Vi flyr fra Oslo, og etter mellomlanding og flybytte, går ferden videre til Maldivene og hovedstaden Male. Vi ankommer neste dag.
For deg under 45 Paradis på lokalt vis
Sommerferie Maafushi, Maldivene U45
Drøm deg bort til hvite sandstrender og turkist hav. Gled deg til å snorkle i glassklart vann som minner om et akvarium. Til å rusle barbeint i gater av sand. Gater som er omgitt av hus i alle regnbuens farger. Møte en gjestfri lokalbefolkning, senke skuldrene og bare kose deg. Maafushi er det genuine Maldivene. Helt enkelt.
Det er en helt, helt annerledes opplevelse enn å være på en all inclusive resort på Maldivene – og det er akkurat det vi er ute etter. Denne lokale, bebodde øya gir deg en mye mer minneverdig opplevelse. Ikke minst fordi vi har fokus på miljø og bærekraft - og planter nye koraller. Hvordan Carpe Diem havnet på akkurat Maafushi er en ganske så spesiell historie. Du kan lese mer om den nedenfor.
Vi tar et lite forbehold om at hvilken dag vi gjennomfører de forskjellige utfluktene kan variere fra hvordan de er listet i programmet. Det er vær, vind og sjøforhold som styrer, og våre lokale guider tar daglige avgjørelser til det beste for gruppen.
For deg under 45
Planting av koraller i Renees garden
Lokal øy, flotte strender og liv under vann
Avreiser
- 04.07.202511 dagerLedige plasserFra kr 30.990,-
Fra: Oslo Lufthavn
Med: Ingrid Marie Sørhus
- Flyreise med Turkish Airlines
- 04. juli 2025 18:45 - 04. juli 2025 23:40Oslo Lufthavn - Istanbul
- 05. juli 2025 02:20 - 05. juli 2025 12:20Istanbul - Male
- 13. juli 2025 22:20 - 14. juli 2025 04:40Male - Istanbul
- 14. juli 2025 08:00 - 14. juli 2025 10:50Istanbul - Oslo Lufthavn
- Flyreise med Turkish Airlines
Høydepunkter
- Utflukter til sandbanker og med mye tid til snorkling
- Godt reisefølge og nye reisevenner på tur med Carpe Diem
- Delfiner, skilpadder og fargerike fisker
- Ekstra utflukter hvor du kan svømme med haier, rokker og kanskje hvalhai
- Korallplanting og snorkling i "Renees hage"
- Det ekte Maldivene – vi bor på én og besøker flere lokale øyer
- Ekstra dagsutflukt for å oppleve resortlivet - om du vil
- Ingen asfalt i sikte, her er det kun sand i gatene!
Program
Maldivene er ensbetydende med paradis – en etterlengtet drømmeferie. Paradis både over og under vann. Dobbel glede. Bildene lyver ikke. I dette øyriket blir Photoshop arbeidsledig.
Naturen er gavmild. Her lar den oss gå barbent i myk puddersand. Hver dag. Det er ikke mye som slår fargepaletten kritthvit sand og turkis, glassklart vann. Herlige assosiasjoner om en behagelig drømmeferie. For oss som besøker øyene er sol og bad hovedsyssel. Og strendene, de er helt greie de også…fordelt på øyene – det er nesten 1200 av dem. Vi har valgt å gjøre det lokalt denne gangen. Carpe Diem går alltid i bresjen for det genuine fremfor det kommersielle. Derfor har vi lagt vår elsk på øya Maafushi (les om bakgrunnen for valget nedenfor).
Her blander turistene seg med lokalbefolkningen. Vi får en helt annen opplevelse av hvordan det er å faktisk leve på Maldivene. Gå barbeint er en egen greie her. «Gatene» består av sand. Nesten bilfritt. Helt perfekt og nydelige gater i solskinn, men kommer det en regnskur, en helt annen historie. En uforglemmelig sådan. Slikt som skaper gode historier både på tur, og i godt selskap etterpå.
Det er ikke så veldig lenge siden Maldivene bestemte seg for å oppheve skillet mellom turister og lokalbefolkning. Tidligere har så godt som all turisme vært sluset til egne resorts. Øyriket byr jo på utallige, flotte, fancy resorts som smaker både paradis og eksklusivitet. Der det ikke er spart på noe, og prisene er deretter. For lokale Maafushis del, var det i 2010 at det første overnattingsstedet ble bygget her. Siden den tid har det skjedd MYE. La oss ikke legge skjul på at turistene har oppdaget øya. Øylivet er et kapittel for seg. Maafushi er nybygg, eldre bygg, skjeve bygg, pene og mindre pene bygninger. Sjarm og særpreg i bøttevis, men med skjevheter og dæsjer av kule innslag og det som ikke er fullt så kult. På den ene delen av øya ligger til og med øygruppens fengsel. Når det er sagt, så er det veldig lite kriminalitet her. Summen av det hele er herlig forfriskende og annerledes!
