tid til å slappe av i idyllisk natur eller ta seg en rusletur. Så har vi middag på The Lost Ridge før setter vi kursen mot hovedstaden Tbilisi for overnattinger der.
Frokost, lunsj
Etter frokost skal vi bli kjent med byen.
Vi føler på stemningen og blir kjent med noen av de viktigste områdene, som Betlemi-distriktet, gamlebyen nedenfor Narikalaborgen og de berømte sulfurbadene. Vi ser hvordan gammelt møter nytt, og hva som gjorde Tbilisi til et kultur- og handelssenter på den historiske Silkeveien.
Deretter blir det lunsj i nærheten av hotellet før vi rusler opp til Frihetsplassen der mange viktige begivenheter har funnet sted. Dette er Tbilisis sentrum og skiller gamlebyen fra den mer moderne delen.Vi fortsetter videre noen hundre meter langs Tbilisis flotte hovedgate, Rustaveli-avenuen, og passerer blant annet Parlamentet og Tbilisis første skole. Hva med et besøk på Museum of Georgia? Museet har en rekke varierte utstillinger og er verdt et besøk for den som vil besøke et museum i løpet av turen.
Resten av dagen er til egen disposisjon, reiseleder hjelper til og er med på å organisere middag for deg som vil.
Frokost, lunsj, middag
Etter frokost venter nye inntrykk. Meskheti-regionen var inngangsporten når ottomanene opp gjennom historien prøvde å ta kontrollen i Kaukasus, og den gamle arkitekturen og byggeskikken reflekterer behovet for å holde seg skjult for fienden. Borjomi var et viktig rekreasjonsområde i det tidligere Sovjetunionen og er kjent for sitt mineralvann.
Vi besøker den historiske hovedstaden Mtskheta medSvetitskhoveli som er på UNESCOs verdensarvliste og tidligere var Georgias hovedkirke. Hit kom St. Nino og kristnet Georgia på 300-tallet, og legenden forteller at Jesu klede skal være begravet på stedet hvor kirken ble reist. Deretter vandrer vi i den gamle bydelen og opplever tradisjon, lokal koloritt og turistboder i skjønn forening. Vel fremme i Borjomi spiser vi lunsj og har noen timer til egen disposisjon,
I kveld skal vi nyte tradisjonelle retter i lokale omgivelser med en spesiell stemning. Sammen med oss ved bordet har vi våre gode sangervenner som synger tradisjonelle georgiske folkesanger. I Georgia holder man sterkt på kultur og identitet - unge som eldre.
Etterpå skal vi oppleve georgisk påsketradisjon. Reiseleder gir en innføring i den georgiske ortodokse kirken og dens rolle i georgisk tradisjon og samfunn. Samt tradisjonene knyttet til den georgiske påskefeiringen. Her er det gode muligheter til å oppleve seremoniene både tett på, eller på litt avstand hvis man skulle ønske det.
Frokost, lunsj
I dag oppdager vi mer av Borjomi i rolig tempo. Denne regionen er et kjent rekreasjonsområde og var en av de mest populære destinasjonene i hele det tidligere Sovjet med sine utallige kursteder. Med sin gode luft og helsebringende mineralvann er Borjomi fortsatt populært for georgiere og besøkende. Vi skal vandre gjennom Borjomiparken og fortsetter videre innover i idyllisk skogslandskap, før vi til slutt ender opp i en åpen lund med de utendørs borjomibadene. Her kan vi bade og kose oss før vi etter hvert rusler tilbake. Vi skal også på veien smake på to ulike borjomivann fra to ulike kilder.
Tilbake på hotellet har vi resten av ettermiddagen og kvelden til egen disposisjon. Reiseleder organiserer mer og gjøre i Borjomi og middag for deg som vil
Vandringen i dag er på totalt 6 km på grusvei i stort sett flatt terreng.
