Avreise fra Oslo Lufthavn med mellomlanding og flybytte.
Fra storby til regnskog, jungel og strand
Sommerferie i Malaysia og Borneo
Malaysia har mye å by på. Dyreliv. Regnskog. Jungel. Moderne storbyer, mangfoldig befolkning og dyr du ikke møter så mange andre steder her på kloden. Vi blir kjent med den moderne metropolen og midtpunktet Kuala Lumpur, får med oss historie i Malakka, før vi tar spranget over til Kuching og noe helt annet: Borneo. Her skal vi dykke ned i litt av hvert som omhandler både natur og dyr - selvsagt med besøk i et senter som tar godt vare på de truede, og akk så nydelige, orangutangene. Læring og kunnskap må til for å redde både habitat og for at de skal bli flere.
Etter alle opplevelser kronet med lokale møter og velsmakende mat skal vi lande på strandhotell ved Damai Beach. Her venter late, avslappende dager med akkurat det du ønsker å avslutte ferien din med: sol og bad med naturskjønne omgivelser like rundt hjørnet.
Borneo - på manges "bucketlist"
Dyreliv og nasjonalparker av en annen verden
KL og Malakka - ny og gammel hovedstad
Avreiser
- 15.07.202515 dager
Ledige plasser
Fra kr 44.890,-Fra: Oslo Lufthavn
Med: Anne Marthe Barfod
- Flyreise med Emirates
- 15. juli 2025 14:35 - 15. juli 2025 23:25Oslo Lufthavn - Dubai
- 16. juli 2025 03:10 - 16. juli 2025 14:25Dubai - Kuala Lumpur
- 29. juli 2025 02:40 - 29. juli 2025 05:30Kuala Lumpur - Dubai
- 29. juli 2025 07:30 - 29. juli 2025 12:35Dubai - Oslo Lufthavn
- Flyreise med Emirates
Høydepunkter
Program
12 frokoster, 6 lunsjer og 5 middager inkludert
Middag
Vi ankommer KL, finner bussen og kjøres til hotellet. Vi sjekker inn og skal straks spise felles middag.
Malaysisk kjøkken er som befolkningen. En krydret blanding med smaker fra mange land. Det er bare å glede seg til alt som venter i dagene som kommer!
Frokost, lunsj, middag
Malaysia er et land med et etnisk mangfold og en broket historie av kolonisering. Fra sultanat til portugisere, nederlendere og briter. Befolkningen er fordelt på flest malayer, så kommer kinesisk herkomst og indisk. Dette blir det en spennende miks av både kultur og i matveien. Etter frokost skal vi bli kjent i en av Asias grønneste byer. KL er kjent for velstelte parker og blomsterprakt.
I 1857 ble byen grunnlagt av kinesiske tinngravere og lå midt i urskogen. I dag er KL multikulturell med minareter, kirketårn, kinesiske pagoder, indiske templer — og stolte skyskrapere.
Batu Caves er et stort hinduistisk kompleks med kalksteinsgrotter og templer ved foten av en klippe og med grotter i fjellene. Cathedral Cave ligger på toppen, men det må gås 272 fargerike trappetrinn for å komme dit.
Vi må få med oss Nasjonalmonumentet, Tugu Negara. Videre besøker vi Kongepalasset, Istana Negara, som er offisiell residens for landets monarker. Sultan Abdul Samad-bygningen er byens historiske landemerke. Et vakkert byggverk i maurisk kolonistil fra 1897, som huser et klokketårn på 41 meter. Britene konstruerte palasset og klokketårnet ble en naturlig arvtager til kallenavnet ”Big Ben.”Nasjonalmoskeen, også kjent som Masjid Negara, ligger i hjertet av byen.
Ikonisk er to enorme tårn, bygget av det statlige oljeselskapet Petronas, som dominerer byen. Blikket glir oppover og oppover og der, langt opp – skimtes de rakettlignende toppetasjene som er selve symbolet til utviklingen i Kuala Lumpur. En gang verdens høyeste bygninger, men det varte ikke lenge...
KLCC Park er en 50 hektar stor hage nær Suria KLCC kjøpesenter. Etter noen timer på farten smaker det godt med lunsj på en lokal restaurant.
Resten av dagen til egen disposisjon, om du vil shoppe er det mange muligheter. Reiseleder organiserer, ellers er det tilbake til hotellet og kanskje bassenget frister?
Vi spiser middag sammen på restaurant, men på veien dit går vi innom nattmarkedet. Der det alltid er mye fristende - og noe er litt uvanlig for våre ganer og øyne... Vi lærer litt om hva de selger her for markedene er et travelt sted der både lokale og besøkende smaker og spiser.
Frokost, lunsj
Etter frokost forlater vi dagens hovedstad og kjører til fordums hovedstad, Malakka (skrives også Melaka).