Strendene er der, palmene vaier like dovent som på resortøyene og de lokale varter opp med en stor porsjon gjestfrihet. Det er imidlertid et par ting du skal vite om. Maldivene er muslimsk og det er noen spilleregler vi må ta hensyn til:
Bekledning – det er fritt frem å gå i shorts og singlet på Maafushi. Sommerkjoler og skjørt. Men det er kun én strand man bader og går i bikini på – og det er Bikini Beach. Det er også flere strender på Maafushi, på disse bader man i shorts og singlet eller t-skjorte. Det gjelder også menn, bar overkropp er kun på Bikini Beach.
Alkohol – man får ikke alkohol servert på Maafushi. Når det serveres så herlige fruktjuicer og smoothies som her, får du en skikkelig vitaminboost som varer og rekker. Og det smaker himmelsk! Kommer dog med en liten advarsel: vanedannende som bare det. Det er imidlertid fullt mulig å nyte et glass øl eller vin i solnedgang (eller når som helst på dagen). Det er en yacht som ligger noen hundre meter fra land (gratis transport ut til båten). Om bord selges det både øl, vin og brennevin. Om du vil.
Vi bor på samme hotell under hele oppholdet. Der tør vi påstå at det er godt å være. Det er passe stort og har en god atmosfære. Det er kort vei til stranden, som passende nok er Bikini Beach. Det er der vi kommer til å være, når vi ikke opplever andre deler av Maldivene på utfluktene våre.
Carpe Diem begynte å tenke på turer til Maafushi, Maldivene i 2018. Da kom vi i kontakt med en norsk jente som bodde der, Renee Sørensen. Hun var fra Kragerø, og hadde forelsket seg fullstendig i øya. Hun solgte alt hun eide og flyttet til Maafushi. Hun brant for miljøvern, startet sitt eget plastprosjekt, «beach and ocean cleaning», plantet koraller, startet sitt eget reisebyrå og opprettet et dykkersenter på øya hun falt så pladask for på en feriereise til Maafushi.
Hun skulle være vår reiseleder, og sprudlet over av glede og entusiasme over tanken, men skjebnen ville det så annerledes: Renee ble syk og døde plutselig etter kort tids sykdom. Hun ble bare 45 år gammel.
Men Renee har virkelig satt spor etter seg hos lokalbefolkningen på Maafushi. Gjestene våre vil få se den øya Renee elsket med de fantastiske dykke- og snorklemulighetene, de gjestfrie innbyggerne med de hjertelige smilene, de kule, fargerike gatene med sanddekke, verdens beste juicer og smoothier, korallene som Renee plantet, og som nå heter «Renee’s garden».
Vi forstår godt at Renee falt for Maafushi og menneskene her. Selv om ikke alt de bygger er slående vakkert, og selv om de har utfordringer med plastavfall, er det ingen tvil om at øya har bøttevis med sjarm. Og FOR noen utfluktsmuligheter som ligger rett rundt hjørnet: Her kan du oppleve det ekte Maldivene til helt andre priser enn de du finner på en typisk «resort-øy». Og spør du oss, så har du vel egentlig ikke vært på Maldivene hvis du bare har vært på en resort …Gjennom Renees søster og mor, og gjennom lokalbefolkningen på Maafushi har vi blitt kjent med Renee og hennes tanker.
Carpe Diem støtter Renees ideer, og har gjort det i mange år allerede. Ønsker du å støtte Renees prosjekter, så blir det muligheter for det. Reiseleder på flere av turene våre til Maafushi er Monica Sundbø, Renees søster. Hun kjenner Maafushi godt, og har vært reiseleder her på mange turer. Monica elsker øya like mye som Renee gjorde, hun kjenner lokalbefolkningen og Maafushi er hennes «home away from home».Sammen fortsetter vi å bygge for fremtiden!
Til minne om Renee som levde drømmen sin, og som virkelig gjorde en forskjell.
Carpe Diem og Monica Sundbø
8 frokoster, 3 lunsjer og 4 middager inkludert
Middag
Fremme! Vi får speedbåttransfer fra flyplassen til Maafushi som blir vårt hjem de neste dagene. Det er ikke lange biten, tar cirka 40 minutter.
Vi skifter til sommertøy og utforsker øya eller går på stranden til rommene våre er klare. På denne reisen bor vi på Triton PrestigeI kveld bli vi kjent og spiser felles middag.
Frokost, lunsj
Frokost på hotellet før vi skal på første utflukt med speedbåt. Vi finner en sandbanke og går i land, herfra kan vi også snorkle og teste svømmeføttene, se på de mange og fargerike fiskene og korallene under oss. Vi spiser lunsj på sandbanken før vi fortsetter til naboøya Gulhi.