Frokost, lunsj
Etter frokost går turen tilbake til hovedstaden. Tbilisi har mer å vise oss:
Vi rusler vi ned til det som på Hamsuns tid var «Hotel London», hvor Hamsun bodde da han besøkte Tbilisi. Bare et steinkast unna Hamsuns Hotel London finner vi det tidligere «Grand Hotel» hvor den norske forfatteren og komponisten, «femme fatale», Dagny Juel ble skutt og drept av sin polske venn i forbindelse med sitt besøk i Tbilisi. Vi har felles lunsj, og resten av dagen kan brukes til hva du har lyst til - reiseleder gir forslag og organiserer middag for deg som vil til kvelds.
Frokost, middag
Etter frokost vandrer vi direkte fra hotellet gjennom gamlebyens koselige gater. Snart krysser vi Fredsbroen og fortsetter gjennom Europaplassen til stedet hvor vi skal ta taubanen opp til Narikalaborgen. Oppe ved borgen har vi panoramautsikt over Tbilisi. Vi vandrer i høyden forbi statuen av Mor Georgia, og går ned gjennom gamlebyens bortgjemte gater. Resten av dagen er til fri disposisjon for spennende byopplevelser i denne fargerike og kontrastfylte byen. Svend foreslår gjerne: Markedsbesøk, Den botaniske hagen, kafe- og folkeliv, Dry Bridge med kunst og håndverk eller se Georgias hovedkirke - den store Treenighetskirken.
Vi møtes til middag om kvelden for igjen å glede oss over dette landets helt nydelige mat og drikke. Det er noe eget med bordtradisjonen og stemningen rundt det georgiske bordet. Det er virkelig noe å ta med seg i hjertet videre i livet.
Frokost
Frokost før avreisen mot flyplassen. Turkish flyr oss først til Istanbul med avgang om formiddagen. Etter flybytte og mellomlanding lander vi på Oslo Lufthavn om ettermiddagen.
Praktisk informasjon og reisevilkår
Dette er inkludert
- Fly Oslo–Tbilisi t/r
- 8 netter på hotell (en kort natt ved ankomst)
- Frokost inkludert hver dag
- Lunsjer og middager i henhold til program
- Alle utflukter og entreer iht. programmet.
- All transport i følge programmet
- Lokale guider
- Reiseleder fra Carpe Diem møter på flyplassen i Georgia og er ikke med på flyreisene t/r.
Dette er ikke inkludert
- Reise- og avbestillingsforsikring
- Drikkevarer
- Tips
HOTELLER
Vi benytter følgende overnattingssteder på denne turen (med forbehold om bytte til tilsvarende hoteller ved endringer utenfor Carpe Diems kontroll):
Sighnagi: Hotel Kabadoni
Tbilisi: Hotel City
Borjomi: Crowne Plaza Borjomi
Nedenfor følger generelle reisevilkår Carpe Diem, som er en avdeling i Escape Travel AS (heretter kalt ET). Disse vilkår gjelder for alle våre reiser med mindre det foreligger særskilte reisevilkår for den aktuelle turen. På reiser med særskilte vilkår vil dette fremkomme av turpresentasjonen eller i egen kontrakt. Der reisevilkårene fraviker Alminnelige vilkår for pakkereiser går ET sine reisevilkår foran da de Alminnelige vilkår er en bransjenorm som kan fravikes i visse tilfeller.
1. Påmelding
Påmelding kan skje elektronisk via vår nettside, på e-post eller pr. telefon. Angreretten som ellers er til stede ved fjernsalg gjelder ikke ved kjøp av reisetjenester. Avtalen mellom partene anses inngått ved bekreftet bestilling og innebærer aksept av turens reisevilkår. Bestillingsbekreftelsen må kontrolleres grundig straks den mottas. Vennligst påse at navn på alle reisende stemmer overens med passet. Eventuelle feil skal rettes før betaling av depositum finner sted. Senere endring vil kunne medføre gebyr.