Malakkas historie er en broket blanding av mange europeiske koloniherrer. Gjennom århundrer ble havnebyen drevet som en handels- og misjonsstasjon. Dette, sammen med de innfødtes kultur, har gitt byen en skikkelig miks av religion, kultur og nasjonaliteter. Flotte historiske bygninger, markeder med sterke dufter og en livlig malaysisk kultur gir krydderhandelsbyen gedigen sjarm.
På rundturen blir historien levende. Fra den tiden kinesere drev med handel med Molukkene, senere som sete for en malaysisk sultan, så 1500-tallets portugisiske kontroll, hollenderne som stadig overtok makten og britene som regjerte fram til Malaysias uavhengighet. Vi ser St. Peter's Church, Porta De Santiago og ruinene av St. Paul's Church, det nederlandske administrasjonskontoret, Cheng Hoon Teng Temple og Jonker Street. Ikke å overse, Kampong Morten, denne landsbyen er antakelig den eneste gjenværende malaysiske elvebylandsbyen i Malakka. Her er masser av sjarm til tross for at vi er inne i byen. Den er mer som et levende museum enn en typisk malaysisk landsby.
Vi spiser lunsj og reiser tilbake til KL der reiseleder etter hvert organiserer middag.
Frokost, middag
Etter frokost har du formiddagen til å utforske Kuala Lumpur på egen hånd eller etter forslag fra reiseleder. Hva med å oppdage Little India? Den indiske bydelen er en minireise til Bollywood, til blomstergirlandere, røkelsespinner og indisk musikk. Du kan også ta turen tilbake til Chinatown ! Man kommer seg enkelt mellom bydeler - gammelt og nytt - med monorailen som går i høyden over byen.
Sent om ettermiddagen, til avtalt tid, skal vi dra på nye eventyr ut på landet. I utkanten av KL ligger fine kystområder - målet i dag er områdene rundt Kampung Kuantan. Her kan vi beskue en helt spesiell lyskilde etter mørkets frembrudd. Lysene kommer fra alle ildfluene som lyser opp i mørket.
Hva er det med disse ildfluene? De kan produsere lys gjennom en kjemisk reaksjon og de bruker dette for å tiltrekke seg partnere. Hver art har sitt eget mønster! De har ikke noe langt liv - bare noen uker lever de for å kunne formere seg. Ildfluer trives i fuktige områder som sumper, våtmarker og skoger.
Vi drar ut med båt, for å komme til deres habitat der ute i mangrovesumpen. Vi tar også turen gjennom oljepalmeplantasjer, som jo er ganske så omstridt, med rette...Det er en del av landets økonomi - men også noe som er i endring. Vi får også med et besøk i høyden på Fort Melawati.
Deretter spiser vi felles middag.
Frokost
Etter frokost sjekker vi ut fra hotellet, forlater storbyen og skal ut til flyplassen. Vi flyr til Borneo og den største byen der: Kuching. Hotellet ligger ved Sarawak-elven. Promenaden er fin for en rusletur - eller bare for å se på livet. Reiseleder organiserer lunsj og middag for de som vil. I morgen skal vi ut og oppleve mer!
Kuching er hovedstaden i delstaten Sarawak og har, i likhet med andre byer i landet, en mangfoldig befolkning og en blanding av gamle og moderne bygninger. Her er mye tradisjonelt håndverk og folklore i form av musikk og dans. Lokale matmarkeder har et stort og spennende utvalg, og det de får til med nudler og ulike smaker her - nydelig! Omgivelsene er upåklagelige, her er regnskog og nasjonalparker, planter og dyr.
Frokost, lunsj
Vi begynner med tidlig frokost i dag. 30 minutters kjøretur fra Kuching og ytterligere 20 minutter til fots, finner vi Semenggoh Wildlife Rehabilitation Centre. På veien dit passeres etnobotaniske hager med planter fra regnskogen.
Det er her vi skal møte dem - orangutangene! Disse har blitt reddet fra fangenskap og trenes opp for å kunne ha et godt liv etter det de har opplevd. Her streifer de fritt rundt i regnskogen og kommer ofte tilbake til senteret for å få mat. Takket være det vellykkede avlsprogrammet ved Semonggok, har flere fått unger her. Det er viktig for de fleste får kun en unge. Arten deler nesten 97% DNA med oss mennesker. En hunn blir omtrent 100 cm høy og 45 kilo tung, og lever sammen med barna sine i mange år, gjerne fra 7-11 år. Hannene lever alene og kan bli 150 centimeter og veie 120 kilo.
Orangutangen er utrydningstruet og det hjelper ikke at den enorme avskogingen her på Borneo har vært, og er et stort problem. De er også, som mange andre dyr, utsatt for krypskyttere og salg på det svarte markedet. Heldigvis er det mange som vil hjelpe og som tar sitt ansvar for å bevare og for å hjelpe de som er igjen. For oss besøkende er det bare herlig å se at mange jobber for å redde dem.
