Avreise fra Oslo om ettermiddagen med Emirates. Mellomlanding og flybytte i Dubai.
Det gylne triangel, safari og Taj Mahal
Rundreise i utrolige India
India – en intens eksplosjon av farger, lukter og sanseinntrykk. Det er så inderlig intenst, men så fullstendig fascinerende. Rubinrøde og edelstensfargede sarier, havblå og rosa byer og kastemerker i alle slags farger og fasonger. Asketiske menn med ravfargede øyne, tusen religioner og to millioner guder (eller mer). Hellige, luntende og liggende kuer er upåvirket av ståket rundt. Hektiske Delhi, der det moderne er i full kræsj med det tradisjonelle. Vi gleder oss til rickshaw-tur i byens labyrintiske smågater, besøk og bidrag til matservering i enorm skala i sikh-templet Gurudwara Bangla Sahib.
Kongenes og fyrstenes hjemland er Rajasthan. Da med den ultimate kjærlighetserklæringen til et marmorpalass. Taj Mahal i Agra skal besøkes og beundres. Natur og dyreliv pauser kaoset for et øyeblikk når vi er på utkikk etter tiger i Ranthambore. Jaipur er den rosa sukkerspinn-byen med storslåtte Fort Amber. Matlaging hjemme hos en familie sørger for balanse, ikke minst i smaker og møter. Utrolige India!
Ranthambhore - safari og utkikk etter tigre
Taj Mahal - palasset du aldri glemmer
Jaipur - med palasser og fort
Avreiser
- 25.01.202511 dagerUtsolgtFra kr 27.490,-
Fra: Oslo Lufthavn
Med: Roger Storrud
Turen er fulltegnet, men du kan sette deg på venteliste. Dersom det blir en ledig plass, vil vi kontakte den som står først på listen. Kommenter gjerne hvilken romkategori du ønsker.
- Flyreise med Emirates
- 25. januar 2025 14:00 - 25. januar 2025 23:55Oslo Lufthavn - Dubai
- 26. januar 2025 04:20 - 26. januar 2025 08:55Dubai - Delhi
- 04. februar 2025 04:10 - 04. februar 2025 06:35Delhi - Dubai
- 04. februar 2025 07:35 - 04. februar 2025 12:10Dubai - Oslo Lufthavn
- Flyreise med Emirates
Høydepunkter
- Taj Mahal – ingen over, ingen ved siden av på disse kanter
- Jaipur, rosa og lekker med gamle fort og palass, det ene flottere enn det andre
- Ranthambhore med safari
- Rikshaw gjennom markeder i gamle Delhi
- Drageflyvning og High-tea
- Jaipur med Amber Fort og Palace of Winds
- Kokkekurs og middag hjemme hos en Rajput-familie i Jaipur
Program
9 frokoster, 9 lunsjer og 9 middager inkludert
Frokost, lunsj, middag
Ankomst Delhi om morgenen. Vi finner bussen og lokalguiden vår og skal med en gang ut på tur. Bare å begynne på alt det spennende som India og Delhi serverer oss av eventyr. Vi får utdelt en frokostboks etter reisen slik at vi er godt rustet til å bli kjent med noe som er totalt annerledes enn det vi er vant med. En altoppslukende metropolis. Det er bare å stålsette seg for hovedstadens overveldende inntrykk. Spennende og aldri kjedelig! Stedet der overdådig rikdom møter ekstrem fattigdom.
Det er skrevet mange spennende og fine bøker om India som kan være lurt å lese før avreisen- se noen av våre boktips under!
Delhi består av både det nye, det gamle og det sentrale Delhi. Delen vi tar for oss i dag, er en spennende miks av viktoriansk og det 20. århundrets arkitektur. Vi får med oss Qutub Minar, som ble bygd på 1200-tallet og er et symbol på islams arkitektur. Bygningen i seg selv er vakker og intakt selv etter så mange år. Det er den høyeste minareten i verden bygget av steinblokker, omtrent 73 meter rager den over bakken. Det er hele 379 trappetrinn opp til toppen.
Vi spiser lunsj før vi skal se Lotustempelet som stod ferdig bygget i 1986. Dette har blitt et kjent landemerke på grunn av dets spesielle arkitektur og er tilegnet bahai - disse fokuserer på den åndelige enhet av folket. Tempelet er omgitt av vakre hager og dammer som gir en fredelig og naturskjønn setting. Inne i tempelet er det stille og fredelig, en helt spesiell atmosfære.
Resten av dagen kan vi lande litt og slappe av på hotellet. Det blir felles middag om kvelden.