Gulhi er liten, lekker og innbydende. Her var det faktisk low key-turisme allerede på 80-tallet med litt telting og enkelt opplegg. Gulhi har en fin strand å skilte med og ute i vannet kan du huske på en vannhuske. Også et populært sted å ta bilder.
Etter mye frisk luft, sol og saltvann setter vi kursen tilbake til Maafushi.
Alle kvelder hvor middag ikke er inkludert, organiserer reiseleder noe for de som vil være med.
Frokost, middag
Nå begynner vi å komme inn i dagliglivet og dagene går av seg selv. Det er solstråler å fange, dukkerter som må tas og snorkling som må vedlikeholdes. Det kan jo dukke opp nye fisker!
I kveld spiser vi felles middag på en lokal restaurant. Maten er hjemmelaget og tilberedes kun for oss. Dette blir en skikkelig island night med lokale, tradisjonsrike retter.
Frokost, lunsj
Ut på tur etter frokost! Kanskje ser vi havskilpadder i dag? Å svømme med havskilpadder er en opplevelse.
Underveis strander vi igjen, med hensikt, på en sandbanke. Her koser vi oss med mer snorkling, bading og lunsj før vi har avgang med båten igjen. Mens vi på tilbakeveien cruiser på Det indiske hav, på utkikk etter de alltid lekne og akrobatiske delfinene. Sjansen er stor for at du får oppleve delfiner på nært hold i dag, og er vi ekstra heldige; mange hundre samtidig.
Vel tilbake, er resten av dagen til egen disposisjon.
Frokost, middag
I dag kan du selv bestemme tempoet og hva du vil gjøre. Om du vil være med på vår aktivitet, heng på! På tidligere turer har dagens gjerning virkelig vært noe våre gjester har satt pris på og ønsket å være en del av. Vi skal ut å plukke plast/søppel og være med å plante koraller! I avsnittet innledningsvis står det mer om dette som gjentas her:
Søppel, spesielt plast er et problem på Maldivene, akkurat som i andre land. Renee Sørensen startet Maafushi Envoriment Club, slik at skolebarna skal læres opp til å sortere søppel. Sammen med frivillige, både turister og lokale ryddes det jevnlig i lagunene for plast. Nå er det vår tur til å bidra.
Eco Dive Club ble startet av Renee og to lokale venner i september 2017. Hun ønsket et dykkesenter med et ekstra fokus på miljøet og også marin forsøpling. Det har blitt plantet mange rammer med koraller siden 2017. Man plukker koraller som har brukket av, binder dem opp på rammene slik at de igjen kan vokse og bli til nydelige korallrev. Det trengs flere rammer og folk er velkommen til å plante koraller når de er på Maafushi - sammen med oss i Carpe Diem!
Det er også flott å snorkle i kanalen hvor rammene står og det har blitt et yrende fiskeliv der. I «Renee’s garden» som plassen heter er det godt å være. Dette er en dag til ettertanke og noe du aldri glemmer.
Carpe Diem planter to rammer for hver ny tur, så allerede nå har vi rukket å få en liten Carpe Diem-hage i Renees vakre korallhage. Vi garanterer at dette vil gjøre inntrykk, for hvem av dere visste at det faktisk var mulig å plante nye koraller? Ikke vi, før Renee lærte oss dette.
Reiseleder organiserer felles middag i kveld.
Frokost
Planer for dagen: Nyt strandlivet, bli høye på ferielivet med fruktjuice eller smoothie eller les boken din. Litt shopping er det også mulighet for i de små butikkene på denne lille øya. Reiseleder gir forslag, ellers gjør du som du selv ønsker. Det er gode muligheter for å dykke, enten om du har erfaring eller ikke. Vi bruker Renées Eco Dive Club som den dag i dag driftes av hennes søster Monica.
Om du vil, kan du bli med på en utflukt for å snorkle med hvalhai og mantarokker. Vi må kjøre speedbåt til Ari-atollen (ca 1,5 timer hver vei), og sjansene for å se dem er ganske store. Allikevel er det viktig å huske at dette er ville dyr, og det er ikke alltid de dukker opp når vi vil. Nærmere info om denne utflukten får du på Maafushi.
Frokost, lunsj
I dag tar vi turen til Guraidhoo, en annen lokal øy litt mindre enn «vår». En halvtimes tur på havet, så er vi der. I dag bor det cirka 3000 innbyggere her og den har vært bebodd siden 1970-tallet. Men det er først nylig de har begynt å snuse på turisme og begynt å bygge hoteller og infrastruktur.