Etter besøket på Semenggoh, vil vi ha en byrundtur i Kuching. Vi skal til lands og til vanns og det inkluderer Chinatown, den kjente og karakteristiske katte-statuen (Kuching betyr "katt" på malay), det fargerike Tua Pek Kong-tempelet og Sarawak-museet. Vi ser den gylne kuppelen på City Mosque og fortsetter gjennom gamle Kuching, fullpakket med krydderhandlere og tekstilbutikker. Samt de historiske bygningene fra White Rajah-æraen, Pavilion, Square Tower, Court House, Charles Brooke Monument og postkontoret. Vi vil se Astana, den tidligere residensen til White Rajahs, fra den andre siden av elven på Kuching Waterfront.
Det blir felles lunsj i dag og middagen organiseres av reiseleder.
Frokost, lunsj
Er du ekstra interessert i nasjonalparker og dyreliv - gled deg til Bako. Vi reiser med buss og longboat. Parken har hele sju unike regnskog-økosystemer og dermed et stort mangfold av både flora og fauna.
Bako huser sjeldne neseaper (finnes kun på Borneo), makaker, sølvlangurer, varaner, villsvin, sambarhjort - blant annet. Nasjonalparken er Sarawaks eldste og ligger med utsyn mot Sørkinahavet. Vegetasjonen er en unik blanding av tett, grønn jungel, bratte kystklipper og spesielle klippeøyer som tar vakre former.
Det er virkelig en frodig, fascinerende regnskog. Kjøttetende planter, finnes det? Joda, her er kannebærere! De livnærer seg på insekter og små dyr som faller ned i de tilpassende bladene som selvsagt passer perfekt til dette formålet. Vi har med oss guide som kjenner parken og som ser og hører det vi ikke ser. Vi får nistepakke underveis.
Vel tilbake på hotellet er resten av dagen til egen disposisjon. Reiseleder organiserer middag for deg som vil med.
Frokost, lunsj, middag
Etter frokost bærer det videre til nye aspekter ved Borneo!
Vi sjekker ut og busser gjennom frodige grønne landskap, rismarker, pepperplantasjer og gummiplantasjer, og evig tilstede er grønne fjell. Underveis stopper vi ved markedet i Serian, besøker en pepperplantasje og ser, men ikke rører de kjøttetende plantene. Stopp for lunsj i Lachau før vi ankommer Sri Aman. Her tar vi resten av dagen med ro. Vi kan rusle rundt å bli kjent med kafeer, butikker og markeder.
Felles middag om kvelden.
Frokost, lunsj
Frokost på hotellet. I dag blir en lang reisedag, men vi bryter det opp med et spennende, lokalt besøk.
I dag skal vi besøke Ukom Longhouse i Batang Ai. Vi busser først cirka 1,5 time, så går vi om bord i en "longboat" for en 30 minutters båttur. Longhouse er en tradisjonell måte å bygge på og man bygger de slik man alltid har gjort ved å kun bruke naturlig byggemateriale som tre og bambus. Taket kan være laget av palmeblader. Et longhouse passer navnet - er lange og smale, vanligvis bygget på påler. De kan være flere hundre meter lange, og dette gjør det perfekt egnet for flere familier å bo sammen.
Her skal vi også få en fargerik danseforestilling av beboerne, etterfulgt av en demonstrasjon av blåserør. Gamle skikker som tas vare på. Lunsj blir enten servert i huset eller ved elvebredden, avhengig av været.
Videre blir det longboat tilbake til buss, før det blir transportetappe på cirka 4 timer i buss. Men da er vi fremme ved Damai Beach Resort - på Santubong-halvøya, der vi skal slappe av de siste dagene. Resorten har beliggenhet nær til stranden. Og oppleve naturen og dyrelivet her samtidig.
Reiseleder organiserer middag for deg som vil.
Viktig om Damai Beach: Tidevannet påvirker svømming, bading og utseende på stranden. Noen ganger må man gå langt ut, andre ganger er stranden nesten borte. Lurt å ha med seg badesko også, innimellom finnes både steiner, klipper og koraller.
Frokost
Hele dagen er til egen disposisjon og vi tipper at sol, bad, strand eller basseng frister veldig! Reiseleder organiserer aktiviteter for deg som vil, det samme med måltider.
Frokost
Vi spiser frokost og tar livet med ro før vi skal ut å se på omgivelsene:
Om ettermiddagen skal vi båttur (væravhengig) for å utforske Santubong. Vi cruiser rundt elvene på Santubong Peninsula og kanskje ser vi ulike dyr og fugler? Irrawaddy-delfiner danser gjerne rundt båtene og viser seg frem. Når lyset begynner å avta, holder vi utkikk etter den sjeldne neseapen. Små grupper kan kanskje skimtes i trekronene ved vannkanten, der de slår seg ned for natten.