Shantaram, Gregory David Roberts (en nydelig historie med mange nyanser, spenning og som er baseret på deler av forfatterens eget liv)
Indias Datter, Shilpi Somaya Gowda (en gripende fortellingen om Asha som ble adoptert til USA, men som søkte tilbake til sine røtter)
Balansekunst, Rohinton Mistry (en vakker, fargerik og sterk historie som setter spor og som garantert kryper under huden på deg)
Frokost, lunsj, middag
Frokost først, så skal vi ut i Delhis gater. Vi skal etter hvert komme oss inn den gamle delens labyrintiske og historiske gater og smug. Ja, det er folksomt, ja det er voldsomt, ja det er inntrykk så det holder! Delhi er full av ulike helligdommer til ulike religioner - hindu, jainisme, kristendom og sikh. Og det fører oss til første opplevelse:
Vi begynner med Gurudwara Bangla Sahib - et sikhtempel, hvor tusenvis av mennesker får et gratis måltid hver dag. Tempelet er dedikert til den åttende sikh-guruen, Guru Har Krishan, som bodde i det huset som nå er gurudwaraen, under sitt opphold i Delhi i 1664. Vi får se og oppleve dette levende kjøkkenet som er et av verdens største felleskjøkken, og maten serveres av frivillige. Vi skal observere og kanskje bidra litt.
Vi fortsetter til Rashtrapati Bhavan, presidentpalasset som i sin tid ble bygget for den britiske visekongen. Det er et av de mest imponerende og historisk betydningsfulle bygg i hele landet. Etter Indias uavhengighet i 1947 ble bygningen offisiell residens for Indias president.
Felles lunsj på Chor Bizarre, slik at vi er forberedt og får en liten pause før det neste vi skal med på:
Vi skal til Old Delhi og til å ta oss rundt, bruker vi det lokale transportmiddelet – rickshaw. De snirkler seg frem overalt gjennom Chandni Chowk eller "sølvmarkedet", et av de travleste og eldste markedene i Delhi. Vi snakker 300 år tilbake i tid, den gangen det het Shahjananabad og var omringet av bymurer. Travle basarer med krydder og alt som tenkes kan, trafikk, tuting og folkeliv ganger tusen!
For å få et annet perspektiv på denne gamle delen av byen, som er umulig fra bakkeplan, skal vi opp på taket til Haveli. Herfra er utsikten upåklagelig og herfra ser vi mange fargerike drager (kiter) som dupper eller flyr under oss. Her får vi servert high-tea mens vi nyter utsikten. Vi skal også være med å prøve drageflyvning sammen med de lokale!
Etter en innholdsrik dag ute i hovedstaden, blir det felles middag om kvelden.
Frokost, lunsj, middag
Etter frokost busser vi til Agra. Turen tar ca 4-5 timer og utenfor bussvinduet kan vi følge med på dagliglivet. Moderne og tradisjonelle livsstiler om hverandre. Bare ved å observere får vi en dypere forståelse for landets kultur og folk. Fargerike mennesker, kyr, bøfler, geiter som streifer rundt. Lastebiler, busser, traktorer og sykkel-rickshaws suser rundt og vi kan høre rop og tuting overalt.
Vel fremme i Agra skal vi ut å se oss om. Du forbinder kanskje Agra kun med en bygning som bergtar alle med sin skjønnhet? Joda, turen til dronningen selv, Taj Mahal, må med i et hvert besøk til denne byen. Men først er det lunch.
Taj Mahal er det evige minnesmerket reist av keiser Shah Jahan til minne om sin avdøde kone Mumtaz Mahal. Du har sett bilder, men ingenting kan måle seg med å stå foran denne praktfulle bygningen i hvit marmor, med sine domer og intrikate edelstensdekorasjoner. Utallige dikt og lovprisninger er skrevet om Taj Mahal– og det er et uforglemmelig mesterverk av en bygning. Aller finest, kanskje, kanskje ikke, ved soloppgang, når disen viker for solvarmen, og lyset stadig blir sterkere og farger den hvite marmoren i stadig skiftende nyanser av rødt. Uansett tid på dagen er det et mesterverk.
Felles middag på hotellet om kvelden.
OBS: Vi er på rundreise i India og her kan ting så absolutt ta tid med transportstrekningene. Plutselig er det ei ku eller flere som ikke kan flyttes med det første, så er det trafikk-kork, så er veien stengt… Det å reise i India må gjøres med en god porsjon tålmodighet. Men så er det også ofte MYE å se på underveis.
Frokost, lunsj, middag
Vi forlater Agra og en av verdens mest kjente bygninger for å oppleve helt andre ting - natur og dyreliv! Men på veien dit passer det godt med et stopp ved Chand Baori som er en av de største og dypeste trappebrønnene i verden! En labyrint besående av 3500 symmetriske trappetrinn, 13 etasjer og 30 meter ned. Brønnen ble bygget for å samle regnvann og gi vannforsyning til de lokale året rundt i den tørre regionen. Men, trappebrønnene fungerte også som sosiale og religiøse møtesteder.