2. Depositum og sluttbetaling
Etter bestilling av reisen vil den reisende få tilsendt en reisebekreftelse/ faktura. Depositumet må innbetales innen syv dager. Manglende betaling av depositum medfører ikke at avtalen bortfaller. For reiser innen Norge og Europa er depositumsbeløpet kr 2.500 pr. person. For reiser utenfor Europa er depositumsbeløpet kr 4.000 pr. person. Depositumet regnes som delbetaling av reisens pris. Sluttbeløpet forfaller til betaling 65 dager før avreise. Er det under 65 dager til avreise ved bestilling, sendes faktura på hele beløpet med kort betalingsfrist. Ved manglende betaling 2 dager etter forfall, står ET fritt til å annullere bestillingen. Reisedokumentene sendes på e-post cirka 2 uker før avreise.
Vilkår i dette punkt avviker fra normalen slik beskrevet i Alminnelige vilkår for pakkereiser. Dette som følge av garantier og forpliktelser til underleverandører.
3. Endringer og avvik ved reisen
Ved tilleggsbestilling av flybilletter, det vil si bestilling av flyreiser utenom våre gruppe- og tilslutningsbilletter, skal disse betales innen 7 dager. Beløpet er ikke refunderbart. Ved bestilling av flybilletter utenom våre gruppebilletter og/eller ved kjøp av en reise uten transport til/fra startstedet, er det den reisendes ansvar å møte på avtalt sted og til avtalt tid for videre transport/program med gruppen. Eventuelle forsinkelser eller uteblivelse fra den reisendes side gir ikke rett til prisavslag eller erstatning for tapt arrangement, det være seg for hele eller deler av programmet.
ET har ikke ansvar for tap som følge av at den reisendes egne bestillinger av transport eller andre reisetjenester, ikke kan benyttes på grunn av oppståtte endringer i de programfestede tidspunktene for gruppens reise- eller flytider når endringene skyldes forhold arrangøren ikke kan lastes for. ET gjør oppmerksom på at de fleste flyselskaper kansellerer hjemreisen dersom utreisen ikke benyttes.
Enkelte endringer kan være mulig å gjøre etter at bestillingen er bekreftet, mot et gebyr. Dersom ET har mulighet til å etterkomme de nye ønsker, belastes dette med et endringsgebyr på kr. 500,- per person. I tillegg kommer eventuelle gebyrer som kreves av flyselskaper og/eller andre underleverandører. Vær oppmerksom på at når man reiser med rutefly, har de ulike flyselskapene en varierende siste frist for endringer.
Endring av en bekreftet reise til annet reisemål eller annen avreisedato er å regne som en avbestilling og gebyr gjeldende på avbestillingstidspunktet kommer til anvendelse, se punkt 4.
4. Avbestilling mot gebyr
Avbestilling skal skje skriftlig. Manglende innbetaling av depositum gjelder ikke som avbestilling. Ved avbestilling eller uteblivelse av betaling gjelder følgende gebyrer:
- Inntil 105 dager før avreise: kr 750 pr. person
- Fra og med 105 til 65 dager før avreise: depositumsbeløpet
- Fra og med 65 til 36 dager før avreise: 50% av reisens pris
- Fra og med 36 dager før avreisedato og ved manglende fremmøte avreisedagen: Ingen refusjon
Vilkår i dette punkt avviker fra normalen slik beskrevet i Alminnelige vilkår for pakkereiser. Dette som følge av garantier og forpliktelser til underleverandører.
5. Avbestilling / kansellering ved ekstraordinære omstendigheter
Reisebransjen og ET følger Utenriksdepartementets reiseråd. Den reisende har som hovedregel rett til å avbestille sin reise dersom det på reisemålet eller i umiddelbar nærhet av dette de siste 14 dager eller kortere før reisen tar til, konstateres krigshandlinger, naturkatastrofer, farlige smittsomme sykdommer eller andre begivenheter som kan likestilles, og det er rimelig grunn til å anta at disse forhold også vil være på avreisedagen. Ved avbestilling av foran nevnte årsaker, refunderes tilgodebeløpet. Reisen kan imidlertid ikke avbestilles av foran nevnte årsaker hvis begivenheten som legges til grunn for avbestillingen var eller burde vært kjent ved bestilling.