Kanskje dukker også ildfluer frem og viser oss en strålende dans? Kanskje ser vi til og med krokodiller! Krokodiller blir ofte sett på mudderbreddene, og med lommelykt ser man øynene på lang avstand... Merk at vi dessverre ikke er garantert å se dyreliv, heldigvis er det de som bestemmer og ikke vi besøkende.
Vel på land igjen, organiserer reiseleder middag.
Frokost, middag
Hele dagen til egen disposisjon, reiseleder organiserer for deg som vil.
Siste hele kvelden samles vi til siste felles middag med Malaysia/Borneo-gjengen. Vi oppsummerer en mangfoldig tur og nyter siste hele kvelden sammen.
Frokost
Frokost først, men fortsatt tid til litt sol & bad før vi begynne å tenke på hjemreisen... Turen går til flyplassen i Kuching for flyreise hjemover - først til KL.
Her tar vi ut bagasjen og sjekker inn på nytt for hjemreisen videre flyreise til Norge med Emirates med avreise om natten. Mellomlanding og flybytte.
Ankomst Norge midt på dagen.
Praktisk informasjon og reisevilkår
Dette er inkludert
- Fly Oslo - Kuala Lumpur t/r
- Fly KL - Kuching t/r
- 12 overnattinger med frokost
- Måltider etter program
- All transport og utflukter iht. program
- Lokale engelsktalende guider
- Reiseleder fra Carpe Diem
Dette er ikke inkludert
- Reise- og avbestillingsforsikring
- Utflukter som ikke er en del av programmet.
- Drikkevarer
- Tips
HOTELLER
Vi benytter følgende overnattingssteder på denne turen (med forbehold om bytte til tilsvarende hoteller ved endringer utenfor Carpe Diems kontroll):
Kuala Lumpur: Dorsett Kuala Lumpur
Kuching: The Waterfront Hotel
Sri Aman: Seri Simanggang Hotel
Damai Beach Resort: Damai Beach Resort
NB!Vi trenger din passkopi for å sikre innenlandsflyvningene i Malaysia. Ta et bilde av bildesiden av passet ditt og send til post@carpe-diem.no etter bestilling av tur.
Nedenfor følger generelle reisevilkår Carpe Diem, som er en avdeling i Escape Travel AS (heretter kalt ET). Disse vilkår gjelder for alle våre reiser med mindre det foreligger særskilte reisevilkår for den aktuelle turen. På reiser med særskilte vilkår vil dette fremkomme av turpresentasjonen eller i egen kontrakt. Der reisevilkårene fraviker Alminnelige vilkår for pakkereiser går ET sine reisevilkår foran da de Alminnelige vilkår er en bransjenorm som kan fravikes i visse tilfeller.
1. Påmelding
Påmelding kan skje elektronisk via vår nettside, på e-post eller pr. telefon. Angreretten som ellers er til stede ved fjernsalg gjelder ikke ved kjøp av reisetjenester. Avtalen mellom partene anses inngått ved bekreftet bestilling og innebærer aksept av turens reisevilkår. Bestillingsbekreftelsen må kontrolleres grundig straks den mottas. Vennligst påse at navn på alle reisende stemmer overens med passet. Eventuelle feil skal rettes før betaling av depositum finner sted. Senere endring vil kunne medføre gebyr.
2. Depositum og sluttbetaling
Etter bestilling av reisen vil den reisende få tilsendt en reisebekreftelse/ faktura. Depositumet må innbetales innen syv dager. Manglende betaling av depositum medfører ikke at avtalen bortfaller. For reiser innen Norge og Europa er depositumsbeløpet kr 2.500 pr. person. For reiser utenfor Europa er depositumsbeløpet kr 4.000 pr. person. Depositumet regnes som delbetaling av reisens pris. Sluttbeløpet forfaller til betaling 65 dager før avreise. Er det under 65 dager til avreise ved bestilling, sendes faktura på hele beløpet med kort betalingsfrist. Ved manglende betaling 2 dager etter forfall, står ET fritt til å annullere bestillingen. Reisedokumentene sendes på e-post cirka 2 uker før avreise.
Vilkår i dette punkt avviker fra normalen slik beskrevet i Alminnelige vilkår for pakkereiser. Dette som følge av garantier og forpliktelser til underleverandører.
3. Endringer og avvik ved reisen
Ved tilleggsbestilling av flybilletter, det vil si bestilling av flyreiser utenom våre gruppe- og tilslutningsbilletter, skal disse betales innen 7 dager. Beløpet er ikke refunderbart. Ved bestilling av flybilletter utenom våre gruppebilletter og/eller ved kjøp av en reise uten transport til/fra startstedet, er det den reisendes ansvar å møte på avtalt sted og til avtalt tid for videre transport/program med gruppen. Eventuelle forsinkelser eller uteblivelse fra den reisendes side gir ikke rett til prisavslag eller erstatning for tapt arrangement, det være seg for hele eller deler av programmet.