Vi spiser lunsj underveis.
Ranthambore, som også kalles Sawai Madhopur, dekker etområde på 410 km2 og fikk sin status som nasjonalpark i 1981. Området er velkjent for sine tigre, og det er en unik sjanse til å se de vakre tigrene i sitt rette element. Da dette er ville dyr, kan ingen gi garanti for at vi får se dem. Våre sjåfører og guider er meget dyktige og har som regel god oversikt over hvor de befinner seg... Parken har en variert topografi med fjell, klipper og innsjøer, i tillegg finnes både tropiske tørre løvskoger og åpne gressletter
Vi overnatter på en resort som kombinerer komfortabel gjestfrihet med å være midt i villmarken - den ligger i kort avstand fra selve nasjonalparken.
Felles middag på lodgen om kvelden.
Frokost, lunsj, middag
Vi må tidlig ut i parken for å speide etter dyr og kanskje spesielt etter tigre. Vi skal på jungle safari både tidlig på dagen og på ettermiddagen etter lunsj.
Parken var tidligere private jaktmark til maharajaene i Jaipur. Parken har en variert geografi av skogkledde åser, store gressområder og innsjøer, alt under skyggen av ruinene til Ranthambore Fort som ligger mer enn 200 meter over den omkringliggende sletten. Foruten bengalske tigre holder mer enn 200 fuglearter, leoparder, stripete hyener, hjort, sjakaler, bjørn og villsvin til her.
Felles middag på lodgen.
Frokost, lunsj, middag
Vi spiser frokost, forlater nasjonalparken og skal til den rosa byen Jaipur. Vel fremme blir det lunsj før vi skal ut å få med oss noe helt spesielt om ettermiddagen.
Hvorfor har Jaipur fått tilnavnet den rosa byen, som den unektelig er? Opprinnelig på grunn av den utbredte bruken av sukkerspinnrosa murpuss som ble lagt på husene for å hedre prinsen av Wales som kom på besøk i 1853. Overalt føles innflytelsen fra maharajaenes storhetstid på de gamle palassene, slottene og de vakre hagene. Byen ser vi mer av i morgen.
Når vi kombinerer en restaurantopplevelse med et av byens flotteste fort, Amber, blir det bra. Det skal vi i kveld på restaurant 1135 AD som ligger høyt opp på fortet. Som innledning til turen vi skal på neste dag, vil vi få et lys og lydshow som beretter den rike historien om Jaipur og Amber Fort. Det har vært mye dramatikk, romantikk og store fakter i denne æraen som vi får en bedre forståelse av når vi ser det presentert visuelt.
Frokost, lunsj, middag
Formiddagen er viet til et besøk på det enorme Amber Fort, vakkert beliggende oppe på en klippe. Men først et av byens mest imponerende palass: Hawa Mahal - eller Vindens palass. Det ble bygget i 1799 av rosa sandstein og har en konstruksjon som sørger for at vinden blåser gjennom vinduene. Det var herfra kvinnene i palasset satt godt skjult for allmenheten og fulgte med på det som skjedde utenfor. Hvor mange vinduer og nisjer er det? Mange - og det er et nydelig stykke arkitektur, selv om det bare er en fasade.
Vi kjører med jeeper oppover mot Amber Fort som er et typisk eksempel på klassisk-romantiske fort i Rajasthan. Vel oppe skuer vi så gjerne utover det vakre landskapet. Konstruksjonen ble startet så tidlig som 1591 av Man Singh. Det stramme eksteriøret skjuler et indre paradis i en vakker blanding av mughal- og hindustil. Sheesh Mahal, er spesielt - et rom med alle de fire veggene og tak og fulle av speil.
Felles lunsj underveis og når kvelden kommer skal vi dykke mer ned i tradisjonelt håndverk her i Rajasthan. Det er gravering av mønstre og trykk på tre samt veving av tekstiler og vakre håndknyttede tepper. Denne arven verdsettes og ivaretas, og er en viktig del av regionen på alle plan.
Frokost, lunsj, middag
Etter frokost skal vi ut i rosa Jaipur. City Palace er et kompleks av utsøkte palasser, hager, gårdsplasser, kunsthåndverk og utskårne døråpninger. Museet i palasset består av samlinger av sjeldne manuskripter, våpenhus, kostymer, tepper og miniatyrmalerier.
Jantar Mantar, et sted viet astronomiens vitenskap, til ettertanke. Oppført på 1700-tallet, viser dette hvor langt fremme de var allerede på den tiden for å forstå sol, stjerner, måne og planeters betydning. Felles lunsj underveis.