En reise kan kanselleres/endres uten erstatningsplikt* av ET dersom:
5.1 Det ikke er påmeldt et tilstrekkelig antall deltakere på turen, se punkt 8. ET skal gi den reisende beskjed om eventuell kansellering av turen senest 20 dager før avreise.
5.2 Det inntreffer uunngåelige og ekstraordinære omstendigheter utenfor ETs kontroll. Eksempler kan være: Fare for krig, naturkatastrofer, farlige smittsomme sykdommer, arbeidskonflikter eller lignende.
5.3 Forhold på reisemålet/langs reiseruten som gjør det risikabelt eller urimelig å gjennomføre turen, og som ET med rimelighet ikke kunne forutse. For pkt. 5.2 og 5.3 vektlegges ved vurdering blant annet Utenriksdepartementets reiseråd og lokale myndigheters uttalelser.
Om ET kansellerer en reise og fristen for betaling av sluttbeløpet er forfalt, er manglende sluttbetaling på kanselleringstidspunktet å anse som avbestilling fra kundens side, og gebyrer som ved en ordinær avbestilling vil gjelde.
*Erstatningsplikt må ikke forveksles med kundens rett til refusjon av sitt tilgodehavende om ET kansellerer en reise.
6. Reise- og avbestillingsforsikring
ET anbefaler alle reisende å ha gyldig reiseforsikring som også bør dekke eventuell hjemtransport, samt Europeisk Helsetrygdekort ved reiser i Europa. ET anbefaler å tegne en avbestillingsforsikring dersom dette ikke er inkludert i reiseforsikringen. Den reisende er selv ansvarlig for å tegne de nødvendige forsikringer. ET har ikke ansvar i situasjoner og forhold den reisende kunne ha forsikret seg mot og som ikke skyldes arrangøren eller noen han har ansvar for.
7. Pass og visum
Det er den reisendes ansvar å ved avreise kunne fremvise gyldig legitimasjon og eventuelt visum som er nødvendig på reisen, både for seg selv og den/de man bestiller for. Utenfor fastlands-Norge anbefaler ET pass som gyldig legitimasjon. Enkelte av våre samarbeidspartnere anser pass som den eneste gyldige formen for legitimasjon, også i Europa. Vær oppmerksom på at det i en del tilfeller kreves at passet er gyldig i minst 6 måneder etter hjemreisedato. Dette kan også gjelde for reiser i Europa. Visumkrav til aktuelle reisemål er oppgitt i turens program på vår nettside. ET forholder seg til visumregler for norske statsborgere. Hvis den reisende ikke reiser med norsk pass, må man selv sjekke visumregler for sitt statsborgerskap til det aktuelle reisemålet.
8. Forbehold
Hvis ikke annet er oppgitt i programmet, er en gruppereise basert på minimum 20 betalende deltakere. Ved færre deltakere kan ET kansellere reisen eller øke prisen. Dette skal meddeles den reisende senest 20 dager før avreise.
Det tas forbehold om endring av pris grunnet forhold utenfor ETs kontroll. Slike forhold er valutaendringer, endringer i transportpriser og økning i offentlige skatter og avgifter. ET forbeholder seg retten til å fakturere et pristillegg som følge av eventuelle endringer. Dette forhold går begge veier, og den reisende har rett til prisreduksjon dersom kostnadene reduseres. Eventuelle tillegg tar utgangspunkt i beregningstidspunktet for reisens pris, et tidspunkt som normalt sammenfaller med når en reise legges ut for salg. Et eventuelt pristillegg vil bli varslet senest 20 dager før avreise. Utgjør tillegget mer enn 8 prosent av reisens pris, har den reisende anledning til å heve avtalen.
Reisende som har bestilt dobbeltrom eller del i twin-rom må betale enkeltromstillegg dersom den andre part frafaller eller det ikke melder seg en ytterligere person av samme kjønn å dele rommet med. Om dette er aktuelt, kontaktes den reisende og tilleggsfaktura sendes i forkant av reisen. Dette er ingen gyldig grunn til å trekke seg fra reisen.