ET har ikke ansvar for tap som følge av at den reisendes egne bestillinger av transport eller andre reisetjenester, ikke kan benyttes på grunn av oppståtte endringer i de programfestede tidspunktene for gruppens reise- eller flytider når endringene skyldes forhold arrangøren ikke kan lastes for. ET gjør oppmerksom på at de fleste flyselskaper kansellerer hjemreisen dersom utreisen ikke benyttes.
Enkelte endringer kan være mulig å gjøre etter at bestillingen er bekreftet, mot et gebyr. Dersom ET har mulighet til å etterkomme de nye ønsker, belastes dette med et endringsgebyr på kr. 500,- per person. I tillegg kommer eventuelle gebyrer som kreves av flyselskaper og/eller andre underleverandører. Vær oppmerksom på at når man reiser med rutefly, har de ulike flyselskapene en varierende siste frist for endringer.
Endring av en bekreftet reise til annet reisemål eller annen avreisedato er å regne som en avbestilling og gebyr gjeldende på avbestillingstidspunktet kommer til anvendelse, se punkt 4.
4. Avbestilling mot gebyr
Avbestilling skal skje skriftlig. Manglende innbetaling av depositum gjelder ikke som avbestilling. Ved avbestilling eller uteblivelse av betaling gjelder følgende gebyrer:
- Inntil 105 dager før avreise: kr 750 pr. person
- Fra og med 105 til 65 dager før avreise: depositumsbeløpet
- Fra og med 65 til 36 dager før avreise: 50% av reisens pris
- Fra og med 36 dager før avreisedato og ved manglende fremmøte avreisedagen: Ingen refusjon
Vilkår i dette punkt avviker fra normalen slik beskrevet i Alminnelige vilkår for pakkereiser. Dette som følge av garantier og forpliktelser til underleverandører.
5. Avbestilling / kansellering ved ekstraordinære omstendigheter
Reisebransjen og ET følger Utenriksdepartementets reiseråd. Den reisende har som hovedregel rett til å avbestille sin reise dersom det på reisemålet eller i umiddelbar nærhet av dette de siste 14 dager eller kortere før reisen tar til, konstateres krigshandlinger, naturkatastrofer, farlige smittsomme sykdommer eller andre begivenheter som kan likestilles, og det er rimelig grunn til å anta at disse forhold også vil være på avreisedagen. Ved avbestilling av foran nevnte årsaker, refunderes tilgodebeløpet. Reisen kan imidlertid ikke avbestilles av foran nevnte årsaker hvis begivenheten som legges til grunn for avbestillingen var eller burde vært kjent ved bestilling.
En reise kan kanselleres/endres uten erstatningsplikt* av ET dersom:
5.1 Det ikke er påmeldt et tilstrekkelig antall deltakere på turen, se punkt 8. ET skal gi den reisende beskjed om eventuell kansellering av turen senest 20 dager før avreise.
5.2 Det inntreffer uunngåelige og ekstraordinære omstendigheter utenfor ETs kontroll. Eksempler kan være: Fare for krig, naturkatastrofer, farlige smittsomme sykdommer, arbeidskonflikter eller lignende.
5.3 Forhold på reisemålet/langs reiseruten som gjør det risikabelt eller urimelig å gjennomføre turen, og som ET med rimelighet ikke kunne forutse. For pkt. 5.2 og 5.3 vektlegges ved vurdering blant annet Utenriksdepartementets reiseråd og lokale myndigheters uttalelser.
Om ET kansellerer en reise og fristen for betaling av sluttbeløpet er forfalt, er manglende sluttbetaling på kanselleringstidspunktet å anse som avbestilling fra kundens side, og gebyrer som ved en ordinær avbestilling vil gjelde.
*Erstatningsplikt må ikke forveksles med kundens rett til refusjon av sitt tilgodehavende om ET kansellerer en reise.
6. Reise- og avbestillingsforsikring
ET anbefaler alle reisende å ha gyldig reiseforsikring som også bør dekke eventuell hjemtransport, samt Europeisk Helsetrygdekort ved reiser i Europa. ET anbefaler å tegne en avbestillingsforsikring dersom dette ikke er inkludert i reiseforsikringen. Den reisende er selv ansvarlig for å tegne de nødvendige forsikringer. ET har ikke ansvar i situasjoner og forhold den reisende kunne ha forsikret seg mot og som ikke skyldes arrangøren eller noen han har ansvar for.
7. Pass og visum
Det er den reisendes ansvar å ved avreise kunne fremvise gyldig legitimasjon og eventuelt visum som er nødvendig på reisen, både for seg selv og den/de man bestiller for. Utenfor fastlands-Norge anbefaler ET pass som gyldig legitimasjon. Enkelte av våre samarbeidspartnere anser pass som den eneste gyldige formen for legitimasjon, også i Europa. Vær oppmerksom på at det i en del tilfeller kreves at passet er gyldig i minst 6 måneder etter hjemreisedato. Dette kan også gjelde for reiser i Europa. Visumkrav til aktuelle reisemål er oppgitt i turens program på vår nettside. ET forholder seg til visumregler for norske statsborgere. Hvis den reisende ikke reiser med norsk pass, må man selv sjekke visumregler for sitt statsborgerskap til det aktuelle reisemålet.