Om ettermiddagen blir det tid til shopping før vi skal hjem til en Rajput-familie i Jaipur for å lære å lage mat! Vi skal lære å lage retter som er typiske for dette området. Her blir vi kjent med hverandres mat, skikker og familieliv. Kanskje er den indiske familien litt nysgjerrige på oss også? Så spiser vi selvsagt middag sammen.
Frokost, lunsj, middag
Etter frokost er det litt tid til shopping før vi spiser lunsj og starter på tilbaketuren til Delhi.
Her sjekker vi inn på et hotell som ligger ganske nært flyplassen. Vi skal selvsagt markere at det er vår siste kveld sammen og spiser nydelig middag på hotellet.
Vi reiser ut til flyplassen i Delhi der Emirates venter på oss. Avgang natt til 4. februar. Vi beregner ankomst Oslo Lufthavn midt på dagen, lokal tid, etter mellomlanding og flybytte i Dubai.
Praktisk informasjon og reisevilkår
Dette er inkludert
- Fly Oslo–Delhi t/r
- 8 netter på mellomklassehoteller, inkl. frokost
- Måltider i henhold til program
- Alle utflukter og entreer iht. program
- All transport i følge program
- Lokale guider
- Reiseleder fra Carpe Diem
Dette er ikke inkludert
- Reise- og avbestillingsforsikring
- Visum til India *
- Drikkevarer
- Tips
* Visum til India (E-visum søkes på nett, turistvisum for 30 dager- 25USD). E-visum kan søkes via denne lenken e-Visa (indianvisaonline.gov.in). Se mer om dette under "viktig informasjon om reisen din" under.
HOTELLER
Vi benytter følgende overnattingssteder på denne turen (med forbehold om bytte til tilsvarende hoteller ved endringer utenfor Carpe Diems kontroll):
Delhi: Eros Hotel
Agra: Radisson Agra
Sawai Madhopur: The Baagh Ananta Elite
Jaipur: Radisson Hotel Jaipur City Center
Delhi (siste natten): Hyatt Regency Gurgaon
Nedenfor følger generelle reisevilkår Carpe Diem, som er en avdeling i Escape Travel AS (heretter kalt ET). Disse vilkår gjelder for alle våre reiser med mindre det foreligger særskilte reisevilkår for den aktuelle turen. På reiser med særskilte vilkår vil dette fremkomme av turpresentasjonen eller i egen kontrakt. Der reisevilkårene fraviker Alminnelige vilkår for pakkereiser går ET sine reisevilkår foran da de Alminnelige vilkår er en bransjenorm som kan fravikes i visse tilfeller.
1. Påmelding
Påmelding kan skje elektronisk via vår nettside, på e-post eller pr. telefon. Angreretten som ellers er til stede ved fjernsalg gjelder ikke ved kjøp av reisetjenester. Avtalen mellom partene anses inngått ved bekreftet bestilling og innebærer aksept av turens reisevilkår. Bestillingsbekreftelsen må kontrolleres grundig straks den mottas. Vennligst påse at navn på alle reisende stemmer overens med passet. Eventuelle feil skal rettes før betaling av depositum finner sted. Senere endring vil kunne medføre gebyr.
2. Depositum og sluttbetaling
Etter bestilling av reisen vil den reisende få tilsendt en reisebekreftelse/ faktura. Depositumet må innbetales innen syv dager. Manglende betaling av depositum medfører ikke at avtalen bortfaller. For reiser innen Norge og Europa er depositumsbeløpet kr 2.500 pr. person. For reiser utenfor Europa er depositumsbeløpet kr 4.000 pr. person. Depositumet regnes som delbetaling av reisens pris. Sluttbeløpet forfaller til betaling 65 dager før avreise. Er det under 65 dager til avreise ved bestilling, sendes faktura på hele beløpet med kort betalingsfrist. Ved manglende betaling 2 dager etter forfall, står ET fritt til å annullere bestillingen. Reisedokumentene sendes på e-post cirka 2 uker før avreise.
Vilkår i dette punkt avviker fra normalen slik beskrevet i Alminnelige vilkår for pakkereiser. Dette som følge av garantier og forpliktelser til underleverandører.
3. Endringer og avvik ved reisen
Ved tilleggsbestilling av flybilletter, det vil si bestilling av flyreiser utenom våre gruppe- og tilslutningsbilletter, skal disse betales innen 7 dager. Beløpet er ikke refunderbart. Ved bestilling av flybilletter utenom våre gruppebilletter og/eller ved kjøp av en reise uten transport til/fra startstedet, er det den reisendes ansvar å møte på avtalt sted og til avtalt tid for videre transport/program med gruppen. Eventuelle forsinkelser eller uteblivelse fra den reisendes side gir ikke rett til prisavslag eller erstatning for tapt arrangement, det være seg for hele eller deler av programmet.