Gatene er også her av sand og fargerike hus synes overalt. Som Maafushi er ikke alle bygningene like vakre og gatebildet endrer seg nesten fra en dag til en annen… Men blandingen er absolutt interessant! Og det er en Bikini Beach her også, det må det være. Vi stopper for å snorkle litt underveis, vi blir jo ikke lei.
Frokost, middag
Bruk den over eller under vann - reiseleder gir gjerne tips og forslag. I dag kan du bli med på en utflukt til Fulhidoo, enda en lokal øy og en ganske liten en som sådan. På veien hit stopper vi for et bad - sammen med hai! De er vegetarianere (spiser bare fisk) og dette er virkelig en opplevelse for livet! Utflukten bestilles og betales på plass.
Vi møtes alle sammen til felles middag for å kose oss siste kvelden på Maafushi. Denne øya som både er rustikk, egenartet, lokal, kul, vakker og herlig rar på samme tid. Nå har vi kommet under huden på deg og der blir den.
Frokost
Det er fortsatt tid til å være i feriemodus, ikke lett å gi slipp! Nå er det på tide å gjøre mer av det du elsket, eller få med deg det du ikke har hatt mulighet til.
Etterhvert reiser vi ut til flyplassen. Vi får transfer med båt, før vi sjekker inn og gjør oss klare for hjemreisen.
Etter flybytte og mellomlanding, blir det ankomst Oslo Lufthavn.
Praktisk informasjon og reisevilkår
Dette er inkludert
- Fly Oslo - Malé t/r
- 8 netter på hotell iht. program
- Lunsjer og middager iht. program
- Alle utflukter iht. program
- All transport iht. program
- Lokale guider
- Reiseleder fra Carpe Diem
Dette er ikke inkludert
- Reise- og avbestillingsforsikring
- Valgfrie utflukter
- Drikkevarer
- Tips
Nedenfor følger generelle reisevilkår Carpe Diem, som er en avdeling i Escape Travel AS (heretter kalt ET). Disse vilkår gjelder for alle våre reiser med mindre det foreligger særskilte reisevilkår for den aktuelle turen. På reiser med særskilte vilkår vil dette fremkomme av turpresentasjonen eller i egen kontrakt. Der reisevilkårene fraviker Alminnelige vilkår for pakkereiser går ET sine reisevilkår foran da de Alminnelige vilkår er en bransjenorm som kan fravikes i visse tilfeller.
1. Påmelding
Påmelding kan skje elektronisk via vår nettside, på e-post eller pr. telefon. Angreretten som ellers er til stede ved fjernsalg gjelder ikke ved kjøp av reisetjenester. Avtalen mellom partene anses inngått ved bekreftet bestilling og innebærer aksept av turens reisevilkår. Bestillingsbekreftelsen må kontrolleres grundig straks den mottas. Vennligst påse at navn på alle reisende stemmer overens med passet. Eventuelle feil skal rettes før betaling av depositum finner sted. Senere endring vil kunne medføre gebyr.
2. Depositum og sluttbetaling
Etter bestilling av reisen vil den reisende få tilsendt en reisebekreftelse/ faktura. Depositumet må innbetales innen syv dager. Manglende betaling av depositum medfører ikke at avtalen bortfaller. For reiser innen Norge og Europa er depositumsbeløpet kr 2.500 pr. person. For reiser utenfor Europa er depositumsbeløpet kr 4.000 pr. person. Depositumet regnes som delbetaling av reisens pris. Sluttbeløpet forfaller til betaling 65 dager før avreise. Er det under 65 dager til avreise ved bestilling, sendes faktura på hele beløpet med kort betalingsfrist. Ved manglende betaling 2 dager etter forfall, står ET fritt til å annullere bestillingen. Reisedokumentene sendes på e-post cirka 2 uker før avreise.
Vilkår i dette punkt avviker fra normalen slik beskrevet i Alminnelige vilkår for pakkereiser. Dette som følge av garantier og forpliktelser til underleverandører.
3. Endringer og avvik ved reisen
Ved tilleggsbestilling av flybilletter, det vil si bestilling av flyreiser utenom våre gruppe- og tilslutningsbilletter, skal disse betales innen 7 dager. Beløpet er ikke refunderbart. Ved bestilling av flybilletter utenom våre gruppebilletter og/eller ved kjøp av en reise uten transport til/fra startstedet, er det den reisendes ansvar å møte på avtalt sted og til avtalt tid for videre transport/program med gruppen. Eventuelle forsinkelser eller uteblivelse fra den reisendes side gir ikke rett til prisavslag eller erstatning for tapt arrangement, det være seg for hele eller deler av programmet.
ET har ikke ansvar for tap som følge av at den reisendes egne bestillinger av transport eller andre reisetjenester, ikke kan benyttes på grunn av oppståtte endringer i de programfestede tidspunktene for gruppens reise- eller flytider når endringene skyldes forhold arrangøren ikke kan lastes for. ET gjør oppmerksom på at de fleste flyselskaper kansellerer hjemreisen dersom utreisen ikke benyttes.