Informasjon om flytider og flyselskap er foreløpige inntil flybilletten er utstedt. Det tas forbehold om mulige trykkfeil i programmet eller på nettsiden. Vesentlige endringer som skjer etter bestilling skal meddeles den reisende skriftlig.
Reisen kan bli påvirket av forhold utenfor vår kontroll som for eksempel vær, fremkommelighet, seilingsforhold, arbeidskonflikter og lignende. Dersom slike forhold skaper hindringer for gjennomføring av det oppsatte programmet, vil ET foreta nødvendige justeringer i eksempelvis reiserute og innhold, bytte av transportmiddel og overnattingssted. ET vil bestrebe seg på å erstatte de deler av reiseinnholdet som blir påvirket av endringen med likeverdige alternativer.
9. Den reisendes plikter
Den reisende må kunne håndtere sin egen bagasje og kunne reise uten assistanse. Spesielle behov på flyreisen og underveis på turen må det opplyses om ved påmelding. Vi gjør oppmerksom på at reiseleder ikke kan yte særskilt assistanse til noen av deltakerne under reisen.
Det er deltakers ansvar å være i god nok form, fysisk og psykisk, og ha en god nok helse til å kunne delta på reisen. Det er deltakers ansvar å sjekke med sin lege dersom man er usikker på om man kan delta. For enkelte reiser kan ET kreve at den reisende før avreise, fremlegger bekreftelse fra lege om at man er helsemessig skikket til å gjennomføre reisen. Dette vil i så fall framkomme av reisens program. Om deltaker ikke får slik bekreftelse fra lege og dermed ikke kan delta på reisen, gjelder samme gebyrer som ved en ordinær avbestilling, se punkt 4.
Den reisende plikter å rette seg etter de regler som er gitt av offentlige myndigheter og ETs representanter, og må ikke opptre til sjenanse for medreisende eller andre. Dersom den reisende grovt tilsidesetter sine plikter, kan han nektes å delta eller utelukkes fra resten av reisen, uten at han kan kreve erstatning eller prisavslag fra arrangøren. Ved utelukkelse etter at reisen er påbegynt, kan den reisende pålegges selv å bære omkostningene ved endret hjemreise.
Den reisende kan gjøres erstatningsansvarlig hvis han med vilje eller uaktsomhet påfører arrangøren tap blant annet ved ikke å overholde de bestemmelser som er nevnt ovenfor.
10. Den reisendes reklamasjonsplikt ved mangler
Den reisende plikter å gi beskjed uten ugrunnet opphold dersom hun/han oppdager en mangel ved reisen. Oppdages mangelen etter at reisen har startet, må den reisende reklamere på stedet til ETs reiseleder eller til ETs kontor i Oslo, slik at disse blir gitt en mulighet til å rette opp mangelen. Hvis et problem ikke kan løses tilfredsstillende på stedet, kan det klages skriftlig til ET senest to uker etter hjemkomst. Hvis klagen ikke løses tilfredsstillende for den reisende eller ET, kan saken henvises til Reklamasjonsnemnda for pakkereiser.
11. Generelle vilkår
Det vises til Pakkereiseloven av 15.06.2018, samt Alminnelige vilkår for pakkereiser av 01.07.2018 og særskilt deres formuleringer om at «Opplysninger som er gitt i kataloger eller brosjyrer eller annet informasjonsmateriell som arrangøren har utarbeidet eller viser til, regnes som en del av avtalen».
12. Medlem av Reisegarantifondet – din trygghet
ET er medlem av det norske Reisegarantifondet og har stilt den til enhver tid nødvendige garanti.
ALMINNELIGE VILKÅR FOR PAKKEREISER - klikk her
Reisevilkår oppdatert 19. juni 2024
Pass og visum
Pass medbringes på reisen. Det anbefales at passet er gyldig minst seks måneder etter hjemkomst uansett på reise. Det er den reisendes ansvar å sørge for at passet er gyldig og Carpe Diem er ikke erstatningsansvarlige om det ikke er i orden.
Er du ikke norsk borger, sjekk med konsulat/ambassade for hvordan du skal forholde deg for denne reisen.