ET har ikke ansvar for tap som følge av at den reisendes egne bestillinger av transport eller andre reisetjenester, ikke kan benyttes på grunn av oppståtte endringer i de programfestede tidspunktene for gruppens reise- eller flytider når endringene skyldes forhold arrangøren ikke kan lastes for. ET gjør oppmerksom på at de fleste flyselskaper kansellerer hjemreisen dersom utreisen ikke benyttes.
Enkelte endringer kan være mulig å gjøre etter at bestillingen er bekreftet, mot et gebyr. Dersom ET har mulighet til å etterkomme de nye ønsker, belastes dette med et endringsgebyr på kr. 500,- per person. I tillegg kommer eventuelle gebyrer som kreves av flyselskaper og/eller andre underleverandører. Vær oppmerksom på at når man reiser med rutefly, har de ulike flyselskapene en varierende siste frist for endringer.
Endring av en bekreftet reise til annet reisemål eller annen avreisedato er å regne som en avbestilling og gebyr gjeldende på avbestillingstidspunktet kommer til anvendelse, se punkt 4.
4. Avbestilling mot gebyr
Avbestilling skal skje skriftlig. Manglende innbetaling av depositum gjelder ikke som avbestilling. Ved avbestilling eller uteblivelse av betaling gjelder følgende gebyrer:
- Inntil 105 dager før avreise: kr 750 pr. person
- Fra og med 105 til 65 dager før avreise: depositumsbeløpet
- Fra og med 65 til 36 dager før avreise: 50% av reisens pris
- Fra og med 36 dager før avreisedato og ved manglende fremmøte avreisedagen: Ingen refusjon
Vilkår i dette punkt avviker fra normalen slik beskrevet i Alminnelige vilkår for pakkereiser. Dette som følge av garantier og forpliktelser til underleverandører.
5. Avbestilling / kansellering ved ekstraordinære omstendigheter
Reisebransjen og ET følger Utenriksdepartementets reiseråd. Den reisende har som hovedregel rett til å avbestille sin reise dersom det på reisemålet eller i umiddelbar nærhet av dette de siste 14 dager eller kortere før reisen tar til, konstateres krigshandlinger, naturkatastrofer, farlige smittsomme sykdommer eller andre begivenheter som kan likestilles, og det er rimelig grunn til å anta at disse forhold også vil være på avreisedagen. Ved avbestilling av foran nevnte årsaker, refunderes tilgodebeløpet. Reisen kan imidlertid ikke avbestilles av foran nevnte årsaker hvis begivenheten som legges til grunn for avbestillingen var eller burde vært kjent ved bestilling.
En reise kan kanselleres/endres uten erstatningsplikt* av ET dersom:
5.1 Det ikke er påmeldt et tilstrekkelig antall deltakere på turen, se punkt 8. ET skal gi den reisende beskjed om eventuell kansellering av turen senest 20 dager før avreise.
5.2 Det inntreffer uunngåelige og ekstraordinære omstendigheter utenfor ETs kontroll. Eksempler kan være: Fare for krig, naturkatastrofer, farlige smittsomme sykdommer, arbeidskonflikter eller lignende.
5.3 Forhold på reisemålet/langs reiseruten som gjør det risikabelt eller urimelig å gjennomføre turen, og som ET med rimelighet ikke kunne forutse. For pkt. 5.2 og 5.3 vektlegges ved vurdering blant annet Utenriksdepartementets reiseråd og lokale myndigheters uttalelser.
Om ET kansellerer en reise og fristen for betaling av sluttbeløpet er forfalt, er manglende sluttbetaling på kanselleringstidspunktet å anse som avbestilling fra kundens side, og gebyrer som ved en ordinær avbestilling vil gjelde.
*Erstatningsplikt må ikke forveksles med kundens rett til refusjon av sitt tilgodehavende om ET kansellerer en reise.
6. Reise- og avbestillingsforsikring
ET anbefaler alle reisende å ha gyldig reiseforsikring som også bør dekke eventuell hjemtransport, samt Europeisk Helsetrygdekort ved reiser i Europa. ET anbefaler å tegne en avbestillingsforsikring dersom dette ikke er inkludert i reiseforsikringen. Den reisende er selv ansvarlig for å tegne de nødvendige forsikringer. ET har ikke ansvar i situasjoner og forhold den reisende kunne ha forsikret seg mot og som ikke skyldes arrangøren eller noen han har ansvar for.