Enkelte endringer kan være mulig å gjøre etter at bestillingen er bekreftet, mot et gebyr. Dersom ET har mulighet til å etterkomme de nye ønsker, belastes dette med et endringsgebyr på kr. 500,- per person. I tillegg kommer eventuelle gebyrer som kreves av flyselskaper og/eller andre underleverandører. Vær oppmerksom på at når man reiser med rutefly, har de ulike flyselskapene en varierende siste frist for endringer.
Endring av en bekreftet reise til annet reisemål eller annen avreisedato er å regne som en avbestilling og gebyr gjeldende på avbestillingstidspunktet kommer til anvendelse, se punkt 4.
4. Avbestilling mot gebyr
Avbestilling skal skje skriftlig. Manglende innbetaling av depositum gjelder ikke som avbestilling. Ved avbestilling eller uteblivelse av betaling gjelder følgende gebyrer:
- Inntil 105 dager før avreise: kr 750 pr. person
- Fra og med 105 til 65 dager før avreise: depositumsbeløpet
- Fra og med 65 til 36 dager før avreise: 50% av reisens pris
- Fra og med 36 dager før avreisedato og ved manglende fremmøte avreisedagen: Ingen refusjon
Vilkår i dette punkt avviker fra normalen slik beskrevet i Alminnelige vilkår for pakkereiser. Dette som følge av garantier og forpliktelser til underleverandører.
5. Avbestilling / kansellering ved ekstraordinære omstendigheter
Reisebransjen og ET følger Utenriksdepartementets reiseråd. Den reisende har som hovedregel rett til å avbestille sin reise dersom det på reisemålet eller i umiddelbar nærhet av dette de siste 14 dager eller kortere før reisen tar til, konstateres krigshandlinger, naturkatastrofer, farlige smittsomme sykdommer eller andre begivenheter som kan likestilles, og det er rimelig grunn til å anta at disse forhold også vil være på avreisedagen. Ved avbestilling av foran nevnte årsaker, refunderes tilgodebeløpet. Reisen kan imidlertid ikke avbestilles av foran nevnte årsaker hvis begivenheten som legges til grunn for avbestillingen var eller burde vært kjent ved bestilling.
En reise kan kanselleres/endres uten erstatningsplikt* av ET dersom:
5.1 Det ikke er påmeldt et tilstrekkelig antall deltakere på turen, se punkt 8. ET skal gi den reisende beskjed om eventuell kansellering av turen senest 20 dager før avreise.
5.2 Det inntreffer uunngåelige og ekstraordinære omstendigheter utenfor ETs kontroll. Eksempler kan være: Fare for krig, naturkatastrofer, farlige smittsomme sykdommer, arbeidskonflikter eller lignende.
5.3 Forhold på reisemålet/langs reiseruten som gjør det risikabelt eller urimelig å gjennomføre turen, og som ET med rimelighet ikke kunne forutse. For pkt. 5.2 og 5.3 vektlegges ved vurdering blant annet Utenriksdepartementets reiseråd og lokale myndigheters uttalelser.
Om ET kansellerer en reise og fristen for betaling av sluttbeløpet er forfalt, er manglende sluttbetaling på kanselleringstidspunktet å anse som avbestilling fra kundens side, og gebyrer som ved en ordinær avbestilling vil gjelde.
*Erstatningsplikt må ikke forveksles med kundens rett til refusjon av sitt tilgodehavende om ET kansellerer en reise.
6. Reise- og avbestillingsforsikring
ET anbefaler alle reisende å ha gyldig reiseforsikring som også bør dekke eventuell hjemtransport, samt Europeisk Helsetrygdekort ved reiser i Europa. ET anbefaler å tegne en avbestillingsforsikring dersom dette ikke er inkludert i reiseforsikringen. Den reisende er selv ansvarlig for å tegne de nødvendige forsikringer. ET har ikke ansvar i situasjoner og forhold den reisende kunne ha forsikret seg mot og som ikke skyldes arrangøren eller noen han har ansvar for.
7. Pass og visum
Det er den reisendes ansvar å ved avreise kunne fremvise gyldig legitimasjon og eventuelt visum som er nødvendig på reisen, både for seg selv og den/de man bestiller for. Utenfor fastlands-Norge anbefaler ET pass som gyldig legitimasjon. Enkelte av våre samarbeidspartnere anser pass som den eneste gyldige formen for legitimasjon, også i Europa. Vær oppmerksom på at det i en del tilfeller kreves at passet er gyldig i minst 6 måneder etter hjemreisedato. Dette kan også gjelde for reiser i Europa. Visumkrav til aktuelle reisemål er oppgitt i turens program på vår nettside. ET forholder seg til visumregler for norske statsborgere. Hvis den reisende ikke reiser med norsk pass, må man selv sjekke visumregler for sitt statsborgerskap til det aktuelle reisemålet.