8. Forbehold
Hvis ikke annet er oppgitt i programmet, er en gruppereise basert på minimum 20 betalende deltakere. Ved færre deltakere kan ET kansellere reisen eller øke prisen. Dette skal meddeles den reisende senest 20 dager før avreise.
Det tas forbehold om endring av pris grunnet forhold utenfor ETs kontroll. Slike forhold er valutaendringer, endringer i transportpriser og økning i offentlige skatter og avgifter. ET forbeholder seg retten til å fakturere et pristillegg som følge av eventuelle endringer. Dette forhold går begge veier, og den reisende har rett til prisreduksjon dersom kostnadene reduseres. Eventuelle tillegg tar utgangspunkt i beregningstidspunktet for reisens pris, et tidspunkt som normalt sammenfaller med når en reise legges ut for salg. Et eventuelt pristillegg vil bli varslet senest 20 dager før avreise. Utgjør tillegget mer enn 8 prosent av reisens pris, har den reisende anledning til å heve avtalen.
Reisende som har bestilt dobbeltrom eller del i twin-rom må betale enkeltromstillegg dersom den andre part frafaller eller det ikke melder seg en ytterligere person av samme kjønn å dele rommet med. Om dette er aktuelt, kontaktes den reisende og tilleggsfaktura sendes i forkant av reisen. Dette er ingen gyldig grunn til å trekke seg fra reisen.
Informasjon om flytider og flyselskap er foreløpige inntil flybilletten er utstedt. Det tas forbehold om mulige trykkfeil i programmet eller på nettsiden. Vesentlige endringer som skjer etter bestilling skal meddeles den reisende skriftlig.
Reisen kan bli påvirket av forhold utenfor vår kontroll som for eksempel vær, fremkommelighet, seilingsforhold, arbeidskonflikter og lignende. Dersom slike forhold skaper hindringer for gjennomføring av det oppsatte programmet, vil ET foreta nødvendige justeringer i eksempelvis reiserute og innhold, bytte av transportmiddel og overnattingssted. ET vil bestrebe seg på å erstatte de deler av reiseinnholdet som blir påvirket av endringen med likeverdige alternativer.
9. Den reisendes plikter
Den reisende må kunne håndtere sin egen bagasje og kunne reise uten assistanse. Spesielle behov på flyreisen og underveis på turen må det opplyses om ved påmelding. Vi gjør oppmerksom på at reiseleder ikke kan yte særskilt assistanse til noen av deltakerne under reisen.
Det er deltakers ansvar å være i god nok form, fysisk og psykisk, og ha en god nok helse til å kunne delta på reisen. Det er deltakers ansvar å sjekke med sin lege dersom man er usikker på om man kan delta. For enkelte reiser kan ET kreve at den reisende før avreise, fremlegger bekreftelse fra lege om at man er helsemessig skikket til å gjennomføre reisen. Dette vil i så fall framkomme av reisens program. Om deltaker ikke får slik bekreftelse fra lege og dermed ikke kan delta på reisen, gjelder samme gebyrer som ved en ordinær avbestilling, se punkt 4.
Den reisende plikter å rette seg etter de regler som er gitt av offentlige myndigheter og ETs representanter, og må ikke opptre til sjenanse for medreisende eller andre. Dersom den reisende grovt tilsidesetter sine plikter, kan han nektes å delta eller utelukkes fra resten av reisen, uten at han kan kreve erstatning eller prisavslag fra arrangøren. Ved utelukkelse etter at reisen er påbegynt, kan den reisende pålegges selv å bære omkostningene ved endret hjemreise.
Den reisende kan gjøres erstatningsansvarlig hvis han med vilje eller uaktsomhet påfører arrangøren tap blant annet ved ikke å overholde de bestemmelser som er nevnt ovenfor.
10. Den reisendes reklamasjonsplikt ved mangler
Den reisende plikter å gi beskjed uten ugrunnet opphold dersom hun/han oppdager en mangel ved reisen. Oppdages mangelen etter at reisen har startet, må den reisende reklamere på stedet til ETs reiseleder eller til ETs kontor i Oslo, slik at disse blir gitt en mulighet til å rette opp mangelen. Hvis et problem ikke kan løses tilfredsstillende på stedet, kan det klages skriftlig til ET senest to uker etter hjemkomst. Hvis klagen ikke løses tilfredsstillende for den reisende eller ET, kan saken henvises til Reklamasjonsnemnda for pakkereiser.