7. Pass og visum
Det er den reisendes ansvar å ved avreise kunne fremvise gyldig legitimasjon og eventuelt visum som er nødvendig på reisen, både for seg selv og den/de man bestiller for. Utenfor fastlands-Norge anbefaler ET pass som gyldig legitimasjon. Enkelte av våre samarbeidspartnere anser pass som den eneste gyldige formen for legitimasjon, også i Europa. Vær oppmerksom på at det i en del tilfeller kreves at passet er gyldig i minst 6 måneder etter hjemreisedato. Dette kan også gjelde for reiser i Europa. Visumkrav til aktuelle reisemål er oppgitt i turens program på vår nettside. ET forholder seg til visumregler for norske statsborgere. Hvis den reisende ikke reiser med norsk pass, må man selv sjekke visumregler for sitt statsborgerskap til det aktuelle reisemålet.
8. Forbehold
Hvis ikke annet er oppgitt i programmet, er en gruppereise basert på minimum 20 betalende deltakere. Ved færre deltakere kan ET kansellere reisen eller øke prisen. Dette skal meddeles den reisende senest 20 dager før avreise.
Det tas forbehold om endring av pris grunnet forhold utenfor ETs kontroll. Slike forhold er valutaendringer, endringer i transportpriser og økning i offentlige skatter og avgifter. ET forbeholder seg retten til å fakturere et pristillegg som følge av eventuelle endringer. Dette forhold går begge veier, og den reisende har rett til prisreduksjon dersom kostnadene reduseres. Eventuelle tillegg tar utgangspunkt i beregningstidspunktet for reisens pris, et tidspunkt som normalt sammenfaller med når en reise legges ut for salg. Et eventuelt pristillegg vil bli varslet senest 20 dager før avreise. Utgjør tillegget mer enn 8 prosent av reisens pris, har den reisende anledning til å heve avtalen.
Reisende som har bestilt dobbeltrom eller del i twin-rom må betale enkeltromstillegg dersom den andre part frafaller eller det ikke melder seg en ytterligere person av samme kjønn å dele rommet med. Om dette er aktuelt, kontaktes den reisende og tilleggsfaktura sendes i forkant av reisen. Dette er ingen gyldig grunn til å trekke seg fra reisen.
Informasjon om flytider og flyselskap er foreløpige inntil flybilletten er utstedt. Det tas forbehold om mulige trykkfeil i programmet eller på nettsiden. Vesentlige endringer som skjer etter bestilling skal meddeles den reisende skriftlig.
Reisen kan bli påvirket av forhold utenfor vår kontroll som for eksempel vær, fremkommelighet, seilingsforhold, arbeidskonflikter og lignende. Dersom slike forhold skaper hindringer for gjennomføring av det oppsatte programmet, vil ET foreta nødvendige justeringer i eksempelvis reiserute og innhold, bytte av transportmiddel og overnattingssted. ET vil bestrebe seg på å erstatte de deler av reiseinnholdet som blir påvirket av endringen med likeverdige alternativer.
9. Den reisendes plikter
Den reisende må kunne håndtere sin egen bagasje og kunne reise uten assistanse. Spesielle behov på flyreisen og underveis på turen må det opplyses om ved påmelding. Vi gjør oppmerksom på at reiseleder ikke kan yte særskilt assistanse til noen av deltakerne under reisen.
Det er deltakers ansvar å være i god nok form, fysisk og psykisk, og ha en god nok helse til å kunne delta på reisen. Det er deltakers ansvar å sjekke med sin lege dersom man er usikker på om man kan delta. For enkelte reiser kan ET kreve at den reisende før avreise, fremlegger bekreftelse fra lege om at man er helsemessig skikket til å gjennomføre reisen. Dette vil i så fall framkomme av reisens program. Om deltaker ikke får slik bekreftelse fra lege og dermed ikke kan delta på reisen, gjelder samme gebyrer som ved en ordinær avbestilling, se punkt 4.
Den reisende plikter å rette seg etter de regler som er gitt av offentlige myndigheter og ETs representanter, og må ikke opptre til sjenanse for medreisende eller andre. Dersom den reisende grovt tilsidesetter sine plikter, kan han nektes å delta eller utelukkes fra resten av reisen, uten at han kan kreve erstatning eller prisavslag fra arrangøren. Ved utelukkelse etter at reisen er påbegynt, kan den reisende pålegges selv å bære omkostningene ved endret hjemreise.
Den reisende kan gjøres erstatningsansvarlig hvis han med vilje eller uaktsomhet påfører arrangøren tap blant annet ved ikke å overholde de bestemmelser som er nevnt ovenfor.
10. Den reisendes reklamasjonsplikt ved mangler
Den reisende plikter å gi beskjed uten ugrunnet opphold dersom hun/han oppdager en mangel ved reisen. Oppdages mangelen etter at reisen har startet, må den reisende reklamere på stedet til ETs reiseleder eller til ETs kontor i Oslo, slik at disse blir gitt en mulighet til å rette opp mangelen. Hvis et problem ikke kan løses tilfredsstillende på stedet, kan det klages skriftlig til ET senest to uker etter hjemkomst. Hvis klagen ikke løses tilfredsstillende for den reisende eller ET, kan saken henvises til Reklamasjonsnemnda for pakkereiser.