8. Forbehold
Hvis ikke annet er oppgitt i programmet, er en gruppereise basert på minimum 20 betalende deltakere. Ved færre deltakere kan ET kansellere reisen eller øke prisen. Dette skal meddeles den reisende senest 20 dager før avreise.
Det tas forbehold om endring av pris grunnet forhold utenfor ETs kontroll. Slike forhold er valutaendringer, endringer i transportpriser og økning i offentlige skatter og avgifter. ET forbeholder seg retten til å fakturere et pristillegg som følge av eventuelle endringer. Dette forhold går begge veier, og den reisende har rett til prisreduksjon dersom kostnadene reduseres. Eventuelle tillegg tar utgangspunkt i beregningstidspunktet for reisens pris, et tidspunkt som normalt sammenfaller med når en reise legges ut for salg. Et eventuelt pristillegg vil bli varslet senest 20 dager før avreise. Utgjør tillegget mer enn 8 prosent av reisens pris, har den reisende anledning til å heve avtalen.
Reisende som har bestilt dobbeltrom eller del i twin-rom må betale enkeltromstillegg dersom den andre part frafaller eller det ikke melder seg en ytterligere person av samme kjønn å dele rommet med. Om dette er aktuelt, kontaktes den reisende og tilleggsfaktura sendes i forkant av reisen. Dette er ingen gyldig grunn til å trekke seg fra reisen.
Informasjon om flytider og flyselskap er foreløpige inntil flybilletten er utstedt. Det tas forbehold om mulige trykkfeil i programmet eller på nettsiden. Vesentlige endringer som skjer etter bestilling skal meddeles den reisende skriftlig.
Reisen kan bli påvirket av forhold utenfor vår kontroll som for eksempel vær, fremkommelighet, seilingsforhold, arbeidskonflikter og lignende. Dersom slike forhold skaper hindringer for gjennomføring av det oppsatte programmet, vil ET foreta nødvendige justeringer i eksempelvis reiserute og innhold, bytte av transportmiddel og overnattingssted. ET vil bestrebe seg på å erstatte de deler av reiseinnholdet som blir påvirket av endringen med likeverdige alternativer.
9. Den reisendes plikter
Den reisende må kunne håndtere sin egen bagasje og kunne reise uten assistanse. Spesielle behov på flyreisen og underveis på turen må det opplyses om ved påmelding. Vi gjør oppmerksom på at reiseleder ikke kan yte særskilt assistanse til noen av deltakerne under reisen.
Det er deltakers ansvar å være i god nok form, fysisk og psykisk, og ha en god nok helse til å kunne delta på reisen. Det er deltakers ansvar å sjekke med sin lege dersom man er usikker på om man kan delta. For enkelte reiser kan ET kreve at den reisende før avreise, fremlegger bekreftelse fra lege om at man er helsemessig skikket til å gjennomføre reisen. Dette vil i så fall framkomme av reisens program. Om deltaker ikke får slik bekreftelse fra lege og dermed ikke kan delta på reisen, gjelder samme gebyrer som ved en ordinær avbestilling, se punkt 4.
Den reisende plikter å rette seg etter de regler som er gitt av offentlige myndigheter og ETs representanter, og må ikke opptre til sjenanse for medreisende eller andre. Dersom den reisende grovt tilsidesetter sine plikter, kan han nektes å delta eller utelukkes fra resten av reisen, uten at han kan kreve erstatning eller prisavslag fra arrangøren. Ved utelukkelse etter at reisen er påbegynt, kan den reisende pålegges selv å bære omkostningene ved endret hjemreise.
Den reisende kan gjøres erstatningsansvarlig hvis han med vilje eller uaktsomhet påfører arrangøren tap blant annet ved ikke å overholde de bestemmelser som er nevnt ovenfor.
10. Den reisendes reklamasjonsplikt ved mangler
Den reisende plikter å gi beskjed uten ugrunnet opphold dersom hun/han oppdager en mangel ved reisen. Oppdages mangelen etter at reisen har startet, må den reisende reklamere på stedet til ETs reiseleder eller til ETs kontor i Oslo, slik at disse blir gitt en mulighet til å rette opp mangelen. Hvis et problem ikke kan løses tilfredsstillende på stedet, kan det klages skriftlig til ET senest to uker etter hjemkomst. Hvis klagen ikke løses tilfredsstillende for den reisende eller ET, kan saken henvises til Reklamasjonsnemnda for pakkereiser.