11. Generelle vilkår
Det vises til Pakkereiseloven av 15.06.2018, samt Alminnelige vilkår for pakkereiser av 01.07.2018 og særskilt deres formuleringer om at «Opplysninger som er gitt i kataloger eller brosjyrer eller annet informasjonsmateriell som arrangøren har utarbeidet eller viser til, regnes som en del av avtalen».
12. Medlem av Reisegarantifondet – din trygghet
ET er medlem av det norske Reisegarantifondet og har stilt den til enhver tid nødvendige garanti.
ALMINNELIGE VILKÅR FOR PAKKEREISER - klikk her
Reisevilkår oppdatert 19. juni 2024
Bestilling og betaling
Etter bestilling av reisen vil du motta en reisebekreftelse og depositumsfaktura. Depositumet må være innbetalt innen en uke. Sluttbeløpet forfaller til betaling 65 dager før avreise. Er det under 65 dager til avreise ved bestilling, sendes faktura på hele beløpet med kort betalingsfrist. Reisedokumentene sendes ca to uker før avreise på e-post. Du vil samtidig finne disse på Min Side.
Innsjekket bagasje og seteplassering på fly
Alle våre gruppereiser med fly inkluderer innsjekket bagasje og ett kolli håndbagasje. Hva som gjelder for din reise og flyselskap, får du beskjed om i avreisedokumentene som sendes cirka 14 dager før avreisen. Flyselskapene har blitt restriktive, eller helt avvisende med å forhåndsbestille seteplassering på gruppebillettene vi har. Vi har derfor meget liten påvirkningskraft på det å ønske en spesiell plassering eller et sete.
Tips
På reise kommer du i kontakt med hverdagsliv og kulturer i andre land. Mange av disse har en tipskultur som skiller seg fra Norge. I mange land forventes det at for eksempel lokalguider, sjåfører og besetning på f. eks et elvecruiseskip, får tips i tillegg til det å spise ute på restaurant. Vi inkluderer vanligvis ikke tips i reisens pris, siden det er både individuelt og avhengig av land. Å vite hva som er normen er ikke lett, din reiseleder vil ta opp dette underveis på turen. Tips vil alltid være frivillig, men vi anbefaler å følge og respektere skikken i landet du er i.
Forbehold om endringer i oppsatt dagsprogram
Noen ganger hender det at våre samarbeidspartnere må endre noe i programmet, enten like før avreise eller underveis. Det kan f.eks være at rekkefølgen på dagene blir byttet om, eller at det tilbys en alternativ rute/utflukt enn beskrevet.
Endring av bestilt reise
Ta kontakt med oss, så ser vi an hvert enkelt tilfelle for løsning. Generelt gjelder: Dersom du har bestilt en reise og på et senere tidspunkt ønsker å endre til en annen innen rimelig tid (tre mnd før avreise) - tilkommer et endringsgebyr som i de fleste tilfellene er kr 750. Et lite forbehold om at ikke alle reiser kan endres, samt at endring nærmere enn tre måneder før avreise kommer under ordinære avbestillingsvilkår.
Venteliste på turer
Ikke gi helt opp dersom en tur er full eller om det ikke er flere enkeltrom igjen! Vi har venteliste på samtlige turer og du kan selv sette deg enkelt opp via tursiden på nettsiden vår. Er det utsolgt i en romkategori, uten at turen er full, ta kontakt med oss så ordner vi dette manuelt. Får vi ledig plass, hører du fra oss. Det er uforpliktende å stå på liste, men vi ber deg gi et hint dersom det er uaktuelt og planer endres. Slik holder vi listene oppdaterte og aktuelle.
Lurer du på noe mer?
Se om du finner svar på ditt spørsmål her: Ofte stilte spørsmål
Før avreise:
Pass og visum
Oppdaterte innreiseregler kommer i avreiseinformasjonen som sendes cirka 14 dager før avreisen.
Norske borgere trenger ikke visum til Malaysia. Passet må være gyldig i minst 6 måneder ved innreisen til landet. Opptil 3 dager før ankomst må man fylle ut et innreiseskjema digitalt. Nærmere informasjon om dette kommer i avreisebrevet. Merk at man bør få stempel i passet når man reiser inn og ut fra Borneo, Sarawak og resten av landet.
Er du ikke norsk borger, sjekk med konsulat/ambassade for hvordan du skal forholde deg for denne reisen.
Vaksine på reise
Vi henviser her alltid til autorisert helsepersonell, som vaksineklinikk og henvisning fra fastlege. De er oppdatert på hva som gjelder verden over, det har ikke vi som turoperatør mulighet til å være. Det er også gode nettsider som f.eks folkehelseinstituttet. De anbefaler en grunnvaksinasjon for samtlige reiser.
Vaksine på reise kan deles inn i både må ha, bør ha og kan ha. Så det blir ofte en vurdering av deg selv og av helsepersonell. Begynn forberedelser minst seks uker før avreise.