Allergier / intoleranser på reise
Meld fra om evt. allergier og intoleranser snarest etter bestilling slik at vi får gitt beskjed videre. Hvor enkelt dette er få til, avhenger av reisemålet du skal til.
På reise må man i siste instans være påpasselig selv ved ulike allergier eller intoleranser. Vi informerer, men kan ikke gi garantier om at spesielle ønsker etterkommes. Følger du en spesiell diett, må du ta ansvar for dette selv.
Mistet bagasje eller skade på koffert
Dersom kofferten din ikke kommer ved ankomst reisemål, må du melde dette til flyselskapets representant i ankomsthallen der og da. Det samme gjelder dersom kofferten din har blitt skadet under transporten. Flyselskapet etterlyser da bagasjen, evt. registrerer skaden, slik at du har dokumentasjon i forsikringsøyemed og for krav om erstatning. En såkalt PIR-rapport utarbeides av flyselskapet i slike tilfeller.
Bestilling og betaling
Etter bestilling av reisen vil du motta en reisebekreftelse og depositumsfaktura. Depositumet må være innbetalt innen en uke. Sluttbeløpet forfaller til betaling 65 dager før avreise. Er det under 65 dager til avreise ved bestilling, sendes faktura på hele beløpet med kort betalingsfrist. Reisedokumentene sendes ca to uker før avreise på e-post. Du vil samtidig finne disse på Min Side.
Innsjekket bagasje og seteplassering på fly
Alle våre gruppereiser med fly inkluderer innsjekket bagasje og ett kolli håndbagasje. Hva som gjelder for din reise og flyselskap, får du beskjed om i avreisedokumentene som sendes cirka 14 dager før avreisen. Flyselskapene har blitt restriktive, eller helt avvisende med å forhåndsbestille seteplassering på gruppebillettene vi har. Vi har derfor meget liten påvirkningskraft på det å ønske en spesiell plassering eller et sete.
Tips
På reise kommer du i kontakt med hverdagsliv og kulturer i andre land. Mange av disse har en tipskultur som skiller seg fra Norge. I mange land forventes det at for eksempel lokalguider, sjåfører og besetning på f. eks et elvecruiseskip, får tips i tillegg til det å spise ute på restaurant. Vi inkluderer vanligvis ikke tips i reisens pris, siden det er både individuelt og avhengig av land. Å vite hva som er normen er ikke lett, din reiseleder vil ta opp dette underveis på turen. Tips vil alltid være frivillig, men vi anbefaler å følge og respektere skikken i landet du er i.
Forbehold om endringer i oppsatt dagsprogram
Noen ganger hender det at våre samarbeidspartnere må endre noe i programmet, enten like før avreise eller underveis. Det kan f.eks være at rekkefølgen på dagene blir byttet om, eller at det tilbys en alternativ rute/utflukt enn beskrevet.
Endring av bestilt reise
Ta kontakt med oss, så ser vi an hvert enkelt tilfelle for løsning. Generelt gjelder: Dersom du har bestilt en reise og på et senere tidspunkt ønsker å endre til en annen innen rimelig tid (tre mnd før avreise) - tilkommer et endringsgebyr som i de fleste tilfellene er kr 750. Et lite forbehold om at ikke alle reiser kan endres, samt at endring nærmere enn tre måneder før avreise kommer under ordinære avbestillingsvilkår.
Venteliste på turer
Ikke gi helt opp dersom en tur er full eller om det ikke er flere enkeltrom igjen! Vi har venteliste på samtlige turer og du kan selv sette deg enkelt opp via tursiden på nettsiden vår. Er det utsolgt i en romkategori, uten at turen er full, ta kontakt med oss så ordner vi dette manuelt. Får vi ledig plass, hører du fra oss. Det er uforpliktende å stå på liste, men vi ber deg gi et hint dersom det er uaktuelt og planer endres. Slik holder vi listene oppdaterte og aktuelle.
Lurer du på noe mer?