11. Generelle vilkår
Det vises til Pakkereiseloven av 15.06.2018, samt Alminnelige vilkår for pakkereiser av 01.07.2018 og særskilt deres formuleringer om at «Opplysninger som er gitt i kataloger eller brosjyrer eller annet informasjonsmateriell som arrangøren har utarbeidet eller viser til, regnes som en del av avtalen».
12. Medlem av Reisegarantifondet – din trygghet
ET er medlem av det norske Reisegarantifondet og har stilt den til enhver tid nødvendige garanti.
ALMINNELIGE VILKÅR FOR PAKKEREISER - klikk her
Reisevilkår oppdatert 19. juni 2024
Bestilling og betaling
Etter bestilling av reisen vil du motta en reisebekreftelse og depositumsfaktura. Depositumet må være innbetalt innen en uke. Sluttbeløpet forfaller til betaling 65 dager før avreise. Er det under 65 dager til avreise ved bestilling, sendes faktura på hele beløpet med kort betalingsfrist. Reisedokumentene sendes ca to uker før avreise på e-post. Du vil samtidig finne disse på Min Side.
Innsjekket bagasje og seteplassering på fly
Alle våre gruppereiser med fly inkluderer innsjekket bagasje og ett kolli håndbagasje. Hva som gjelder for din reise og flyselskap, får du beskjed om i avreisedokumentene som sendes cirka 14 dager før avreisen. Flyselskapene har blitt restriktive, eller helt avvisende med å forhåndsbestille seteplassering på gruppebillettene vi har. Vi har derfor meget liten påvirkningskraft på det å ønske en spesiell plassering eller et sete.
Tips
På reise kommer du i kontakt med hverdagsliv og kulturer i andre land. Mange av disse har en tipskultur som skiller seg fra Norge. I mange land forventes det at for eksempel lokalguider, sjåfører og besetning på f. eks et elvecruiseskip, får tips i tillegg til det å spise ute på restaurant. Vi inkluderer vanligvis ikke tips i reisens pris, siden det er både individuelt og avhengig av land. Å vite hva som er normen er ikke lett, din reiseleder vil ta opp dette underveis på turen. Tips vil alltid være frivillig, men vi anbefaler å følge og respektere skikken i landet du er i.
Forbehold om endringer i oppsatt dagsprogram
Noen ganger hender det at våre samarbeidspartnere må endre noe i programmet, enten like før avreise eller underveis. Det kan f.eks være at rekkefølgen på dagene blir byttet om, eller at det tilbys en alternativ rute/utflukt enn beskrevet.
Endring av bestilt reise
Ta kontakt med oss, så ser vi an hvert enkelt tilfelle for løsning. Generelt gjelder: Dersom du har bestilt en reise og på et senere tidspunkt ønsker å endre til en annen innen rimelig tid (tre mnd før avreise) - tilkommer et endringsgebyr som i de fleste tilfellene er kr 750. Et lite forbehold om at ikke alle reiser kan endres, samt at endring nærmere enn tre måneder før avreise kommer under ordinære avbestillingsvilkår.
Venteliste på turer
Ikke gi helt opp dersom en tur er full eller om det ikke er flere enkeltrom igjen! Vi har venteliste på samtlige turer og du kan selv sette deg enkelt opp via tursiden på nettsiden vår. Er det utsolgt i en romkategori, uten at turen er full, ta kontakt med oss så ordner vi dette manuelt. Får vi ledig plass, hører du fra oss. Det er uforpliktende å stå på liste, men vi ber deg gi et hint dersom det er uaktuelt og planer endres. Slik holder vi listene oppdaterte og aktuelle.
Lurer du på noe mer?
Se om du finner svar på ditt spørsmål her: Ofte stilte spørsmål
Pass og visum
Evt. oppdaterte innreiseregler vil sendes i avreiseinformasjonen som kommer cirka 14 dager før avreisen.
Norske borgere trenger ikke visum. Pass medbringes på reisen. Passet må være gyldig minst seks måneder etter utreise. Det er den reisendes ansvar å sørge for at passet er gyldig og Carpe Diem er ikke erstatningsansvarlige om det ikke er i orden.
Er du ikke norsk borger, sjekk med konsulat/ambassade for hvordan du skal forholde deg for denne reisen.
Vaksiner
Vi henviser her alltid til autorisert helsepersonell, som vaksineklinikk og henvisning fra fastlege. De er oppdatert på hva som gjelder verden over, det har ikke vi som turoperatør mulighet til å være. Det er også gode nettsider som f.eks folkehelseinstituttet. De anbefaler en grunnvaksinasjon for samtlige reiser. Vaksine på reise kan deles inn i både må ha, bør ha og kan ha. Så det blir ofte en vurdering av deg selv og av helsepersonell. Begynn forberedelser minst seks uker før avreise.
Allergier / intoleranser
Meld fra om evt. allergier og intoleranser snarest etter bestilling slik at vi får gitt beskjed videre.