Allergier / intoleranser på reise
Meld fra om evt. allergier og intoleranser snarest etter bestilling slik at vi får gitt beskjed videre. Hvor enkelt dette er få til, avhenger av reisemålet du skal til.
På reise må man i siste instans være påpasselig selv ved ulike allergier eller intoleranser. Vi informerer, men kan ikke gi garantier om at spesielle ønsker etterkommes. Følger du en spesiell diett, må du ta ansvar for dette selv.
Mistet bagasje eller skade på koffert
Dersom kofferten din ikke kommer ved ankomst reisemål, må du melde dette til flyselskapets representant i ankomsthallen der og da. Det samme gjelder dersom kofferten din har blitt skadet under transporten. Flyselskapet etterlyser da bagasjen, evt. registrerer skaden, slik at du har dokumentasjon i forsikringsøyemed og for krav om erstatning. En såkalt PIR-rapport utarbeides av flyselskapet i slike tilfeller.
Det er mange ting man må tenke på i forkant av en reise. På denne siden har vi laget en oversikt med linker til relevante nettsider så du lett kan holde oversikt over gjeldende regler. Det er den reisendes ansvar å holde seg oppdatert på de til enhver tid gjeldende innreiseregler for landet du skal til.
De viktigste tingene å tenke på når du skal ut på reise:
✔️Pass og visum
Sjekk at passet ditt er gyldig, og bestill nytt i god tid dersom du trenger det. Vi minner om at mange land krever at pass er gyldig i 6 måneder etter hjemkomst, spesielt utenfor Schengen. Husk også å sjekke om du trenger visum for reisen.
✔️Reiseforsikring
Ta kontakt med forsikringsselskapet ditt i god tid før avreise for å sjekke at du har gyldig forsikring og hva den dekker. Gyldig reiseforsikring er helt avgjørende hvis du blir syk, utsatt for en ulykke eller noe annet uventet – både i forkant av og under reisen. Ta med ditt forsikringsbevis på reisen, og Europeisk Helsetrygdkort på reiser i Europa.
✔️Helserelatert reiseinformasjon
Sjekk Helsenorge.no for oversikt over gjeldende råd og regler. Ta kontakt med fastlege eller nærmeste vaksinekontor for informasjon om hvilke vaksiner som eventuelt kreves for reisen. Deltaker er selv ansvarlig for at de nødvendige vaksiner er tatt. Husk å medbringe gulfebersertifikat til land som krever dette.
✔️Reglene dit du skal - bruk appen Reiseklar
Vi anbefaler alle våre gjester å laste ned appen Reiseklar (du finner den på App Store eller Google Play). Her finner du reiseinformasjon til alle land Norge har utenriksstasjoner i. Du kan også ta en titt på UD sin nettside for reiseinformasjon.
✔️Reiseregistrering
Vi oppfordrer alle som skal på reise til å registrere seg på www.reiseregistrering.no.
Denne siden er oppdatert 28. mai 2024
Gjennomgående tilslutningsbilletter bestilt gjennom Carpe Diem
Ønsker du avreise fra annen flyplass i Norge, kan vi ofte hjelpe deg med tilslutningsbillett slik at du har gjennomgående billett fra avreiseby til reisemålet. Ikke alle flyselskap tilbyr dette, men mange gjør. Gjennom flyselskapet vi benytter på turen kan vi hjelpe til med å koble på en billett sammen med gruppebilletten som gjelder til og fra Oslo Lufthavn, om det ikke er vilkår hos flyselskapet som skulle tilsi noe annet.
Ved tilslutningsbillett har du hele reisen i én bestilling. På utreisen sjekkes bagasjen inn og merkes helt fram til reisemålet. Ved eventuell kansellering eller forsinkelse, plikter flyselskapet å booke deg om for å få deg fram til reisemålet. Man betaler ekstra for den tryggheten. Pris på tilslutning får vi i hvert enkelt tilfelle når det bestilles, merk at vi aldri får de billige tilbudsprisene på nett for denne type billetter.
Om du selv bestiller billetter tur/retur Oslo Lufthavn vil reisene være to separate bestillinger og flyselskapet har ikke det samme ansvar som ved tilslutningsbilletter. Bagasjen må også hentes ut ved mellomlanding og sjekkes inn på nytt. Dersom du bestiller billetter på egen hånd, og det skulle oppstå forsinkelser slik at du mister flyet videre med gruppen, må du selv bekoste ny billett. Vær oppmerksom på at mange flyselskap automatisk kansellerer returbilletten dersom utreisebilletten ikke benyttes. Vi anbefaler alltid å sjekke gjeldende regler for dette gjennom din reiseforsikring, slik at du vet hva som gjelder om noe uforutsett skulle oppstå.
Ved bestilling av egne billetter anbefaler vi at du beregner ankomst Oslo lufthavn (eventuell annen transferflyplass i Europa) med svært god tidsmargin. Vær ellers oppmerksom våre reisevilkår punkt 3 om "Endringer og avvik ved reisen".