Se om du finner svar på ditt spørsmål her: Ofte stilte spørsmål
Det er mange ting man må tenke på i forkant av en reise. På denne siden har vi laget en oversikt med linker til relevante nettsider så du lett kan holde oversikt over gjeldende regler. Det er den reisendes ansvar å holde seg oppdatert på de til enhver tid gjeldende innreiseregler for landet du skal til.
De viktigste tingene å tenke på når du skal ut på reise:
✔️Pass og visum
Sjekk at passet ditt er gyldig, og bestill nytt i god tid dersom du trenger det. Vi minner om at mange land krever at pass er gyldig i 6 måneder etter hjemkomst, spesielt utenfor Schengen. Husk også å sjekke om du trenger visum for reisen.
✔️Reiseforsikring
Ta kontakt med forsikringsselskapet ditt i god tid før avreise for å sjekke at du har gyldig forsikring og hva den dekker. Gyldig reiseforsikring er helt avgjørende hvis du blir syk, utsatt for en ulykke eller noe annet uventet – både i forkant av og under reisen. Ta med ditt forsikringsbevis på reisen, og Europeisk Helsetrygdkort på reiser i Europa.
✔️Helserelatert reiseinformasjon
Sjekk Helsenorge.no for oversikt over gjeldende råd og regler. Ta kontakt med fastlege eller nærmeste vaksinekontor for informasjon om hvilke vaksiner som eventuelt kreves for reisen. Deltaker er selv ansvarlig for at de nødvendige vaksiner er tatt. Husk å medbringe gulfebersertifikat til land som krever dette.
✔️Reglene dit du skal - bruk appen Reiseklar
Vi anbefaler alle våre gjester å laste ned appen Reiseklar (du finner den på App Store eller Google Play). Her finner du reiseinformasjon til alle land Norge har utenriksstasjoner i. Du kan også ta en titt på UD sin nettside for reiseinformasjon.
✔️Reiseregistrering
Vi oppfordrer alle som skal på reise til å registrere seg på www.reiseregistrering.no.
Denne siden er oppdatert 28. mai 2024
Gjennomgående tilslutningsbilletter bestilt gjennom Carpe Diem
Ønsker du avreise fra annen flyplass i Norge, kan vi ofte hjelpe deg med tilslutningsbillett slik at du har gjennomgående billett fra avreiseby til reisemålet. Ikke alle flyselskap tilbyr dette, men mange gjør. Gjennom flyselskapet vi benytter på turen kan vi hjelpe til med å koble på en billett sammen med gruppebilletten som gjelder til og fra Oslo Lufthavn, om det ikke er vilkår hos flyselskapet som skulle tilsi noe annet.
Ved tilslutningsbillett har du hele reisen i én bestilling. På utreisen sjekkes bagasjen inn og merkes helt fram til reisemålet. Ved eventuell kansellering eller forsinkelse, plikter flyselskapet å booke deg om for å få deg fram til reisemålet. Man betaler ekstra for den tryggheten. Pris på tilslutning får vi i hvert enkelt tilfelle når det bestilles, merk at vi aldri får de billige tilbudsprisene på nett for denne type billetter.
Om du selv bestiller billetter tur/retur Oslo Lufthavn vil reisene være to separate bestillinger og flyselskapet har ikke det samme ansvar som ved tilslutningsbilletter. Bagasjen må også hentes ut ved mellomlanding og sjekkes inn på nytt. Dersom du bestiller billetter på egen hånd, og det skulle oppstå forsinkelser slik at du mister flyet videre med gruppen, må du selv bekoste ny billett. Vær oppmerksom på at mange flyselskap automatisk kansellerer returbilletten dersom utreisebilletten ikke benyttes. Vi anbefaler alltid å sjekke gjeldende regler for dette gjennom din reiseforsikring, slik at du vet hva som gjelder om noe uforutsett skulle oppstå.
Ved bestilling av egne billetter anbefaler vi at du beregner ankomst Oslo lufthavn (eventuell annen transferflyplass i Europa) med svært god tidsmargin. Vær ellers oppmerksom våre reisevilkår punkt 3 om "Endringer og avvik ved reisen".