På reise må man i siste instans være påpasselig selv ved ulike allergier eller intoleranser. Vi informerer, men kan ikke gi garantier om at spesielle ønsker etterkommes. Følger du en spesiell diett, må du ta ansvar for dette selv.
Mistet bagasje eller skade på koffert
Dersom kofferten din ikke kommer ved ankomst reisemål, må du melde dette til flyselskapets representant i ankomsthallen der og da. Det samme gjelder dersom kofferten din har blitt skadet under transporten. Flyselskapet etterlyser da bagasjen, evt. registrerer skaden, slik at du har dokumentasjon i forsikringsøyemed og for krav om erstatning. En såkalt PIR-rapport utarbeides av flyselskapet i slike tilfeller.
Det er mange ting man må tenke på i forkant av en reise. På denne siden har vi laget en oversikt med linker til relevante nettsider så du lett kan holde oversikt over gjeldende regler. Det er den reisendes ansvar å holde seg oppdatert på de til enhver tid gjeldende innreiseregler for landet du skal til.
De viktigste tingene å tenke på når du skal ut på reise:
✔️Pass og visum
Sjekk at passet ditt er gyldig, og bestill nytt i god tid dersom du trenger det. Vi minner om at mange land krever at pass er gyldig i 6 måneder etter hjemkomst, spesielt utenfor Schengen. Husk også å sjekke om du trenger visum for reisen.
✔️Reiseforsikring
Ta kontakt med forsikringsselskapet ditt i god tid før avreise for å sjekke at du har gyldig forsikring og hva den dekker. Gyldig reiseforsikring er helt avgjørende hvis du blir syk, utsatt for en ulykke eller noe annet uventet – både i forkant av og under reisen. Ta med ditt forsikringsbevis på reisen, og Europeisk Helsetrygdkort på reiser i Europa.
✔️Helserelatert reiseinformasjon
Sjekk Helsenorge.no for oversikt over gjeldende råd og regler. Ta kontakt med fastlege eller nærmeste vaksinekontor for informasjon om hvilke vaksiner som eventuelt kreves for reisen. Deltaker er selv ansvarlig for at de nødvendige vaksiner er tatt. Husk å medbringe gulfebersertifikat til land som krever dette.
✔️Reglene dit du skal - bruk appen Reiseklar
Vi anbefaler alle våre gjester å laste ned appen Reiseklar (du finner den på App Store eller Google Play). Her finner du reiseinformasjon til alle land Norge har utenriksstasjoner i. Du kan også ta en titt på UD sin nettside for reiseinformasjon.
✔️Reiseregistrering
Vi oppfordrer alle som skal på reise til å registrere seg på www.reiseregistrering.no.
Denne siden er oppdatert 28. mai 2024
Gjennomgående tilslutningsbilletter bestilt gjennom Carpe Diem
Ønsker du avreise fra annen flyplass i Norge, kan vi ofte hjelpe deg med tilslutningsbillett slik at du har gjennomgående billett fra avreiseby til reisemålet. Ikke alle flyselskap tilbyr dette, men mange gjør. Gjennom flyselskapet vi benytter på turen kan vi hjelpe til med å koble på en billett sammen med gruppebilletten som gjelder til og fra Oslo Lufthavn, om det ikke er vilkår hos flyselskapet som skulle tilsi noe annet.
Ved tilslutningsbillett har du hele reisen i én bestilling. På utreisen sjekkes bagasjen inn og merkes helt fram til reisemålet. Ved eventuell kansellering eller forsinkelse, plikter flyselskapet å booke deg om for å få deg fram til reisemålet. Man betaler ekstra for den tryggheten. Pris på tilslutning får vi i hvert enkelt tilfelle når det bestilles, merk at vi aldri får de billige tilbudsprisene på nett for denne type billetter.
Om du selv bestiller billetter tur/retur Oslo Lufthavn vil reisene være to separate bestillinger og flyselskapet har ikke det samme ansvar som ved tilslutningsbilletter. Bagasjen må også hentes ut ved mellomlanding og sjekkes inn på nytt. Dersom du bestiller billetter på egen hånd, og det skulle oppstå forsinkelser slik at du mister flyet videre med gruppen, må du selv bekoste ny billett. Vær oppmerksom på at mange flyselskap automatisk kansellerer returbilletten dersom utreisebilletten ikke benyttes. Vi anbefaler alltid å sjekke gjeldende regler for dette gjennom din reiseforsikring, slik at du vet hva som gjelder om noe uforutsett skulle oppstå.
Ved bestilling av egne billetter anbefaler vi at du beregner ankomst Oslo lufthavn (eventuell annen transferflyplass i Europa) med svært god tidsmargin. Vær ellers oppmerksom våre reisevilkår punkt 3 om "Endringer og avvik ved reisen".