11. Generelle vilkår
Det vises til Pakkereiseloven av 15.06.2018, samt Alminnelige vilkår for pakkereiser av 01.07.2018 og særskilt deres formuleringer om at «Opplysninger som er gitt i kataloger eller brosjyrer eller annet informasjonsmateriell som arrangøren har utarbeidet eller viser til, regnes som en del av avtalen».
12. Medlem av Reisegarantifondet – din trygghet
ET er medlem av det norske Reisegarantifondet og har stilt den til enhver tid nødvendige garanti.
ALMINNELIGE VILKÅR FOR PAKKEREISER - klikk her
Reisevilkår oppdatert 19. juni 2024
Bestilling og betaling
Etter bestilling av reisen vil du motta en reisebekreftelse og depositumsfaktura. Depositumet må være innbetalt innen en uke. Sluttbeløpet forfaller til betaling 65 dager før avreise. Er det under 65 dager til avreise ved bestilling, sendes faktura på hele beløpet med kort betalingsfrist. Reisedokumentene sendes ca to uker før avreise på e-post. Du vil samtidig finne disse på Min Side.
Innsjekket bagasje og seteplassering på fly
Alle våre gruppereiser med fly inkluderer innsjekket bagasje og ett kolli håndbagasje. Hva som gjelder for din reise og flyselskap, får du beskjed om i avreisedokumentene som sendes cirka 14 dager før avreisen. Flyselskapene har blitt restriktive, eller helt avvisende med å forhåndsbestille seteplassering på gruppebillettene vi har. Vi har derfor meget liten påvirkningskraft på det å ønske en spesiell plassering eller et sete.
Tips
På reise kommer du i kontakt med hverdagsliv og kulturer i andre land. Mange av disse har en tipskultur som skiller seg fra Norge. I mange land forventes det at for eksempel lokalguider, sjåfører og besetning på f. eks et elvecruiseskip, får tips i tillegg til det å spise ute på restaurant. Vi inkluderer vanligvis ikke tips i reisens pris, siden det er både individuelt og avhengig av land. Å vite hva som er normen er ikke lett, din reiseleder vil ta opp dette underveis på turen. Tips vil alltid være frivillig, men vi anbefaler å følge og respektere skikken i landet du er i.
Forbehold om endringer i oppsatt dagsprogram
Noen ganger hender det at våre samarbeidspartnere må endre noe i programmet, enten like før avreise eller underveis. Det kan f.eks være at rekkefølgen på dagene blir byttet om, eller at det tilbys en alternativ rute/utflukt enn beskrevet.
Endring av bestilt reise
Ta kontakt med oss, så ser vi an hvert enkelt tilfelle for løsning. Generelt gjelder: Dersom du har bestilt en reise og på et senere tidspunkt ønsker å endre til en annen innen rimelig tid (tre mnd før avreise) - tilkommer et endringsgebyr som i de fleste tilfellene er kr 750. Et lite forbehold om at ikke alle reiser kan endres, samt at endring nærmere enn tre måneder før avreise kommer under ordinære avbestillingsvilkår.
Venteliste på turer
Ikke gi helt opp dersom en tur er full eller om det ikke er flere enkeltrom igjen! Vi har venteliste på samtlige turer og du kan selv sette deg enkelt opp via tursiden på nettsiden vår. Er det utsolgt i en romkategori, uten at turen er full, ta kontakt med oss så ordner vi dette manuelt. Får vi ledig plass, hører du fra oss. Det er uforpliktende å stå på liste, men vi ber deg gi et hint dersom det er uaktuelt og planer endres. Slik holder vi listene oppdaterte og aktuelle.
Lurer du på noe mer?
Se om du finner svar på ditt spørsmål her: Ofte stilte spørsmål
Før avreise:
Pass og visum - viktig informasjon
Norske borgere trenger visum til India. Det er den reisendes ansvar å sørge for at passet er gyldig (6 mnd etter hjemkomst) og Carpe Diem er ikke erstatningsansvarlige om det ikke er i orden.
Er du ikke norsk statsborger, sjekk med konsulat/ambassade for hvordan du skal forholde deg for denne reisen.
Visum kan søkes via denne linken e-Visa (indianvisaonline.gov.in) og det kan ta opp til 72 timer før man får bekreftelse på godkjent visum fra man legger inn søknaden på nett.
Søk gjerne visum rundt 3 uker før avreise slik at du har du god tid. Vanligvis får man bekreftelse allerede neste dag men det kan ta opp til 72 timer. Selve visumet til India vil vise et bilde av deg selv og en QR kode på arket. Denne printer du ut og tar med deg sammen med passet ditt på reisen.
Vaksine på reise
Vi henviser her alltid til autorisert helsepersonell, som vaksineklinikk og henvisning fra fastlege. De er oppdatert på hva som gjelder verden over, det har ikke vi som turoperatør mulighet til å være. Det er også gode nettsider som f.eks folkehelseinstituttet. Sistnevnte anbefaler en grunnvaksinasjon for samtlige reiser.
Vaksine på reise kan deles inn i både må ha, bør ha og kan ha. Så det blir ofte en vurdering av deg selv og av helsepersonell. Begynn forberedelser minst seks uker før avreise.
Allergier / intoleranser på reise
Meld fra om evt. allergier og intoleranser snarest etter bestilling slik at vi får gitt beskjed videre. Hvor enkelt dette er få til, avhenger av reisemålet du skal til.
På reise må man i siste instans være påpasselig selv ved ulike allergier eller intoleranser. Vi informerer, men kan ikke gi garantier om at spesielle ønsker etterkommes. Følger du en spesiell diett, må du ta ansvar for dette selv
Mistet bagasje eller skade på koffert
Dersom kofferten din ikke kommer ved ankomst reisemål, må du melde dette til flyselskapets representant i ankomsthallen der og da. Det samme gjelder dersom kofferten din har blitt skadet under transporten. Flyselskapet etterlyser da bagasjen, evt. registrerer skaden, slik at du har dokumentasjon i forsikringsøyemed og for krav om erstatning. En såkalt PIR-rapport utarbeides av flyselskapet i slike tilfeller.
VISUMSERVICE er Escape Travels samarbeidspartner for håndtering av visum.
Om du ønsker hjelp med din visumsøknad, får gjester av Escape Travel og Carpe Diem 15% rabatt på Visumservice sine honorarer.
Slik går du fram for å søke visum gjennom Visumservice:
- Gå inn på Escapes innloggingsportal hos Visumservice her. Prisene som vises på siden er inkludert rabatten. I tillegg kommer ambassadegebyret og eventuelt frakt/bud.
- Velg det landet du skal reise til, fyll inn "Trenger du visum?" og "Send inn".
- Start ordren til Visumservice ved å fylle inn ordreskjemaet «Søk visum».
- Når ordren er sendt, vil du motta en e-post med søknadspakke og instruksjon.
- En saksbehandler hos Visumservice vil gå gjennom ditt utfylte visumsøknadskjema før det blir levert til ambassaden.
- Betaling skjer gjennom ditt kredittkort som må oppgis i søkeprosessen.
Visumservice har telefonnummer 22 38 08 00.
Gjennomgående tilslutningsbilletter bestilt gjennom Carpe Diem
Ønsker du avreise fra annen flyplass i Norge, kan vi ofte hjelpe deg med tilslutningsbillett slik at du har gjennomgående billett fra avreiseby til reisemålet. Ikke alle flyselskap tilbyr dette, men mange gjør. Gjennom flyselskapet vi benytter på turen kan vi hjelpe til med å koble på en billett sammen med gruppebilletten som gjelder til og fra Oslo Lufthavn, om det ikke er vilkår hos flyselskapet som skulle tilsi noe annet.
Ved tilslutningsbillett har du hele reisen i én bestilling. På utreisen sjekkes bagasjen inn og merkes helt fram til reisemålet. Ved eventuell kansellering eller forsinkelse, plikter flyselskapet å booke deg om for å få deg fram til reisemålet. Man betaler ekstra for den tryggheten. Pris på tilslutning får vi i hvert enkelt tilfelle når det bestilles, merk at vi aldri får de billige tilbudsprisene på nett for denne type billetter.
Om du selv bestiller billetter tur/retur Oslo Lufthavn vil reisene være to separate bestillinger og flyselskapet har ikke det samme ansvar som ved tilslutningsbilletter. Bagasjen må også hentes ut ved mellomlanding og sjekkes inn på nytt. Dersom du bestiller billetter på egen hånd, og det skulle oppstå forsinkelser slik at du mister flyet videre med gruppen, må du selv bekoste ny billett. Vær oppmerksom på at mange flyselskap automatisk kansellerer returbilletten dersom utreisebilletten ikke benyttes. Vi anbefaler alltid å sjekke gjeldende regler for dette gjennom din reiseforsikring, slik at du vet hva som gjelder om noe uforutsett skulle oppstå.
Ved bestilling av egne billetter anbefaler vi at du beregner ankomst Oslo lufthavn (eventuell annen transferflyplass i Europa) med svært god tidsmargin. Vær ellers oppmerksom våre reisevilkår punkt 3 om "Endringer og avvik ved reisen".